/ Blogi

Jo Minna Canth tahtoi talousopetusta naisille, nyt hän kannustaisi sijoittamaan 

Jo Minna Canth ymmärsi talousopetuksen merkityksen tasa-arvolle ja vaati taloustieteiden opettamista naisille kirjoituksessaan Naiskysymyksestä (Valvoja 6/1884).

”Taloustieteen kautta hänen näköalansa laajenee ja käsitteensä selviävät, hän oppii tukemaan perheensä taloudellista toimeentuloa, eikä niin kuin nyt usein tapahtuu ymmärtämättömän erehdyksen kautta sitä hävittämään.”

138 vuotta myöhemmin on ilo todeta, että taloustaitojen opetus on kouluissa lähes kaikkien saatavilla. Taloudellinen ympäristö on viime vuosina digitalisoitunut, eikä raha enää kulje käsien vaan sovellusten kautta. Raha voi siksi edelleen kadota “ymmärtämättömän erehdyksen kautta” ja talousopetus on ehkä tärkeämpää kuin koskaan.   

Kiinnostuksessa ja toiminnassa talouteen liittyvissä asioissa on myös tutkitusti tyttöjen ja poikien välillä edelleen eroja. Esimerkiksi Talousguru 2022 –kilpailun finalisteissa näkyi ainoastaan miesoletettuja. TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen mukaan yläkoululaisista pojista jopa 40 prosenttia haluaisi opiskella säästämistä ja sijoittamista, mutta tytöistä 30 prosenttia. Tämä näkyy myös kotitalouksien pörssiomistuksen jakautumisessa. Pörssiyhtiöiden omistajista 66 % on miehiä ja 34 % naisia.  

Tietoa, materiaalia ja tahtoakin on. TATin vuonna 2018 tekemän selvityksen mukaan tytöt olivat poikia halukkaampia parantamaan talousosaamistaan, vaikka pojat kokevatkin talousasiat kiinnostavampina.  

Pojista 74 % kertoi hoitavansa raha-asiansa itse, mutta tytöistä taas 61 %. Toisaalta nuorista aikuisista maksuhäiriömerkintöjä on miehillä enemmän kuin naisilla, joten ehkä syytä huoleen olisi pojillakin enemmän kuin tulos kertoo.  

Jos Minna Canth eläisi tänään, uskon, että hän kannustaisi tytöksi ja naiseksi itsensä identifioivia sijoittamaan. Korkoa korolle ilmiö kasvattaa sijoittajan varallisuutta, mutta pankkitilillä rahojaan jemmaavalla säästöjen arvo laskee. Talouden opettaminen on siis tänäkin päivänä tasa-arvoteko.  

Mutta missä ovat ne kohdat, joissa voimme vaikuttaa siihen kiinnostuvatko tytöt taloudesta ja sijoittamisesta? Tiedostamalla paikat, joissa voimme vaikuttaa myönteisesti nuoren innostuksen ja kiinnostuksen syttymiseen, olemme jo matkalla kohti muutosta. Kuka rahastaa kauppaleikeissä? Ketä kannustetaan luokkaretken taloudenhoitajaksi? Kenen kasvot koreilevat talousmedioiden artikkeleissa? Arkisella puheella ja teoilla on väliä. 

Kouluopetuksessa annetun talousopetuksen merkitys on tärkeä, koska myös perheen sosioekonominen asema vaikuttaa Talouspisa-tutkimuksen mukaan lasten ja nuorten osaamiseen taloudesta. Taloustaitojen opettamisen merkitys onkin vahvasti esillä myös koulujen opetussuunnitelmassa.  

Talous ja nuoret TATin palvelupolku tarjoaa laadukkaita sisältöjä talousopetukseen muun muassa Leikitään taloutta -materiaalin, Taloussankari-pelin, Yrityskylä-oppimiskokonaisuuden, Bisneskurssien ja Sijoittajakoulun kautta. Yrityskylässä peräti 83 prosenttia kaikista 6.-luokkalaisista ja 73 prosenttia 9.-luokkalaisista oppii työelämä- ja taloustaitoja sekä yrittäjyyttä.