YRITYSKYLÄ YLÄKOULU

Yhdeksäsluokkalaisille suunnattu, pelillistetty oppimiskokonaisuus taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä.

Yrityskylä Yläkoulu – työelämän ja talouden peliareena

NYT Yrityskylä Yläkoulu on yhdeksäsluokkalaisille suunnattu pelillisyyteen perustuva oppimiskokonaisuus, jonka tavoitteena on nuorten työelämä-, yrittäjyys- ja talousosaamisen kehittäminen. Kokonaisuus koostuu koulussa suoritettavista oppitunneista sekä Yrityskylän peliareenalla toteutettavasta pelitilanteesta.

Oppituntien aikana oppilaat tutustuvat ja hakevat töihin eri yrityksiin, tavoitteenaan päästä johtamaan yrityksensä voittoon Yrityskylän pelitilanteessa.

Yrityskylä Yläkouluun odotetaan osallistuvan lukuvuonna 2025–2026 jopa 92 % Suomen yhdeksäsluokkalaisista.

Yrityskylä Yläkoulun uudistukset

Yrityskylä Yläkoulun uusi oppimateriaali on otettu käyttöön kaikilla kaikissa Yrityskylissä syksyllä 2024. Olemme saaneet erittäin arvokasta palautetta uudesta materiaalista. Olemme huomioineet palautteet ja tehneet näiden pohjalta edelleen päivityksiä oppimateriaaliin.

Syksyllä 2025 myös täysin uudistunut Yrityskylän pelipäivä tulee käyttöön kaikissa Yrityskylissä ympäri Suomen.

Opettaja, ilmoittautuminen Yrityskylään lukuvuodelle 2025–2026 on avoinna 31.8.2025 asti. Mikäli kunnallasi on sopimus osallistumisesta Yrityskylä Yläkouluun, voit ilmoittaa luokkasi NYTin uudessa Opeportaalissa. Tarkempia ohjeita ilmoittautumiseen on toimitettu jokaisen Yrityskylään osallistuvan koulun rehtorille keväällä 2025. Nähdään Yrityskylässä!

Yrityskylä Yläkoulun digitaalinen oppimateriaali havainnekuva tietokoneesta ja puhelimesta

Viisi oppituntia koulussa

Yrityskylä Yläkoulussa on käytössä pelillistetty digitaalinen oppimateriaali. Oppimateriaali koostuu viidestä oppitunnista, jotka sopivat hyvin oppilaanohjauksen ja yhteiskuntaopin sisältöihin. 

Oppituntien aikana oppilaat tutustuvat muuttuvaan työelämään sekä vastuulliseen yritys- ja liiketoimintaan. Oppimiskokonaisuuden tarina vie oppilaat ensin työnhakijoista yrityksen työntekijöiksi ja lopulta yrityksen johtoon. Matkan varrella oppilaat tutustuvat oppimateriaalissa seikkaileviin Yrityskylän hahmoihin, jotka toimivat heidän neuvonantajinaan ja työkavereinaan.    

Oppimateriaalin tukena toimii opeopas, johon on koostettu kaikki tarvittava tieto Yrityskylän oppituntien pitämiseen. 

Innostava kilpailutilanne Yrityskylän elämyksellisellä peliareenalla

Oppimiskokonaisuus huipentuu pelitilanteeseen Yrityskylän peliareenalla, jossa oppilaat toimivat 2–6 hengen tiimeissä johtaen eri yrityksiä. Yhdessä pelitilanteessa on korkeintaan viisi eri yritystä. Pelin aikana oppilaat suorittavat erilaisia yritystoimintaan liittyviä tehtäviä, myyvät yrityksensä tuotteita tai palveluita asiakkaille ja tekevät yritystään koskevia päätöksiä. Peliin on käsikirjoitettu uutisia ja yllättäviä tapahtumia, jotka vaikuttavat pelin kulkuun.

Pelin voittaa yritys, joka on saanut kasvatettua hyvän liiketuloksen lisäksi eniten vastuullisuuttaan. Lisäksi voidaan nimetä voittaja vastuullisuuden eri kategorioista.

Yrityskylä Yläkoulun oppimisympäristö

Yrityskylä Yläkoulun oppimateriaali

Oppituntien teemat

Oppimiskokonaisuuden tavoitteet

Yrityskylä Yläkoulu ja OPSin laaja-alaisen osaamisen tavoitteet

Yrityskylä Yläkoulu ja OPSin oppilaanohjauksen tavoitteet

Yrityskylä Yläkoulu ja OPSin yhteiskuntaopin tavoitteet

Yrityskylä Yläkoulu perustuu pelilliseen oppimiseen

Yrityskylä Yläkoulu perustuu digitaaliseen peliin, jossa pelikello määrittää pelin kulkua. Peli koostuu neljästä kvartaalista, jotka muodostavat kokonaisuudessaan kokonaisen vuoden liiketoimintaaPelissä oppilaat seuraavat tabletilta muun muassa taloudellista tilannetta ja tuotantoa. Pelissä tulee vastaan myös yllättäviä tilanteita, kuten öljykriisi, joka vaikuttaa raaka-aineiden hintoihin. Lisäksi oppilaat reagoivat erilaisiin mainehaasteisiin ja käyvät pankissa lainaneuvotteluita. Yrityskylä Yläkoulun pelissä oppilaiden apuna ovat vastuuohjaajat. Vastuuohjaajat toimivat myös roolissaan eri maiden asiakkaina, joiden kanssa oppilaat käyvät myyntineuvotteluja 

Vaikuttavuus ja tutkimus

Tule Yrityskylä Yläkoulun kumppaniksi!

Mitä jos yrityksenne toiminta pelillistettäisiin ysiluokkalaisille? Yrityskylän Yläkoulun peliareenalla ysiluokkalaiset johtavat yritystänne sekä myyvät ja valmistavat tuotettanne asiakkaille.

Yrityskylän toiminnassa on mukana jo yli sata yrityskumppania. Tutustu innostaviin kumppanuusmalleihimme ja ollaan yhteydessä!

Lue lisää NYTin kumppanuusmalleista

Kaksi nuorta pelaamassa Yrityskylä Yläkoulun peliä

Lukuvuonna 2025–2026 Yrityskylä Yläkouluun osallistuu 59 785 yhdeksäsluokkalaista
Eli jopa 92 % koko ikäluokasta

Lisätietoa Yrityskylästä:

Kaisa Koistinen

Kaisa Koistinen

Johtaja, Yrityskylä

kaisa.koistinen@nuortennyt.fi

050 5303 969