Innovativa produkter och mångsidiga tjänster fick pris i Vanda
Följande NYT-företag från Nyland fortsätter till Våga vara företagsam-finalen:
Bästa NYT-företag – grundstadiet: Ekoliina NYT
Riihenmäen koulu, Mäntsälä
Affärsidé: Vårt företag Ekoliina tillverkar diskdukar av bambufrotté, som är ett mjukt, slitstarkt och absorberande material. Ett set innehåller två dukar av storleken 30 cm x 30 cm.
Prisgrunder: Ett företag som har en aktuell verksamhetsidé, tänker på hållbar utveckling och säljer en återvinningsbar produkt. Företagets affärsidé är lätt att produktifiera och skala upp. Helheten är välskött och framtidsplanerna klara. Juryn berömmer företagarnas entreprenörsanda och entusiasm.
Bästa NYT-företag – andra stadiet: HunajaHeput NYT
Etu-Töölön lukio, Helsingfors
Affärsidé: Vi producerar själva honung som vi säljer till kunderna. Vår honung har utsetts till den bästa i Helsingforsregionen.
Prisgrunder: Företaget har en bra och mångsidig portfölj: förutom honung erbjuder företaget uthyrning av pollinatörer och fadderverksamhet för bikupor. Företagarna har en klar rollfördelning och företaget tänker på naturens mångfald.
Bästa affärsidé – grundstadiet: ReMade NYT
Hoplaxskolan, Helsingfors
Affärsidé: Vi använder delar av gamla smycken och tillverkar nya smycken av dem. Därför är vi ett miljövänligt företag.
Prisgrunder: Företaget har en aktuell och bra affärsidé som har fokus på den cirkulära ekonomin. Kundgruppen är tydlig och genomtänkt. Företaget har redan uppnått en bra försäljning och de följande stegen är färdigt planerade.
Bästa affärsidé – andra stadiet: EcoSportti NYT
Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsingfors
Affärsidé: Företaget säljer begagnad sportutrustning för kundernas räkning. Kunderna lämnar utrustningen till företaget för försäljning.
Prisgrunder: Bolaget har en enkel men genomtänkt affärsidé. Företaget riktar sig till barnfamiljer som gärna återanvänder begagnad sportutrustning. Juryn berömmer företagarnas klara motivation att utveckla affärsidén till en ordentlig business.
Bästa produkt – grundstadiet: BastuDagen NYT
Lyceiparkens skola, Borgå
Affärsidé: Vi har skapat ett kortspel med finska maträtter. Spelet går ut på att placera rätt maträtt på rätt dag. Ett superroligt spel för både dem som kan och dem som vill lära sig mera om den finska matkulturen.
Prisgrunder: En innovativ och originell idé som lyfter fram Finlands kultur på ett trevligt sätt. Företaget har också en bra visuell framtoning.
Bästa produkt – andra stadiet: Halla Tea NYT
Etelä-Tapiolan lukio, Esbo
Affärsidé: Iste med smaker som hämtar sin inspiration från naturen i det arktiska Finland. Isteet säljs på flaska, och den första smaken är blåbär–citron.
Prisgrunder: En helhetsbetonad inhemsk produkt som smakar gott. Företaget har också ingående tänkt på produktens hygien och tillverkningsmetod. Juryn uppskattar särskilt företagets säljpitch och utmärkta grepp om försäljningsarbetet.
Bästa tjänst – grundstadiet: Nails by Sara NYT
Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsingfors
Affärsidé: Nails by Sara erbjuder skickligt utförda lösnaglar och hållbara gellackbehandlingar som framhäver naglarna och ger kunden en välvårdad look. Fördelarna med mitt företag är: snabbhet, miljövänlighet och lågt pris!
Prisgrunder: Tjänsten har en klar och väl genomtänkt målgrupp, äldre människor. Företaget levererar tjänsten hos dem. Företaget har också tänkt på aspekter som anknyter till cirkulär ekonomi.
Bästa tjänst – andra stadiet: FindsUP NYT
Etu-Töölön lukio, Helsingfors
Affärsidé: Vi erbjuder organisk marknadsföring för småföretag. Vi hjälper företaget att öka trafiken på sin webbplats, så att det får fler kunder.
Prisgrunder: En aktuell och innovativ tjänst som har målet att ge företag bättre synlighet i sökmotorer. Företaget har en bra och tydligt definierad målgrupp, småföretagare. Det finns ett tydligt behov av tjänsten.
Bästa mässmonter: JouJou NYT
Riihenmäen koulu, Mäntsälä
Affärsidé: Vi säljer våfflor som är speciellt anpassade efter situation och evenemang på mässor, skolor och andra evenemang.
Prisgrunder: Ett inbjudande och färgstarkt försäljningsställe som fångar blicken. Juryn berömmer logotypen och t-tröjan, som företagarna designat själva, och den aktiva utdelningen av rockmärken. ”Det är alltid bra med ett leende.”
