FÖRETAGSBYN FÖR HÖGKLASSERNA

En spelifierad lärandehelhet om ekonomi, arbetsliv och entreprenörskap, riktad till niondeklassare.

Företagsbyn för Högklasserna är en spelarena om arbetsliv och ekonomi

NYTs Företagsby för högklasserna är en spelifierad lärandehelhet för niondeklassare, med målet att stärka ungas kunskaper i arbetsliv, företagsamhet och ekonomi. Helheten består av lektioner i skolan samt ett rollspel some genomförs på Företagsbyns spelarena.

Under lektionerna bekantar sig eleverna med olika företag och söker jobb hos dem, med målet att leda sitt företag till framgång i spelet.

Under läsåret 2025–2026 förväntas upp till 92 % av Finlands niondeklassare delta i Företagsbyn för högstadiet.

Förnyelser i Företagsbyn för Högklasserna

Det nya läromaterialet för Företagsbyn för högstadiet togs i bruk i alla Företagsbyar hösten 2024. Vi har fått mycket värdefull respons på det nya materialet. Vi har tagit till oss responsen och gjort ytterligare uppdateringar baserat på den.

Hösten 2025 tas även den helt förnyade speldagen i bruk i alla Företagsbyar runt om i Finland.

Lärare, anmälningen till Företagsbyn för läsåret 2025–2026 är öppen till och med 31.8.2025. Om er kommun har ett avtal om deltagande i Företagsbyn för Högklasserna kan du anmäla din klass i NYTs nya Lärarportal. Närmare anvisningar om anmälan har skickats till rektorerna för alla skolor som deltar i Företagsbyn våren 2025. Vi ses i Företagsbyn!

Yrityskylä Yläkoulun digitaalinen oppimateriaali havainnekuva tietokoneesta ja puhelimesta

Fem lektioner i skolan

I Företagsbyn för högklasserna används ett spelifierat digitalt inlärningsmaterial. Materialet består av fem lektioner som lämpar sig väl för lektioner i studiehandledning samt samhällslära.

Under lektionerna kommer eleverna att bekanta sig med det föränderliga arbetslivet och ansvarsfull företags- och affärsverksamhet. Lärandehelhetens berättelse leder först eleverna från att vara jobbsökande till att bli anställda i företaget och slutligen till att ingå i företagets ledning. Längs vägen bekantar sig eleverna med karaktärerna i Företagsbyn som finns i läromaterialet, vilka fungerar som deras rådgivare och arbetskamrater.

Ett inspirerande speltillfälle i Företagsbyns upplevelsefulla spelarena

Lärandehelheten kulminerar i speltillfället i Företagsbyns spelarena, där eleverna arbetar i team på 2–6 personer och leder olika företag. I en spelsituation deltar högst fem olika företag. Under spelets gång utför eleverna olika uppgifter som är kopplade till företagsverksamhet, säljer sitt företags produkter eller tjänster till kunder och fattar beslut som påverkar företaget. Spelet innehåller manusbaserade nyheter och överraskande händelser som påverkar spelets gång.

Spelet vinns av det företag som, förutom ett bra rörelseresultat, lyckats öka sitt ansvarstagande mest. Dessutom kan vinnare utses i olika ansvarsrelaterade kategorier.

Yrityskylä Yläkoulun oppimisympäristö

Tema för lektionerna

Företagsbyn för Högklasserna grundar sig på en spelifierad inlärning

Företagsbyn för Högklasserna grundar sig på ett digitalt spel, där spelklockan styr spelets gång. Spelet innehåller fyra kvartal som formar ett helt år av affärsverksamhet. I spelet får eleverna följa med på sina pekplattor hur deras ekonomi ser ut och hur produktionen fungerar. Spelet innehåller också överraskande moment, t.ex. kriser som påverkar råvarornas priser. Dessutom får eleverna reagera på olika ryktesutmaningar samt besöka banken för att förhandla om lån. I Företagsbyn för Högklasserna finns våra ansvariga handledare som elevernas hjälp. Handledarna verkar också i rollen som internationella kunder, som eleverna får förhandla med och sälja sina varor till under spelets gång.

Företagsbyns effekt och forskning

Läsåret 2025–2026 når vi 59 785 niondeklassare i Finland
Det vill säga 92 % av hela åldersklassen

Tilläggsuppgifter:

Kaisa Koistinen

Kaisa Koistinen

Direktör, Företagsbyn

kaisa.koistinen@nuortennyt.fi

050 5303 969