Mitt liv, mitt ansvar -lärandehelheten och läroplanen
Mitt liv, mitt ansvar -helheten baserar sig på Ung företagsamhet och ekonomi NYTs pedagogiska målsättningar, som baserar sig direkt på grundskolans läroplan. Lärandehelheten svarar på ett flertal målsättningar som sätt i läroplanen, dessutom beaktar lärandehelheten flera enskilda ämnesspecifika innehåll och målsättningar.
Lärandehelheten kan genomföras som ett ämnesövergripande projekt eller kanske som en temavecka. Alternativt kan de olika lektionerna delas in mellan flera olika lektioner inom olika ämnen, enligt de specifika ämnenas innehåll och mål.
Mitt liv, mitt ansvar -helheten är en del av Ung företagsamhet och ekonomi NYTs servicestig. Servicestigen innehåller material som baserar sig på läroplanen, och som kan utnyttjas i skolans undervisning från lågstadiet till andra stadiet. Efter Mitt liv, mitt ansvar -helheten, kan man fortsätta behandla samma temaområden med hjälp av spelet Cashhjälte Junior.
En mångsidig undervisningshelhet eller temavecka
Mitt liv, mitt ansvar -helheten sammankopplar flera av läroplanens mångsidiga kompetensområden. Helheten är uppbyggd så att elevens inlärningsförmågor förstärks, stöder förståelse för olika synsätt och motiverar eleverna till aktiv växelverkan. På så sätt stöds de två första kompetensområden Förmåga att tänka och lära sig (K1) och Kulturell och kommunikativ kompetens (K2). Enligt dessa mål får eleverna öva på sin roll i den egna verksamhetskulturen, men får också möjlighet att öva på att uttrycka sig och arbeta i olika grupper.
Ett av de centrala kompetensområden i materialet är Vardagskompetens (K3). Eleverna lär sig om att ta ansvar och känna igen regler, avtal och förtroende. Dessutom funderar man på hållbara val både från ekologins och ekonomins synpunkter. Även kompetensområde (K6) Arbetslivskompetens och entreprenörskap behandlas under lektionerna genom att fundera på den egna verksamheten, lära känna sina styrkor och bekanta sig med olika yrken. Dessutom bekantar man sig med företagande och dess roll för samhället. Meningen med undervisningen är att väcka intresse för samhället och få eleven att inse på vilket man med den egna aktiviteten kan påverka samhället, vilket är i linje med kompetensmål Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid (K7). I centrum av lärandehelheten Mitt liv, mitt ansvar är att styra eleverna att ”lära sig förstå betydelsen av sina val, levnadssätt och handlingar, inte bara för det egna livet, utan även för den närmaste omgivningen, samhället och naturen.” (Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2016, s. 24)
Integreringsmöjligheter för de olika läroämnena
Mitt liv, mitt ansvar -lektionerna kan integreras i de olika läroämnena, enligt olika målsättningar och innehåll. Till näst presenterar vi de fem lektionerna och visar hur de passar in i de olika ämnena genom att spegla dem med läroplanens innehåll.
Lektion 1: Vi sätter igång: Mitt liv, mitt ansvar
Modersmål och litteratur
Omgivningslära
- I1 Jag som människa
- I2 Vardagliga situationer och sammanhang
- I4 Att undersöka omgivningen
- I6 Att bygga en hållbar framtid
Religion
Livsåskådning
- I1 Att växa till ett gott liv
- I4 Naturen och en hållbar framtid
Lektion 2: Mitt, ditt och vårt
Modersmål och litteratur
- I1 Att kommunicera
- I2 Att tolka texter
Omgivningslära
- I2 Vardagliga situationer och sammanhang
- I4 Att undersöka omgivningen
- I6 Att bygga en hållbar framtid
Lektion 3: Ekonomin i skick: Mina pengar, mina planer
Modersmål och litteratur
Matematik
- I1 Matematiskt tänkande
- I2 Tal och räkneoperationer
I5 Informationsbehandling, statistik och sannolikhet
Lektion 4: Företagsamhet lönar sig alltid
Modersmål och litteratur
- I1 Att kommunicera
- I3 Att skapa text
Omgivningslära
- I2 Vardagliga situationer och sammanhang
- I4 Att undersöka omgivningen
- I6 Att bygga en hållbar framtid
Lektion 5: Vår framtid, vårt ansvar
Omgivningslära
- I2 Vardagliga situationer och sammanhang
- I4 Att undersöka omgivningen
- I6 Att bygga en hållbar framtid
Livsåskådning
- I4 Naturen och en hållbar framtid