Digitalt material / Högstadiet, åk 7-9

Cashhjälte | Lektionsmaterial för modersmål

Lektion 1: Vi pratar pengar och funderar på sätt att påverka 

 

Lektionens mål

  • Eleven vågar diskutera frågor som rör ekonomi och pengar.
  • Eleven känner till och förstår de grundläggande begreppen inom ekonomi.
  • Eleven lär sig att kritiskt granska annonser i media och identifiera metoder för influencermarknadsföring.
  • Eleven förstår att texterna har olika mål och syften.

 

Lektionens uppbyggnad

Lektionens längd 45 min.

  1. Spela spelet (10 min)
  2. Uppgift: Orienterande uppgift med ordlista (10 min)
  3. Fortsätt spela spelet (10 min)
  4. Uppgift: Hur påverkas vi i media? (10 min.)
  5. Hemuppgift: Hur påverkas jag i media? (5 min)

Tilläggsuppgift: Eleven kan spela spelet till slut. Samma teman behandlas under nästa lektion.

 

Ordlista

  • Budget = en uppskattning av varifrån pengarna kommer och vart pengarna kommer att gå
  • Bruttolön = lön, från vilken inga skatter eller andra betalningar har dragits av. När de dras av från bruttolönen får man nettolönen
  • Skatter = obligatoriska avgifter som samlas in från flera olika platser
  • Ränta = pengarnas pris, det vill säga den ersättning som betalas till långivaren för den tid då de lånade pengarna inte är i långivarens bruk.
  • Snabblån = lån som man får snabbt och utan säkerhet

Förberedelser inför lektionen

  • Ha lektionsplanen nedan framme så att instruktionerna, uppgifterna och svarsexemplen finns till hands allt eftersom lektionen fortskrider.
  • Öppna elevernas anvisningar via länken nedan som anvisningar för uppgifterna. Det är bra att projicera anvisningarna på tavlan så att eleverna kan se dem. Öppna anvisningarna i en ny flik.
  • Reservera enheter för eleverna att spela Cashhjälte-spelet på (mobiltelefon, surfplatta eller dator). Du kommer till spelet här (Cashhjalte.com)

Elevernas anvisningar | Modersmål

 

 

Lektionsplan 

Börja lektionen med att berätta för eleverna vad de ska göra under lektionen:

  • under lektionen bekantar man sig med ekonomins terminologi genom att spela spelet Cashhjälte och lösa korsordet i ekonomi tillsammans
  • det andra temat i lektionen är påverkan; hur vi kan skilja en betald annons från redaktionens eget innehåll.

 

  1. Spela spelet  (10 min)

  • Instruera eleverna att spela Cashhjälte från början så långt de hinner. Instruktionerna finns i elevernas anvisningar på diabild 2.
  • Var och en går framåt i sin egen takt.
  • Spelet finns på cashhjalte.com
  • Spelets första delar handlar om att använda, tjäna och spara pengar samt att göra hållbara konsumtionsval.
  • När ni spelar i klassen är det bra att stänga av bakgrundsmusiken i spelet.
  • Elevernas spel sparas automatiskt och de kan fortsätta spela senare från samma ställe om spelet spelas på samma enhet.

 

  1. Uppgift: Orienterande uppgift med ordlista  (10 min)

I början av spelet pratades det om att tjäna pengar, lön och att spara pengar. I ekonomin finns det egna ord som är bra att förstå. Bekanta er med ekonomins terminologi med hjälp av korsordsuppgiften.

Mål: Eleven bekantar sig med grundbegreppen inom ekonomi.

Genomförande: Eleverna gör korsordsuppgiften självständigt, som pararbete eller tillsammans med klassen. Korsordsuppgiften finns också i elevernas anvisningar på diabild 3.

 

Rätt svar:

  1. Kontanter
  2. MOMS
  3. Kontaktlös
  4. Obligatoriska utgifter som dras av t.ex. lönen
  5. Kostnaden på pengar
  6. en uppskattning av varifrån pengarna kommer och vart pengarna kommer att gå.
  7. Gemensam valuta inom EU

Fler viktiga ekonomiska ord finns i elevernas anvisningar på diabild 4. Ni kan diskutera ordens bekanthet och betydelse. Ekonomiska ord förekommer dagligen i ekonominyheter och det är bra att eleverna förstår vad man pratar om i nyheterna och inom ekonomin.

