Programmet Ett år som företagare och NYT-företagandet ger unga möjlighet att pröva på företagsverksamhet tryggt och under handledning, som en del av deras studier. NYT-företagarna får förverkliga sina egna företagsidéer som bygger på deras egna intressen, kunskaper och färdigheter. Programmet Ett år som företagare erbjuds årskurserna 7–9 i grundskolan, läroanstalter på andra stadiet och högskolor.
Ett NYT-företag verkar med riktiga pengar och säljer sina produkter eller tjänster till verkliga kunder. Det ökar programmets genomslag, höjer studerandens motivation och tillför verksamheten äkta element från affärslivet. Samtidigt uppmuntras studerandena att vara aktiva och ta initiativ.
Frivilliga deltar i programmet Ett år som företagare som rådgivare. Som rådgivare ska du vara dig själv och dela med dig av dina erfarenheter som företagare ett par gånger under programmet. En rådgivare väntas använda 5–10 timmar på uppgifter under läsåret.
Kort om UF-företag
- En studerande som deltar i programmet Ett år som företagare vid sin egen läroanstalt kan grunda ett NYT-företag.
- Programmet är avsett för årskurserna 7–9 i grundskolan, läroanstalter på andra stadiet och högskolor.
- Ett NYT-företags omsättning är i allmänhet mellan 100 och 10 000 euro. Gränsen för NYT-företagets omsättning följer skattemyndighetens gräns för verksamhet i liten skala som är befriad från moms. Just nu är gränsen 15 000 euro.
- Verksamheten i ett NYT-företag är den studerandes självständiga verksamhet för att skaffa inkomster, och intäkterna från NYT-företaget beskattas därför i den studerandes personliga beskattning.
- Ung företagsamhet och ekonomi NYT tar en ansvarsförsäkring för verksamheten och en produktansvarsförsäkring för NYT-företaget.
- NYT-företag är ingen officiell företagsform och därför har företaget inget FO-nummer.
Bli rådgivare för ett NYT-företag?
Varje NYT-företag skaffar sig en rådgivare som stödjer och sparrar företaget i dess verksamhet. NYT-företaget behöver inte en expert på alla detaljer i affärsverksamhet som rådgivare, utan en person som vill dela med sig av sina erfarenheter som rådgivare och leta reda på NYT-företagets frågor tillsammans med NYT-företagarna. Rådgivaren är inte juridiskt ansvarig för NYT-företagets verksamhet.
Rådgivarens uppgifter
Rådgivaren ska till exempel lyssna, kommentera idéer, ge förbättringsförslag, hjälpa till med eventuella kontakter med aktörer i regionen och ge råd och tips för att utveckla NYT-företagets produktion, marknadsföring och försäljning. När du pratar med de unga kan det hända att du också får lära dig nya saker själv. Du får insyn i det nystartade företagets problem samtidigt som du får veta mera om vad dagens unga är intresserade av.
Varför bli rådgivare?
- Du får följa med när de unga växer och utvecklas till företagare och vara med om de unga NYT-företagarnas utmaningar och framgångar.
- Du får vara en vuxen som stödjer framtidens företagare och aktörer.
- Du får erfarenhet av handledning och mentorverksamhet.
- Du får glädje, energi och nya perspektiv av de unga.
- Du kan förstärka de ungas framtidstro och självförtroende.
Tips för träffarna med NYT-företagarna
- Bekanta dig med företagarna, kommentera affärsidén
- Affärsplanen
- Företaget i verksamhet
- Tävlingarna och Våga vara företagsam-evenemangen
- Årsberättelsen och avslutningen av NYT-företaget
- Utvärdering av verksamheten och responssamtal
Rådgivaren har två uppgiftsfält: För det första ska rådgivaren kommentera NYT-företagarnas affärsidé och prata med dem om huruvida idén är genomförbar. Diskussionen kan göras till exempel med hjälp av en SWOT-analys: styrkor, svagheter, möjligheter och hot. För det andra ska rådgivaren försöka tänka på faktorer som företagarna kanske inte upptäcker själva eller inte kommer att tänka på. Ser du någonting som de inte ser? Hur kan du bäst berätta om dina egna erfarenheter för dem?
Läs om forskningsresultat som gäller programmet Ett år som företagare
Långvarig företagarfostran förstärker studerandens färdigheter som behövs i arbetslivet. Samtidigt stödjer den allt lärande. Forskning visar klart och tydligt att studerande ökar sina kunskaper och färdigheter när de får göra själv.
Skillnaden i den mångsidiga kompetensen, arbetslivsfärdigheterna och studieframgången mellan unga som deltagit i företagarfostran och kontrollgruppen var klart större i Finland än i övriga Europa. Och även om utveckling av centrala färdigheter (bl.a. muntlig kommunikation, matematiska färdigheter, beslutsförmåga) inte är huvudsyftet med programmet Ett år som företagare, var effekten klar i Finland. Till exempel de ungas beslutsförmåga förstärks betydligt i takt med att deras mångsidiga kompetens ökar.
Läs mer om programmet Ett år som företagare!
Ett år som företagare – högstadiet
Ett år som företagare – andra stadiet
Ett år som företagare – högskoleutbildning