Bästa säljpitch: Karhukopla Kiinteistöpalvelut NYT
Vihdin Lukio, Nummela
Affärsidé: Vårt företag är ett fastighetsserviceföretag som är specialiserat på flyttning, snöröjning, gräsklippning och underhåll av gårdar.
Prisgrunder: En rolig presentation där företagarna hade en fin närvaro på scenen. Början och slutet var minnesvärda och lyssnaren fångades in från första början. Juryn berömmer företagarnas utmärkta sammanfattning, presentation av lösningen och kundfokus.
Bästa Ansvarsfulla företag: Waves NYT
Stadin ammattiopisto, Helsingfors
Affärsidé: Waves producerar trendiga kollektioner av tyger som är tillverkade av plastavfall från havet samt av återanvänd och återvunnen fiber. Waves introducerar ett hållbart och ekologiskt alternativ för konsumenterna i modeindustrin. Waves vill främja hållbar utveckling genom sin verksamhet.
Prisgrunder: Bra mission, starkt koncept och en internationell idé. Juryn anser att företaget har väldigt stor potential.
Valen avgjordes av en domarjury bestående av affärsproffs
I Vandas regionala tävling ingick följande i domarjuryn:
- Lauri Jokinen, OP Nyland
- Elisa Kitunen, EEX Oy
- Maria Korpisalo, Business Helsinki
- Aicha Manai, Startup Refugees
- Carita Orlando, Finlands Företagarkvinnor (Suomen Yrittäjänaiset)
- Henrik Asklöf, Startup Sauna
- Mika Heikkinen, HOK-Elanto
- Mikko Jaatinen, NYT-styrelse, företagare
- Esa Kinnunen, Espoon yrittäjät
- Reino Meriläinen, Helsingin seudun kauppakamari
- Fadumo Ali, Hoiwa Oy
- Mika Perttunen, Vantaan kaupunki, Elinvoimapalvelut
- Sari Hakala, NeonAudit Oy
- Sara Åstrand, NYT-alumn
- Tomi Puikkonen, Cupbio Oy
- Henna Kaski, NYT-alumniyhdistys
- Tom Gammals, Novago Oy
- Jani Torppa, Geeklab Oy
I regionevenemanget och -tävlingen deltog unga från 16 läroanstalter
Skolorna som deltog i evenemanget i Vanda var följande:
- Hoplaxskolan, Helsingfors
- Kyrkslätts gymnasium
- Hyrylän yläaste, Tusby
- Lyceiparkens skola, Borgå
- Etu-Töölön lukio, Helsingfors
- Keuda, Kervo
- Riihenmäen koulu, Mäntsälä
- Ekenäs Gymnasium, Raseborg
- Vihdin lukio, Nummela
- Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsingfors
- Mattlidens gymnasium, Esbo
- Etelä-Tapiolan lukio, Esbo
- Helsinge skola, Vanda
- Ammattiopisto Live, Helsingfors
- Lagstads skola, Esbo
- Veikkolan koulu, Kyrkslätt
Mer information om de NYT-företag som deltog i regionevenemanget finns på evenemangets webbplats.
Från finalen på våren till EM-tävlingen i sommar
Finalen i tävlingen Våga vara företagsam ordnas i Helsingfors 24–25.4.2024. På det spännande finalevenemanget får ungas övningsföretag priser i flera kategorier. I finalen utses också årets bästa NYT-företag, som får representera Finland på evenemanget Gen-E sommaren 2024 i Sicilien.
Programmet Ett år som företagare främjar företagsamhets-, arbetslivs- och ekonomikunskaper
Våga vara företagsam är Finlands främsta entreprenörskapsevenemang för unga. Helheten ordnas av den ideella föreningen Ung företagsamhet och ekonomi NYT. År 2024 deltar över 1 000 högstadieelever och studerande i andra stadiet i de regionala tävlingarna. Deltagarna har grundat ett övningsföretag i programmet Ett år som företagare under det innevarande läsåret. Ungefär 5 000 studerande från över 400 läroanstalter och enheter runt om i Finland deltar årligen i programmet för att utveckla entreprenörskapsfärdigheter.
Programmet Ett år som företagare har använts i Finland sedan mitten av 1990-talet. Tiotusentals unga runt om i Finland har deltagit i programmet som en del av undervisningen i skolan. Programmet, som förstärker den företagsamma attityden och arbetslivs- och ekonomikunskaperna hos unga, används i fler än 110 länder. Ung Företagsamhet rf:s internationella takorganisation Junior Achievement (JA) grundades år 1919 i Springfield, USA. Det första programmet som utvecklades var Ett år som företagare. Syftet var att ge unga som flyttade från landsbygden till staden de kunskaper och färdigheter som de behövde för att klara sig som vuxna i den industrialiserade världen.
Mer information om regionevenemanget i Vasa och intervjuförfrågningar:
Mari Lehtonen
Kommunikationsspecialist
mari.lehtonen@nuortennyt.fi
040 4508 307
Maarit Westerén
Sakkunnig, svenskspråkiga tjänster
Nyland
maarit.westeren@nuortennyt.fi
050 3055 949