YRITYSKYLÄ YLÄKOULU
Yhdeksäsluokkalaisille suunnattu, pelillistetty oppimiskokonaisuus taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä.
Yrityskylä Yläkoulu – työelämän ja talouden peliareena
NYTin Yrityskylä Yläkoulu on pelillisyyteen perustuva oppimiskokonaisuus taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä. Yrityskylä Yläkoulu on elämyksellinen peliareena, jossa yhdeksäsluokkalaiset johtavat kilpaa yrityksiä kansainvälisillä markkinoilla. Kokonaisuuden muodostavat opekoulutus, viisi Yrityskylä-oppituntia, pelitilanne peliareenallamme sekä loppureflektointi. Yrityskylä Yläkouluun odotetaan osallistuvan tänä lukuvuonna 91 % Suomen yhdeksäsluokkalaisista.
Yrityskylä Yläkoulu uudistuu – muista ilmoittautua syksyn opekoulutukseen!
NYT Yrityskylä Yläkoulun uusi oppimateriaali otetaan käyttöön kaikilla alueilla syksyllä 2024. Oppimateriaalin tarina vie oppilaat ensin työnhakijoista yrityksen työntekijöiksi ja lopulta yrityksen johtoon.
Myös uutta pelitilannetta pilotoidaan lukuvuonna 2024–2025 Keski-Suomen, Satakunnan ja Pohjois-Pohjanmaan Yrityskylissä.
Ilmoittautuminen Yrityskylään aukeaa 6.5.
Viisi oppituntia koulussa
Yrityskylä Yläkoulussa on käytössä pelillistetty digitaalinen oppimateriaali. Oppimateriaali koostuu viidestä oppitunnista, jotka sopivat hyvin oppilaanohjauksen ja yhteiskuntaopin sisältöihin.
Oppituntien aikana oppilaat tutustuvat muuttuvaan työelämään sekä vastuulliseen yritys- ja liiketoimintaan. Oppimiskokonaisuuden tarina vie oppilaat ensin työnhakijoista yrityksen työntekijöiksi ja lopulta yrityksen johtoon. Matkan varrella oppilaat tutustuvat oppimateriaalissa seikkaileviin Yrityskylän hahmoihin, jotka toimivat heidän neuvonantajinaan ja työkavereinaan.
Oppimateriaalin tukena toimii opeopas, johon on koostettu kaikki tarvittava tieto Yrityskylän oppituntien pitämiseen.
Yrityskylä Yläkoulun oppimateriaali
Oppituntien teemat
Oppimiskokonaisuuden tavoitteet
Yrityskylä Yläkoulu ja OPSin laaja-alaisen osaamisen tavoitteet
Yrityskylä Yläkoulu ja OPSin oppilaanohjauksen tavoitteet
Yrityskylä Yläkoulu ja OPSin yhteiskuntaopin tavoitteet
Innostava kilpailutilanne Yrityskylän elämyksellisellä peliareenalla
Oppimiskokonaisuus huipentuu pelitilanteeseen Yrityskylän peliareenalla, jossa oppilaat johtavat oikeaa yritystä kansainvälisillä markkinoilla. Oppilaiden toisiaan vastaan kilpailevissa johtoryhmissä jokaisella oppilaalla on oma vastuualueensa. Vastuurooleja ovat esimerkiksi toimitusjohtaja, tuotantojohtaja, vastuullisuuspäällikkö tai viestintä- ja markkinointipäällikkö. Pelin aikana tiimit valmistavat ja myyvät tuotettaan asiakkaille ja johtavat yritystä neljän kvartaalin ajan. Voittajatiimi on se, joka on saanut kasvatettua hyvän liiketuloksen lisäksi eniten mainettaan.
Yrityskylä Yläkoulu perustuu pelilliseen oppimiseen
Yrityskylä Yläkoulu perustuu digitaaliseen peliin, jossa pelikello määrittää pelin kulkua. Peli koostuu neljästä kvartaalista, jotka muodostavat kokonaisuudessaan kokonaisen vuoden liiketoimintaa. Pelissä oppilaat seuraavat tabletilta muun muassa taloudellista tilannetta ja tuotantoa. Pelissä tulee vastaan myös yllättäviä tilanteita, kuten öljykriisi, joka vaikuttaa raaka-aineiden hintoihin. Lisäksi oppilaat reagoivat erilaisiin mainehaasteisiin ja käyvät pankissa lainaneuvotteluita. Yrityskylä Yläkoulun pelissä oppilaiden apuna ovat vastuuohjaajat. Vastuuohjaajat toimivat myös roolissaan eri maiden asiakkaina, joiden kanssa oppilaat käyvät myyntineuvotteluja
Vaikuttavuus ja tutkimus
Tule Yrityskylä Yläkoulun kumppaniksi!
Mitä jos yrityksenne toiminta pelillistettäisiin ysiluokkalaisille? Yrityskylän Yläkoulun peliareenalla ysiluokkalaiset johtavat yritystänne sekä myyvät ja valmistavat tuotettanne asiakkaille.
Yrityskylän toiminnassa on mukana jo yli sata yrityskumppania. Tutustu innostaviin kumppanuusmalleihimme ja ollaan yhteydessä!
Yrityskylät ympäri Suomen
Täältä löydät tietoa oman Yrityskyläsi toiminnasta ja kylien yhteystiedot