/ Blogi

Sijoittaminen on kansalaistaito, joka ei saa katsoa lähtökohtia

Kansalaistaidot olivat oppiaine kouluissa aina 2000-luvulle asti. Tunneilla opetettiin mm. liikennemerkkejä, jokamiehenoikeuksia ja miten soitetaan hätänumeroon. Tärkeitä taitoja kaikki, mutta tässä päivässä tarvittavat kansalaistaidot ovat hieman muuttuneet tai muuttaneet muotoaan.

Minä pidän edellisten lisäksi tärkeänä (sosiaalisen) median lukutaitoa, taitoa johtaa itseään ja taitoa ymmärtää oman toiminnan vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan. Lisäksi erittäin tärkeä taito on oman talouden hallinta. Kuinka toivonkaan, että nykynuoret ovat taitavampia oman talouden hallinnassa kuin itse oli nuorena. En sentään ajanut omaa talouttani konkurssiin, mutta eipä sitä pesämunaa kauheasti ollut kotoa pois muuttaessa. Olisipa joku silloin neuvonut tai edes kertonut, että pienetkin tulot voi järkevästi sijoittaa; laittaa raha töihin ja jopa kasvamaan.

Sijoittamisen harjoittelua varallisuudesta tai nuoren lähtökohdista riippumatta

NYTin Sijoittajakoulussa opetellaan juuri näitä tärkeitä taitoja; oman talouden hallintaa, budjetointia ja sijoittamista ihan käytännössä. Jokaisella nuorella ei kuitenkaan ole mahdollisuutta kokeilla sijoittamista oikealla pääomalla. Sijoitustaitojen ei pitäisi katsoa lähtökohtia tai varallisuutta. Sijoittajakoulua varten on kehitetty Hyväntekeväisyyssalkkumalli, jossa oppilaitos etsii yrityssponsorin, joka antaa ryhmän käyttöön sovitun pääoman sijoitettavaksi kurssin aikana. Tämä takaa sen, että jokainen nuori lähtökohdista riippumatta pääsee kokeilemaan sijoittamista käytännössä. Näin jokainen nuori pääsee näkemään, mikä merkitys ajalla on sijoittamisessa tai kuinka erilaiset päätökset vaikuttavat salkun tuottoihin ja kuluihin.

Olisipa joku silloin neuvonut tai edes kertonut, että pienetkin tulot voi järkevästi sijoittaa; laittaa raha töihin ja jopa kasvamaan.

Lisäksi nuoret pääsevät näkemään, miten maailmassa tapahtuvat muutokset, koko maailmaa koskettava pandemia tai megatrendit vaikuttavat sijoituksiin. Tämä on nuorille turvallinen tapa oppia sijoittamisesta, ymmärtää riskistä ja toisaalta taas mahdollisuuksista. Näin päästään käytännön kautta harjoittelemaan tärkeitä kansalaistaitoja.

Toivon, että tätä kautta nuoret innostuvat ajattelemaan sijoittamista myös itselle sopivana tapana säästää omiin haaveisiin ja unelmiin. Itse en nuorena osannut ajatella niin pitkälle, että olisin pohtinut mihin koulun ohessa tehdystä työstä saatu palkka kannattaisi laittaa kasvamaan, jotta haaveita voisi tulevaisuudessa toteuttaa.

Sanon tämän poikkeuksetta aina, kun keskustelen NYTin Sijoittajakoulusta: kuinka toivonkaan, että kun itse suoritin toisen asteen opintojani, olisi meillä ollut tämä kurssi käytössä. Minä opin sijoittamisesta vasta aikuisena, kun tutustuin itse aiheeseen ja vielä paremmin, kun pääsin pankkiin töihin.

Sijoittamisen oppimisen ei pitäisi jäädä siitä kiinni, ajautuuko itse selailemaan netin ihmeellistä maailmaa tai päätyykö oikeaan paikkaan töihin. Tätä jokaisen kansalaisen tärkeää perustaitoa pääsee onneksi nyt oppimaan jo koulussa ainakin NYTin Sijoittajakoulun avulla.

NYTin Sijoittajakoulu on mahdollista ottaa käyttöön kaikissa Suomen toisen asteen oppilaitoksissa. Kurssi on pitkäjänteinen sijoittamiseen ja säästämiseen keskittyvä kurssi, jossa opetellaan jokaiselle tärkeitä kansalaistaitoja; oman talouden hallintaa, budjetointia, säästämistä ja sijoittamista.

Lue lisää

Kirjoittaja: