Ympäristökasvatus ja yrittäjyyskasvatus kuuluvat yhteen

Yrittäjyysorientaatio ja ympäristötietoisuus hahmotetaan valitettavan usein vastakkaisina. Toisaalta on myös totta, että taloudellisten voittojen tavoittelu on liian usein tapahtunut luontoarvojen kustannuksella. Uskomme kuitenkin Talous ja nuoret TATissa, että tulevat sukupolvet osaavat tasapainottaa yritystoimintaa ja ympäristövastuullisuutta aiempaa kestävämmällä tavalla.

Yrittäjyyden ymmärrys on osa yleissivistystä

Yrittäjyys koskettaa kaikkia nuoria. Vaikkei ryhtyisikään itse yrittäjäksi, moni työllistyy yrityksiin tai vähintään nauttii yritysten tarjoamista tuotteista ja palveluista. Yrittäjyys tarjoaa myös nuorelle kokeilemisen arvoisen työllistymismahdollisuuden sekä tilaisuuden vaikuttaa itselleen tärkeisiin tavoitteisiin. Yrittäjyydestä ei tietenkään tule kaikille se oma juttu. On kuitenkin reilua, että kaikki nuoret taustoista riippumatta saavat tilaisuuden tutustua yrittäjyyteen sekä tehdä tämän pohjalta omat päätöksensä tulevaisuudestaan

Kuka opettaa ja ketä?

Onko nuorten taloustaidot rappiolla, vai ovatko uudet sukupolvet kenties vanhempiaankin valveutuneempia? TATin nuorten talousosaamisen asiantuntijan, Mari Hannola-Antikaisen mukaan nuorten kyky navigoida muuttuvassa maailmassa on hyvissä kantimissa.

Tulevaisuustaitoja pelien avulla

Älylaitteiden käytöstä kouluissa syntyi somemyrsky, – ja somemyrskylle tyypillisesti argumentointi on ollut kiihkeää puolesta ja vastaan.

Sijoittaminen on kansalaistaito, joka ei saa katsoa lähtökohtia

Kansalaistaidot olivat oppiaine kouluissa aina 2000-luvulle asti. Tunneilla opetettiin mm. liikennemerkkejä, jokamiehenoikeuksia ja miten soitetaan hätänumeroon. Tärkeitä taitoja kaikki, mutta tässä päivässä tarvittavat kansalaistaidot ovat hieman muuttuneet tai muuttaneet muotoaan.

Huomio, huomio, 62 nuorta pelastettavana!

Kuinka kouluissa voidaan turvata kaikille lapsille ja nuorille yhdenvertaisesti paitsi talousosaamisen myös työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen opetus? Kuinka voidaan vahvistaa maailman parhaimmistoon kuuluvien opettajien osaamista opettaa taloutta, työelämätaitoja ja yrittäjyyskasvatusta, jotka kuuluvat opetussuunnitelmaan, mutta omat oppiaineet niiltä lukujärjestyksestä puuttuvat.