FÖRETAGSBYN FÖR HÖGKLASSERNA
En spelifierad lärandehelhet om ekonomi, arbetsliv och entreprenörskap, riktad till niondeklassare.
Företagsbyn för Högklasserna är en spelarena om arbetsliv och ekonomi
NYTs Företagsby för högklasserna är en spelifierad lärandehelhet om ekonomi, arbetslivet och företagsamhet. Företagsbyn för högklasserna är en upplevelserik spelarena, där niondeklassare tävlar i att leda företag på den internationella marknaden. Helheten består av lärarutbildning, fem Företagsby-lektioner, speltillfället vid vår spelarena samt slutreflektion.
Alla elever som går i skola i kommuner med ett samarbetsavtal med Ung företagsamhet och ekonomi NYT deltar i Företagsbyn. Detta läsår når Företagsbyn för högklasserna 91 % av niondeklassarna i Finland.

Förnyelser i Företagsbyn för Högklasserna
Det nya läromaterialet för Företagsbyn för högstadiet togs i bruk i alla regioner hösten 2024. Vi har fått mycket värdefull respons på det nya materialet. Vi har tagit till oss responsen och gör just nu ändringar i läromaterialet baserat på den.
Hösten 2025 tas även den helt förnyade speldagen i bruk i alla Företagsbyar runt om i Finland.
Anmälningen till Företagsbyn för läsåret 2025–2026 öppnar den 5.5.2025. Du kommer att få mer information om anmälningen av din rektor under april månad. Vi ses i Företagsbyn!
Fem lektioner i skolan
I Företagsbyn för högklasserna används ett spelifierat digitalt inlärningsmaterial. Materialet består av fem lektioner som lämpar sig väl för lektioner i studiehandledning samt samhällslära.
Under lektionerna kommer eleverna att bekanta sig med det föränderliga arbetslivet och ansvarsfull företags- och affärsverksamhet. Lärandehelhetens berättelse leder först eleverna från att vara jobbsökande till att bli anställda i företaget och slutligen till att ingå i företagets ledning. Längs vägen bekantar sig eleverna med karaktärerna i Företagsbyn som finns i läromaterialet, vilka fungerar som deras rådgivare och arbetskamrater.
Ett inspirerande speltillfälle i Företagsbyns upplevelsefulla spelarena
Inlärningshelheten kulminerar i speltillfället i Företagsbyns spelarena, där eleverna får leda ett riktigt företag på den internationella marknaden. I ledningsgrupperna som styrs av elever har varje elev ett eget ansvar. Ansvarsrollerna kan vara t.ex. verkställande direktör, produktionschef, ansvarsfullhetschef eller kommunikations- och marknadsföringschef. Under spelet får ledningsgrupperna tillverka och sälja sina produkter för kunder och leda sitt företag under fyra kvartal. Vinnargrupper är den som lyckats få rörelseresultatet att växa, men som också har goda ryktespoäng.
Tema för lektionerna
Kommentarer om Företagsbyn
Företagsbyn för Högklasserna grundar sig på en spelifierad inlärning
Företagsbyn för Högklasserna grundar sig på ett digitalt spel, där spelklockan styr spelets gång. Spelet innehåller fyra kvartal som formar ett helt år av affärsverksamhet. I spelet får eleverna följa med på sina pekplattor hur deras ekonomi ser ut och hur produktionen fungerar. Spelet innehåller också överraskande moment, t.ex. kriser som påverkar råvarornas priser. Dessutom får eleverna reagera på olika ryktesutmaningar samt besöka banken för att förhandla om lån. I Företagsbyn för Högklasserna finns våra ansvariga handledare som elevernas hjälp. Handledarna verkar också i rollen som internationella kunder, som eleverna får förhandla med och sälja sina varor till under spelets gång.
Företagsbyns effekt och forskning
Företagsbyarna runt om i Finland
Här hittar du information om din Företagsby och Företagsbyarnas kontaktinformation
Tilläggsuppgifter:
