/ Blogi

Opon blogi: Korona-aika synnytti etäTET-mahdollisuuden pienten paikkakuntien nuorille

Pienen paikkakunnan tet-paikkojen tarjonta on yleensä kapea-alainen ja mahdollisuus tutustua eri toimialoihin rajallinen. Maailman suurin etäTET tarjosi upean mahdollisuuden myös esimerkiksi kittiläläiselle nuorelle kurkistaa eri toimialojen moninaisiin työtehtäviin.

Maailman suurin etäTET järjestettiin alun perin turvaamaan koronan takia menetetyt tet-kokemukset. Samalla se antoi upean mahdollisuuden myös esimerkiksi kittiläläiselle nuorelle kurkistaa eri toimialojen moninaisiin työtehtäviin.

Kittilässä on kyllä kultakaivos, mutta TET-paikan saanti sieltä on haasteellista. Esimerkiksi kemianteollisuuden päivä tarjosi oivan mahdollisuuden nähdä miten kemianteollisuus huomioi kestävän kehityksen ja ratkoo osaltaan ilmastonmuutosta. Nuoret pääsivät tutustumaan myös muun muassa siihen millaista on kesätyö pankissa tai työ kyberturvallisuuden parissa.

TET- jakson merkitys on yleensä epäselvä usealle nuorelle ennen jakson alkua, ”Yes, viikko poissa koulusta”. Viikon jälkeen nuoret palaavat kouluun positiivisen kokemuksen saaneina. Työnantaja on kiitellyt perustyöelämätaitojen noudattamisesta, kuten ajallaan tulemisesta ja tehtävien suorittamisesta oma-aloitteisesti.

Olisi hienoa, jos perinteisenkin tet-jakson aikana nuoren ohjaajalla olisi aikaa käydä työelämässä tarvittavia taitoja läpi perusteellisemmin; Miten koulun antamia taitoja hyödynnetään esimerkiksi kielten ja matemaattisten aineiden osalta, millaisia työelämä taitoja tet-jaksosta voi oppia. Näin nuori kokisi opiskelun merkitykselliseksi.

Ilokseni huomasin että tämä oli otettu huomioon etäTETissä. Viikon ohjelmassa käsiteltiin jokaisen päivän osalta opittavat työelämätaidot ja osaamiset. Näitä taitoja ei korostetusti tuoda esiin koulussa, vaikka tiimityötä, ongelmanratkaisua sekä digitaitoja harjoitellaankin paljon.

Marita Ylläsjärvi

opinto-ohjaaja, Kittilän yläkoulu