  • Budget = en uppskattning av varifrån pengarna kommer och vart pengarna kommer att gå. Samma princip gäller i både statsbudgeten och i vars och ens egen budget.
  • Bruttolön = lön, från vilken inga skatter eller andra betalningar har dragits av. När de dras av från bruttolönen får man nettolönen
  • Skatter = obligatoriska avgifter som samlas in från flera olika platser
  • Ränta = pengarnas pris, det vill säga den ersättning som betalas till långivaren för den tid då de lånade pengarna inte är i långivarens bruk.
  • Snabblån = lån som man får snabbt och utan säkerhet

Du kan lämna ordlistan synlig och instruera eleverna att fortsätta spela spelet.

 

  1. Spela spelet  (10 min)

Instruera eleverna att fortsätta spela spelet Cashhjälte. Gärna delarna Första jobbet och Kalles lån.

Genomförande: När eleverna spelar kan de följa med vilka ekonomiord de hittade i spelet. Instruktionerna för uppgiften finns i elevernas anvisningar på diabild 5.

Ekonomiord från de första delarna i spelet Cashhjälte:

  1. Jobba hos mommo: lån, lön
    2. Inte bara jobb: spara, bankkonto, kontanter, bankkort, nätbank, brukskonto
    3. Första jobbet: arbetsavtal, budget, bonus, lönespecifikation, bruttolön, nettolön, skattekort, skatter
    4. Kalles lån: utgifter, intäkter, sparkonto, lånearrangemang, ränta, månadsrat, årsränta, total kostnad, snabblån, konsumentkredit, kredituppgifter, lånevillkor, amorteringsfri period

 

Medan eleverna spelar, leta efter en advertorial/redaktionell annons för nästa uppgift. Tips: Advertorialer finns t.ex. på kvällstidningarnas webbplatser genom att söka på kommersiellt samarbete.

En advertorial är en tidningsannons som är skriven och ombruten i form av en tidningsartikel och som till utseende, ombrytning och typografi efterliknar det redaktionella innehållet i samma publikation, såsom en nyhet eller ett reportage. Läs mer: https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/konsumentombudsmannen-foljer-anvandningen-av-advertorials-reklam-ska-alltid-vara-identifierbar-som-reklam/  

Om ni har tid, diskutera kort vilka ord ni har hittat i spelet. Gå sedan vidare till det andra viktiga temat för lektionen, hur vi påverkas.

 

  1. Uppgift: Hur påverkas vi i media? (10 min)

I delen ”Kalles lån” i Cashhjälte lyfter vi fram hur vi hela tiden får reklam för snabblån. Reklam påverkar vårt beteende och vår användning av pengar, så det är bra att granska reklamer kritiskt. Påverkan kan också vara mer dold. Elevernas uppgift är att bekanta sig med reklamen eller advertorialen och identifiera metoderna som används för att påverka.

Mål: Eleven lär sig att kritiskt granska annonser i media och identifiera metoder för influencermarknadsföring. Eleven förstår att texterna har olika mål och syften.

Genomförande: Visa eleverna den advertorial du hittade. Elevernas anvisningar innehåller också ett färdigt alternativ för detta, diabild 6.

Studera advertorialen/annonsen tillsammans och fundera över följande frågor:

  • Är det enkelt att identifiera artikeln som reklam?
  • Hur känner man igen att den är reklam?

Exemplet i elevernas anvisningar är en tidningsannons som är skriven och ombruten i form av en tidningsartikel och som till utseende, ombrytning och typografi efterliknar det redaktionella innehållet i samma publikation, såsom nyheter. Termen advertorial kommer från de engelska orden ”advertisement” (reklam, annons) och ”editorial” (ledare).

 

Repetera hur ni kan skilja en reklam från redaktionens egen artikel. På nästa diabild i elevernas anvisningar har man i exempelannonsen markerat de viktigaste punkterna som skiljer annonsen från redaktionens egen artikel med gröna cirklar.

  • Den viktigaste åtskiljande faktorn: En reklam måste ha identifieringstexten ”Annons”, ”Reklam” eller ”Kommersiellt samarbete”. Enligt konsumentskyddslagen ska en reklam lätt kunna identifieras som reklam, oavsett presentationssätt och reklammedium.
  • Andra åtskiljande faktorer är bilder på specifika produkter, direktlänkar till produkter och att artikeln inte innehåller konkurrerande produkter eller produkter från andra företag.

 

Gå sammanfattningsvis igenom skillnaden mellan en nyhet och en reklam med eleverna. Uppgiften finns i elevernas anvisningar på diabild 10.

  • En nyhet berättar ny information, förlitar sig på fakta och förmedlar information om världen.
  • En reklam väcker intresse, ger information och fantasibilder som annonsören väljer och lockar till köp av produkten/tjänsten.

 

 

  1. Hemuppgift: Hur påverkas jag i media?  (5 min)

Mål: Eleven lär sig att kritiskt granska annonser i social media och identifiera metoder för influencermarknadsföring. Syftet är att fördjupa elevens förståelse för att texterna har olika mål och syften.

Genomförande: Eleven väljer en publikation (video, vlogg, blogg eller advertorial) som innehåller ett kommersiellt samarbete och skriver ner sina observationer av publikationen utifrån frågorna nedan. I nästa lektion är avsikten att presentera observationerna för de andra i gruppen. Instruktioner för uppgiften finns på diabild 11.

  • Är det enkelt att identifiera publikationen som reklam?
  • Vad intresserar mig i publikationen?
  • Vilka känslor väcker den?
  • Kan reklam/kommersiellt innehåll undvikas?
  • Hur kan publikationer påverka oss?

 

Lektion 2: Jag som konsument och opinionsbildare

 

Lektionens mål

  • Eleven tar till sig mod att diskutera frågor som rör ekonomi och pengar samt att uttrycka sina åsikter muntligt och skriftligt.
  • Eleven kan överväga hållbara konsumtionsbeslut utifrån såväl sin egen ekonomis som miljöns synvinkel. Alternativt kan eleven reflektera över sina egna värderingar som konsument.
  • Eleven bekantar sig med terminologin inom sparande och placering.

 

Lektionens uppbyggnad

Lektionens längd 45 min.

  1. Orienterande uppgift: Hantering av hemuppgifter (10 min)
  2. Uppgift, alternativ A: Hurdan är jag som konsument? (15 min) / Uppgift, alternativ B: Reflektion över egna värderingar (15 min)
  3. Uppgift: 10 nyckelord för sparande och placering (10 min)
  4. Hemuppgift: Skriva en insändare (2 min)
  5. Spela spelet: Spela spelet till slut under lektionen eller hemma (8 min)

Tilläggsuppgift: Lekfull debatt

 

Ordlista

  • Konsumtion = att köpa och använda olika tjänster och varor
  • Sparande = att lägga pengar åt sidan – alla pengar som kan användas förbrukas inte, utan en del av dem läggs åt sidan
  • Placering = att köpa, äga och sälja aktier eller andra placeringsobjekt i syfte att göra vinst.

 

 

Förberedelser inför lektionen

  • Ha lektionsplanen nedan framme så att instruktionerna, uppgifterna och svarsexemplen finns till hands allt eftersom lektionen fortskrider.
  • Öppna elevernas anvisningar via länken nedan som anvisningar för uppgifterna. Det är bra att projicera anvisningarna på tavlan så att eleverna kan se dem. Öppna anvisningarna i en ny flik.
  • Reservera enheter för eleverna att spela Cashhjälte-spelet på (mobiltelefon, surfplatta eller dator). Du kommer till spelet här (Cashhjalte.com)

Elevernas anvisningar | Modersmål

 

Lektionsplan

Börja lektionen med att berätta för eleverna vad de ska göra under lektionen:

  • hemuppgiften används för att komma ihåg saker från föregående lektion, såsom opinionsbildning
  • en ny sak är att fundera på vilken typ av konsument var och en av oss själv är eller alternativt fundera på vilka slags värderingar som styr oss som konsumenter
  • i slutet av lektionen bekantar ni er med terminologin inom sparande och placering i en uppgift

 

  1. Orienterande uppgift: Genomgång av hemuppgift  (10 min)

Mål: Eleven lär sig att kritiskt granska opinionsbildare som eleven själv valt och deras mål. Eleven lär sig att diskutera metoder för mediepåverkan.

Genomförande: Ni går igenom elevernas hemuppgift. Instruera eleverna att diskutera i par eller grupper vilka slags observationer de gjorde om den publikation de valde. Ta upp parens eller gruppernas observationer för gemensam diskussion. Instruktionerna för genomgången finns också i elevernas anvisningar på diabild 13.

Frågor i hemuppgiften:

  • Var det enkelt att identifiera publikationen som reklam?
  • Vad intresserade dig i publikationen?
  • Vilka känslor väckte den?
  • Kan reklam/kommersiellt innehåll undvikas?
  • Hur påverkar publikationer oss?

 

  1. Uppgift, alternativ A: Hurdan är jag som konsument? (15 min)

Elevernas uppgift är att självständigt reflektera över och tillsammans diskutera vilka typer av konsumenter de tror att de är.

Mål: Eleven tar mod till sig att diskutera frågor som rör ekonomi och pengar. Eleven kan reflektera över hållbara konsumtionsbeslut utifrån såväl sin egen ekonomis som miljöns synvinkel.

Genomförande: Visa först eleverna Julia Thuréns klassificering av de 7 konsumenttyperna i elevernas anvisningar på diabild 14. Öppna kort de olika konsumenttyperna för eleverna.

 

7 finländska konsumenttyper (källa, Julia Thuréns bok Kaikki kuluttamisesta)

  1. Den bekväma njutaren vill att livet ska vara enkelt och av hög kvalitet. Personen satsar på hobbyer och lyx. Personen tror att teknik kommer att rädda jorden från miljökrisen.
  2. Den efterföljande riktningssökaren är en gruppbildare som gärna följer och imiterar andras konsumtionsval, till exempel från sociala medier. Personen gör inköp på grund av plötsliga impulser och för glädjen att köpa.
  3. Den vardagliga överlevaren köper inget spontant eller av ren njutning, utan bara efter behov.
  4. För den impulsiva impulsköparen är shopping en källa till njutning och att gå runt i butiker eller bläddra i webbutiker är ett roligt tidsfördriv. För den här personen ersätter kvantitet kvalitet.
  5. Det traditionella förnuftets röst köper främst på grund av behov och praktiskhet och kräver kvalitet och hållbarhet i sina val – även möjligheten att reparera trasiga produkter.
  6. Den känslogröna vägvisaren betonar förutom ekologi också kvalitet och individualitet i sina val.
  7. Den rådgivande vardagsgröna är beredd att kompromissa med sin egen komfort för att vara grönare.

 

Instruera nu eleverna att först fundera på sig själva och sedan i par eller små grupper gemensamt diskutera vilka typer av konsumenter eleverna själva tror att de är. Visa uppgiften för eleverna i elevernas anvisningar på diabild 15.

Elevernas reflektionsfrågor:

  • Vad är viktigt för dig? – till exempel familj, natur, pengar, vänner, lugn, hälsa, vänskap, kärlek
  • Varifrån/av vem har du lärt dig ditt sätt att konsumera?
  • Hurudan vill du vara som konsument? Tror du att du kan påverka genom att konsumera? Om ja, berätta hur.

 

Uppgift, alternativ B: Reflektion över artikel (15 min)

Värderingar styr hur vi använder våra pengar och våra val. I delen Jobba hos mommo i Cashhjälte ger kompisens nya cykel inspiration till att tjäna pengar till en egen cykel. Elevernas uppgift är att reflektera över sina egna värderingar genom att skriva och diskutera tillsammans.

Mål: Eleven uppfattar betydelsen av olika värderingar i användningen av pengar. Eleven kan använda och med handledning tolka olika typer av texter i olika former och även för eleven nya slags texter.

Genomförande:

  1. Uppgift: 10 nyckelord för sparande och placering (10 min)

Bekanta er med nyckelorden för placering med hjälp av rutfältet med ord.

Mål: Eleven känner till och förstår de grundläggande begreppen inom ekonomi.

