CASHHJÄLTE

Spelet som bekantar dig med ekonomihantering, konsumtion, sparande och investeringar.

Helhet om ekonomi för högklasserna

Cashhjälte är en pedagogisk helhet om temat ekonomi för årskurser 7–9. Med hjälp av den läroplansbaserade helheten får eleven bekanta sig med ekonomihantering, konsumtion, sparande och investeringar. Helheten består av det avgiftsfria Cashhjälte-mobilspelet samt lektionsmaterial som fördjupar innehållet i spelet. Lektionsmaterialet finns för lektioner i huslig ekonomi, modersmål samt matematik. Spelet och lektionsmaterialet kan användas i andra ämnen i årskurserna 7 till 9. Lektionsmaterialet hittas i nedre delen av denna sida.

Spelet Cashhjälte kan spelas som en del av de planerade lektionerna eller som sådant.

Spelet har planerats av Ung företagsamhet och ekonomi NYT, Nordea och Börsstiftelsen. Lärarmaterialen samt lektionsplanerna är skapade av Ung företagsamhet och ekonomi NYT.

Här hittar du spelet Cashhjälte

Spelets totala längd är 45–60 minuter och det kan spelas på telefon, dator eller surfplatta. Om man vill kan man dela upp spelet i delar, till exempel på olika lektioner. Spelet kan spelas på finska, svenska eller engelska.

Lektionerna för olika ämnen

  • Huslig ekonomi: Lektion 1 ”Pengar i vardagen och hållbar konsumtion”. Lektion 2 ”Överraskande situationer och utmaningar i pengahantering”.
  • Matematik: Lektion 1 ”Att tjäna och spara som en del av smart pengahantering”. Lektion 2 ”Budgetering och investering som en del av hanteringen av den egna ekonomin”.
  • Modersmål: Lektion 1 ”Vi pratar pengar och funderar på sätt att påverka”. Lektion 2 ”Jag som konsument och påverkare”

Vad lär man sig

  • Eleven lär sig att planera sin ekonomi, budgetering och att konsumera ansvarsfullt
  • Eleven förstår på vilket sätt de egna valen påverkar ekonomin och välmåendet
  • Eleven lär sig om sparande och investeringar.

Helheten innehåller

  • Spelet Cashhjälte
  • Färdiga lektionsplaner och material för lärare
  • Elevinstruktioner för lektionerna
  • Läraren kan också utnyttja en del av materialet i sin undervisning.

Helheten Cashhjälte hjälper eleven att förstå personlig ekonomihantering och uppmuntrar till att göra genomtänkta val i vardagen

Helhetens innehåll och målsättningar

Att spela Cashhjälte-spelet

Innehåll och målsättning i lektionerna inom huslig ekonomi

Innehåll och målsättning i lektionerna inom matematik

Innehåll och målsättning i lektionerna inom modersmål

Cashhjälte och läroplanen

Att använda undervisningsmaterialet

I samarbete

Frågor om Cashhjälte?

Eija Seppänen

Sakkunnig, ekonomikunnande (Cashhjälte, Investerarskolan, DigiConsumers)

eija.seppanen@nuortennyt.fi

040 5083 645

Kolla in våra andra tjänster för högklasserna

Kolla NYTs andra tjänster för högstadiet, vars syfte är att varje ungdom blir inspirerad av arbetslivet, lär sig hantera sin ekonomi och vill fungera som en företagsam medlem av samhället.