
Yhteiskunnan toimintaa on vaikea ymmärtää ilman ymmärrystä yrittäjyydestä ja sen vaikutuksista. Yritykset ylläpitävät hyvinvointivaltiota tarjoamalla työtä ja maksamalla veroja. Lisäksi yritykset tutkivat ja kehittävät ratkaisuja globaaleihin haasteisiin, kuten ilmastokriisiin. Yritystoiminnalla voi olla myös negatiivisia vaikutuksia. Laadukkaassa yrittäjyyskasvatuksessa kaikki näkökulmat nostetaan esille. Kaikki realistit voinevat kuitenkin olla samaa mieltä siitä, että ilman yrityksiä Suomi olisi aika paljon pimeämpi paikka. Ymmärrys yrittäjyydestä ja sen vaikutuksista on osa yleissivistystä.
Monet kokevat kuitenkin yrittäjyyteen liittyvän opetuksen hankalaksi.
Monet kokevat kuitenkin yrittäjyyteen liittyvän opetuksen hankalaksi. Yksi monista syistä lienee se, että harva perusopetuksen tai lukion opettaja on opiskellut osana opintojaan yrittäjyyskasvatusta. Aiheeseen sopivia opintoja voi olla vaikea löytää, sillä yliopistoissa opetus perustuu tutkimukseen, eivätkä yrittäjyysnäkökulmat nouse kovinkaan usein esille kasvatustieteellisessä tutkimuksessa. Tältä pohjalta on ymmärrettävää, että monet opettajat kokevat epävarmuutta yrittäjyyteen liittyvän opetuksen kohdalla. On myös vaikea olla kiinnostunut aiheesta, josta ei kunnolla tiedä.
Työelämä- ja yrittäjyysopetuksessa koulujen ja opettajien ei kuitenkaan tarvitse jäädä yksin – kannustaahan opetussuunnitelmakin yhteistyöhön yritysten ja työelämän edustajien kanssa. Yritysten lisäksi yhteistyötä voi tehdä myös yrittäjyyskasvatukseen erikoistuneiden järjestöjen, kuten Talous ja nuoret TATin kanssa. TAT tarjoaa erilaisia yrittäjyyskasvatusta tukevia oppimateriaaleja ja palveluja, joista muodostuu yhtenäinen palvelupolku alakoulusta toiselle asteelle. Lisäksi tarjoamme opettajille monipuolista koulutusta liittyen yrittäjyys-, talous- ja työelämäopetuksen kehittämiseen.
TATin avulla opettaja saa leveämmät hartiat yrittäjyyteen liittyvän opetuksen toteutukseen. Olemme määritelleet yrittäjyyteen liittyvät oppimistavoitteet huolellisesti opetussuunnitelmien, tutkimusten sekä muiden virallisten ohjeistusten perusteella. TATissa tavoitteisiin pääsyä tukevat oppimismenetelmät sekä oppimisympäristöt, joiden myönteinen vaikutus nuorten talous-, yrittäjyys- ja työelämäosaamiseen on tutkitusti todennettua. Meille TATissa tärkeää on, että jokainen nuori saa mahdollisuuden tutustua yrittäjyyteen huolella suunnitellun ja innostavan opetuksen siivittämänä. Mieluiten teemme tätä tärkeää työtä yhdessä koulujen ja opettajien kanssa.

Lauri Vaara
Erityisasiantuntija, opettajankoulutus ja tutkimus