Vinnarna i Ett år som företagare-webbtävlingar 2023 per kategori:
Bästa säljpitch
Vinnare, grundstadiet Greenly NYT, Högstadiet i Petalax
Greenly NYT:s säljpitch är tydlig och funktionell. NYT-företagarna uppträder självsäkert och rollerna är väl fördelade. Säljpitchen berättar om NYT-företagets ansvarsfulla affärsidé på ett mångsidigt och kreativt sätt – och bäst av allt, på tre språk. Slutet av säljpitchvideon är imponerande.
Vinnare, andra stadiet och högskolestadiet: BLEHA NYT, Ylöjärven lukio
BLEHA NYT:s säljpitch använder videofilmningens möjligheter på ett strålande sätt. Säljpitchen är roligt skriven och dramatiserad. Videofilmen håller tittaren i sitt grepp ända till slutet. Företaget använder många marknadsföringsmetoder på ett engagerande sätt. Dessa NYT-entreprenörer vet hur man satsar.
Bästa affärsidé
Vinnare, grundstadiet JcR NYT, Nummen Yhtenäiskoulu, Tavastehus
JcR NYT:s affärsidé skiljer sig från andra genom sin digitala karaktär och affärsmodell. Syftet är att hjälpa företag att marknadsföra och sälja sina produkter genom att skapa QR-koder med tips om hur man använder produkten och ställa QR-koderna bredvid produkten för kundernas bruk. Enligt affärsmodellen betalar det företag som säljer produkterna JcR NYT för produktionen av dessa tips, och tipsen är kostnadsfria för den kund som köper produkten. Vi uppmuntrar JcR NYT:s företagare att vidareutveckla denna fina idé.
Vinnare, andra stadiet och högskolestadiet: Thélins NYT, Ålands yrkesgymnasium, Mariehamn
Thélins NYT har gjort grundlig research vid utvecklingen av sin affärsidé. De kundorienterade enkäterna om granolasmaker och de imponerande beräkningarna för att stödja prissättningen av produkterna övertygade juryn. Produkten är av hög kvalitet och det finns säkert efterfrågan på den. Kreativiteten flödade också i presentationen av affärsidén.
I denna kategori vill juryn också ge ett hedersomnämnande: Guitar by Axel NYT, Vamia Hansa, Vasa
Guitar by Axel NYT:s affärsidé bygger på entreprenörens kreativitet, starka yrkeskompetens och passion, vilka företagaren också kan utnyttja i form av affärsverksamhet. Affärsidén är dessutom kundorienterad, då kunden kan beställa instrumentmusik av önskat slag. Företaget har analyserat konkurrenssituationen och tagit hänsyn till den i sin prissättning, och det har dessutom redan fått intäkter.
Bästa marknadsföringshelheten
Vinnare i den gemensamma tävlingsserien för alla utbildningsstadier: Ainoo NYT, WinNova, Björneborg
Den vackra grafiken i Ainoo NYT:s presentation var övertygande: bilderna och pastellfärgerna stöder varumärket. Målgruppen var väl genomtänkt och berättande användes på ett trevligt sätt i värdelöftet. Företaget använder många välmotiverade marknadsföringskanaler: det har skapat Instagram-, Tiktok- och Facebook-konton, publicerat inlägg och dessutom använt betald reklam. Företaget har också gjort marknadsföringsplaner för framtiden.
Vi gratulerar alla vinnarna! Vinnarna har kontaktats per e-post, så att de kan lösa in sina priser.
Vi tackar alla NYT-företag för deltagandet i tävlingarna!
Det var ingen lätt uppgift för juryn att fatta beslut eftersom det fanns många bra vinnarkandidater bland tävlingsbidragen.
Vi uppmuntrar alla deltagande NYT-företag att delta i de regionala Våga vara företagsam-evenemangen och -tävlingarna som kommer att ordnas på våren 2024. Det finns många priser att vinna och de erbjuder också utmärkta möjligheter till nätverksbygge och försäljning.
Information om Våga vara företagsam-evenemangen och -tävlingarna