/ Blogi

Kuka opettaa ja ketä?

Onko nuorten taloustaidot rappiolla, vai ovatko uudet sukupolvet kenties vanhempiaankin valveutuneempia? TATin nuorten talousosaamisen asiantuntijan, Mari Hannola-Antikaisen mukaan nuorten kyky navigoida muuttuvassa maailmassa on hyvissä kantimissa.

Nuorimmaiseni 16-vuotias sijoitti Protu-lahjoistaan osan kryptovaluuttoihin, ja hävisi suuren summan rahaa. Äitinä olin huolissani hänen taloustaidoistaan. Muutamaa päivää myöhemmin samainen teini selitti minulle, miten pikavippehin ei tietenkään kukaan nuori nykyään enää sorru. Kuulemma asiasta paasattu vuosikymmen. ”Ei kai me tyhmiä olla!” sanoi poikani. Äitinä huokaisin helpotuksesta ja olin ylpeä hänen taloustaidoistaan.

Keskimmäiseni muutti muutamia vuosia sitten omilleen, ja ensimmäiset viikot soitteli isälleen kaikista talousasioistaan niin vakuutuksista aina KELA-asioihin asti. Olin äitinä huolissani hänen taloustaidoistaan. Samainen nuori neito juuttui lomareissullaan useiden sattumien seurauksena kohteeseen ilman tietoa poispääsystä. Hän neuvotteli sekä vakuutusyhtiön että ulkomaisen lentoyhtiön kanssa itselleen kotimatkan sekä kompensaatiot. Äitinä olin ylpeä hänen taloustaidoistaan.

Suomessa kuulee hyvin usein julkisessa keskustelussa väitettävän, etteivät nuoremme hallitse taloustaitoja tai ettei koulussa taloutta opeteta tarpeeksi. Uskallan olla eri mieltä.

Pisa2018- tutkimuksessa suomalaisten nuorten taloustaitoja mitattiin osana muiden maiden nuorten talousosaamista. Suomen nuoret menestyivät loistavasti, Suomessa taloustaitoja osattiin OECD-maista toiseksi parhaiten, jaoimme toisen sijan Kanadan kanssa. Edellämme oli vain Viro, joka kieltämättä on panostanut nuorten talous- ja digiosaamiseen sekä yrittäjyystaitojen kehittämiseen kaikilla kouluasteilla suuresti viime vuosina. Nuoremme siis osaavat taloustaitoja! (Lähde: Suomalaisoppilaiden talousosaamisen PISA-tulokset huipputasoa, mutta osaamisessa suurta vaihtelua – Euro ja talous, julkaistu 20.5.2020)

Polarisaatiota on tietenkin tässäkin, kuten muissakin yhteiskunnan osa-alueilla. Valmiudet eivät usein sosioekonomisesta taustasta johtuen ole samat kaikille, vaikka opetussuunnitelmien nojalla taloutta opetetaankin jo alakoulusta lähtien. Tämä kehityskulku on huolestuttava ja luo meille vanhemmille, opettajille sekä taloudellista opetusmateriaalia tarjoaville järjestöille haasteen: tarjotut oppimisen keinot tulevat olla vielä paremmin saavuttavissa ja mielenkiintoisia nuorille, taustasta huolimatta. Taloudesta ja rahasta on puhuttava kotona ja vielä kotoa lähtemisen jälkeenkin!

Osallistuin tovi sitten Euroopan Unionin komission ja OECD:n järjestämään webinaariin, joka käsitteli aikuisten taloustaitoja (EU/OECD-INFE financial competence framework for adults).  Webinaarissa tuli selkeästi ilmi, että puutteita taloustaidoissa ja talouden lukutaidossa (financial literacy, financial capability) on nimenomaan aikuisilla, meillä menneiden aikojen nuorilla. Emme pysy perässä muuttuvassa talouden maailmassa, jossa nuoremme pääosin toimivat suvereenisti. Tässäkin luonnollisesti törmäämme erilaisiin taitotasoihin myös nuorien osalta. Oppimisen paikka meille aikuisille?

Talouden kenttä onkin muuttunut suuresti: kuluttamisen, ansaitsemisen ja jopa talouden kokonaisuuden ymmärtäminen on nykymaailmassa totaalisen erilaista verrattuna aikaan vaikkapa 20 vuotta sitten. On nettiostaminen, käteisen katoaminen, kryptovaluutat, digivaluutat, NTF:t, shorttaus, taloudellisten lainalaisuuksien muuttuminen, epidemia, vastuullinen sijoittaminen…

Voidaankin perustellusti kysyä, miten hyvin nuorten vanhemmat ovat talousvankkureiden kyydissä? Tähän EU-webinaarissa tarjottiin kekseliäästi ratkaisuksi sitä, että nykyajan aikuiset voivat oppia nuorilta uusia taloustaitoja nuorten kotitehtävien kautta. Tässä siis heitän palloa opettajille: älykäs kotitehtävä osallistaa myös vanhemmat ja virittää kotona keskustelua taloudesta. Harrastan tässä nyt karkeaa mainontaa ja kehotan hakeutumaan vaikkapa TATin Puhurahasta-podcastin pariin tai Marttaliiton sivuille inspiraatiota hakemaan. Tähän samaan problematiikkaan pyrkii ansiokkaasti vastaamaan tammikuussa avattu Suomen Pankin hanke, Talousosaamisen keskus. Sieltä soisin monen aikuisen ja kasvattajan noutavan oppeja ja intoa nuorten ohjaamisen lisäksi myös itselleen.

Uskon, että taloustaitojen opettamista ja niitä tukevia mielenkiintoisia materiaaleja tarvitaan jatkossakin, sekä nuorille että aikuisille. Näkisin kuitenkin tärkeänä nostaa olemassa olevaa hyvää enemmin esiin: meidän nuoret osaavat taloustaitoja. Olkaamme rinta rottingilla ylpeitä heistä. Nuorissa on tulevaisuus!