Genomförande: Visa eleverna de 10 nyckelorden som gäller placering i elevernas anvisningar och lämna dem och deras förklaringar framme när eleverna utför uppgiften. Orden finns i elevernas anvisningar på diabild 16. Elevernas uppgift är att hitta 8 av 10 nyckelorden för placering i rutfältet med ord. Visa rutfältet med ord för alla elever på en gång eller skriv ut rutfältet åt eleverna i förväg. Länk till uppgiften finns i elevernas anvisningar på diabild 17.

Ord i rutfältet:

  1. Fond
  2. Aktie
  3. Aktieportfölj
  4. Diversifiering
  5. Utdelning
  6. Sparande
  7. Budget
  8. Ränta

Nyckelord för placering:

  1. Aktie innebär en andel i ett bolag
  2. Utdelning är en ersättning för att man äger en aktie och den risk som är förknippad med aktien.
  3. Aktieplacering innebär att man placerar pengar i aktier
  4. Ränteplacering innebär ränta som betalas till placeraren som ersättning för det kapital som placeraren lånar ut
  5. Värdeandelskonto är ett konto avsett för förvaltning av elektroniska värdepapper
  6. Diversifiering skyddar placeraren mot risker (t.ex. tidsmässigt, branschmässigt eller regionalt)
  7. Fond innebär ett placeringsobjekt som består av värdepapper och som ägs av de personer som placerat i den, i förhållande till deras fondandelar
  8. Ränta = pengarnas pris, det vill säga den ersättning som betalas till långivaren för den tid då de lånade pengarna inte är i långivarens bruk.
  9. Ränta på ränta-fenomenet = När man sparar eller placerar pengar genererar de ränta. Ränta på ränta innebär att ränta inte bara genereras på det sparade kapitalet, utan även på den ränta som redan genererats. Resultatet blir alltså att räntan blir högre varje år.
  10. Aktieportfölj innebär en aktieplacerares samling av aktier i olika företag.

 

Alternativt: Läraren visar en ekonominyhetssida, där man tillsammans väljer ut ekonomiord och pratar om dem.

Till exempel: Ekonomi | Svenska Yle, Ekonomi – Hufvudstadsbladet (hbl.fi),

 

  1. Hemuppgift: Skriva en insändare

När det gäller ekonomi finns det inte en enda rätt lösning, utan många olika perspektiv där det viktigaste är att hitta saker som passar dig. Cashhjälte har inga rätta eller fel svar, utan valen leder till olika resultat. Det är bra att granska sina egna val och lära sig motivera dem.

Mål: Eleven bekantar sig med ett ekonomiskt ämne som intresserar eleven och lär sig att uttrycka sin åsikt om det.

Genomförande: Elevernas hemuppgift är att skriva en insändare om ett ekonomiskt tema som tilltalar dem. Eleven får själv välja ett ämne som gäller ekonomi, penninganvändning eller konsumtion. Vägled eleverna i hur insändaren ska skrivas och berätta också hur uppgiften ska lämnas in.

Hemuppgiften och anvisningar för hur man skriver en insändare finns i elevernas anvisningar på diabilderna 18 och 19.

Färdiga teman som ämne för insändaren:

  • Reklam i sociala medier är nödvändiga/onödiga
  • Betydelsen av att spara i den ungas liv
  • Ungdomar är dåliga på att använda pengar (för eller emot)
  • Ansvarsfull konsumtion

 

Om det finns tid kan eleverna spela de sista delarna i spelet Cashhjälte.

  1. Ge respons

Vi utvecklar innehållet i studiematerialet baserat på respons från elever och lärare och därför hoppas vi att ni besvarar responsenkäterna i slutet av lektionerna. Responsen ges anonymt och det är frivilligt att svara.

Besvara responsenkäten personligen.

Länk till elevernas responsenkät

Länk till lärarens responsenkät

 

Tilläggsuppgift: Lekfull debatt

Genomförande: Läraren väljer ett lämpligt tema från hemuppgiftens teman och föreslår korta debatter för och emot.

 

Varaktighet: 45 min x 2

Utgivare/Författare: Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Publicerat: 09/2024

Nyckelord: