/ Nyheter, Våga vara företagsam, Ett år som företagare

Det finska mästerskapet för unga företagare gick till Etu-Töölön lukio: Hunajaheput NYT tog segern i Våga vara företagsam-finalen 2024

Hunajaheput NYT från Helsingfors utsågs till årets bästa NYT-företag i Våga vara företagsam-finalen, som ordnades i Helsingfors 24–25.4. I finalen i Finlands största entreprenörskapstävling för unga deltog nästan 60 övningsföretag och sammanlagt cirka 200 unga från grundskolor och läroanstalter i andra stadiet från hela Finland. På evenemanget utsågs också årets Miniföretag, som är BuzzNest från Kesämäen koulu i Villmanstrand. Evenemanget ordnades av Ung företagsamhet och ekonomi NYT.

Uskalla Yrittää 2024 -finaalin voittajakuva Lasipalatsin BioRexissa.

De unga NYT-företagarna fick presentera sina produkter och tjänster på en mässa som ordnades under finalevenemanget på köpcentret Mall of Tripla. Företagarna hade också möjlighet att delta i en separat säljpitchtävling. En jury bestående av professionella från affärslivet och utbildningssektorn intervjuade och bedömde NYT-företagen. Förutom huvudpriset tilldelades priser i 10 olika kategorier till de ungas företag. 

Alla unga som deltog i finalen har studerat i NYTs program Ett år som företagare detta läsår. Under sina studier har de utifrån sina egna intressen och färdigheter startat övningsföretag som fungerar med riktiga pengar. 

 

Intresset för entreprenörskap ökar 

Enligt resultaten från NYT Ungas framtidsrapport, som publiceras i maj, är unga alltmer intresserade av entreprenörskap. Totalt 45 procent av dem som svarade säger att de skulle kunna jobba som företagare (2023: 40 %).  

Jenni Järvelä , VD för NYT, säger att NYT har hört de ungas önskemål.  

– Programmet Ett år som företagare erbjuder många unga en unik möjlighet att pröva sina vingar i en trygg miljö och samla mod för sin framtid. Vårt mål är att fördubbla det årliga antalet unga som går programmet Ett år som företagare fram till 2027.   

I år deltar omkring 4 900 unga i programmet Ett år som företagare. Omkring 1 000 av dem var med i de regionala Våga vara företagsam-evenemangen och finalen. Programmet Ett år som företagare finns att få för högklasserna i grundskolan, läroanstalter i andra stadiet och högskolor. 

 

De prisbelönta NYT-företagen i finalen 

Bästa NYT-företag i Finland 2024, grundskolan och andra stadiet: Hunajaheput NYT 
Etu-Töölön lukio, Helsingfors 

Affärsidé: Företaget säljer honung som det producerar själv. 

Juryns prismotiveringar: En exceptionell och särpräglad affärsidé som bygger på gedigen sakkunskap. Både produktutvecklingen och utvecklingen av produktsortimentet är förbluffande. I sortimentet finns inte bara honung, utan också många andra produkter, bland annat fadderverksamhet för bikupor. Företaget har en klar vision om sin framtid och tillväxt och om potentialen i branschen. Företaget har tagit hänsyn till ekologin på ett enastående sätt som bidrar till att bevara mångfalden i naturen. 

Det prisbelönta NYT-företaget kommer att representera Finland vid Europamästerskapet för programmet Ett år som företagare i Catania i Italien i juli 2024.

 

Bästa ensamföretagare: Waves NYT 
Stadin ammattiopisto, Helsingfors 

Affärsidé: Waves producerar trendiga kollektioner av tyger som tillverkats av plastavfall från havet samt av återanvänd och återvunnen fiber.  

Juryns prismotiveringar: Affärsidén är att tillhandahålla ekologiska kläder för unga. Företaget tar hänsyn till återvinning, miljövänlighet och hållbarhet på ett förträffligt sätt. Företagaren gör allt själv: designar, klipper mönstren och syr. Planen är att fortsätta utvecklingen till ett globalt varumärke. 

Priset för bästa ensamföretagare delades ut av Företagarna i Finland. 

 

Bästa affärsidé: Aurora NYT 
Vamia, Vasa 

Affärsidé:  En dagbok för reflektion som innehåller ifyllnadssidor och berättelser om andras upplevelser. 

Juryns prismotiveringar: Socialt ansvar ligger i kärnan av företagets verksamhet. Företaget har identifierat ett allvarligt problem och föresatt sig att lösa det på ett trevligt sätt. Företaget var en magnifik helhet som gav ett starkt uttryck för sina värderingar.  Företaget hade redan samarbetspartner inom både innehållsproduktion och välgörenhetsarbete och var starkt fokuserat på internationalisering. 

Priset för bästa affärsidé delades ut av SEB. 

 

Framtidens innovation: BizyGames NYT 
Juhani Ahon koulu, Idensalmi 

Affärsidé: Företagets mål är att med ett brädspel lära barn om företagande och ekonomi på ett roligt och lättbegripligt sätt.  

Juryns prismotiveringar: En affärsidé som påverkar samhället genom att uppmuntra unga att bli entreprenörer och som därför är väldigt anslående. Idén är skalbar och kan lätt omvandlas till en internationell produkt. Marknadsföringsarbetet har varit effektivt och produkten har kommersialiserats utomordentligt. Produkten presenteras på ett anslående sätt och är riktat från unga till unga. 

Priset för framtidens innovation delades ut av Innovestor. 

 

Bästa ansvarsfulla företag: GreenPower NYT 
Ammattiopisto Spesia, Jyväskylä 

Affärsidé: Ett NYT-företag som grundats av studerande inom fastighetsförvaltning. Företaget tillhandahåller tjänster och produkter som anknyter till fastighetsförvaltning och grönområden. Nu producerar företaget produkter av återvunnen träflis. 

Juryns prismotiveringar: Hållbarhet är ett centralt element i affärsverksamheten och de ansvarsfulla arbetsmetoderna är till nytta för både företagets intressenter och miljön. Den innovativa ekologiska designprodukten tillverkas av spillmaterial och kan återvinnas efter användningen. Företaget har potential att sysselsätta flera personer och det har också en klar plan för tillväxt.   

Priset för bästa ansvarsfulla företag delades ut av OP. 

 

Bästa produkt: Halla Tea NYT 
Etelä-Tapiolan lukio, Esbo 

Affärsidé: Iste med smaker som hämtar sin inspiration från naturen i det arktiska Finland.  

Juryns prismotiveringar: Bolaget har introducerat nordiska smaker som kompletterar de traditionella istesmakerna. Produkten var välsmakande och varumärket var en fin helhet. Teamet var energiskt och aktivt, och alla hade tydliga roller. Prissättningen var noga genomtänkt och tydlig. Teamet berättade ypperligt om sina framtidsplaner. 

 

Bästa tjänst: Karhukopla Kiinteistöpalvelut NYT 
Vihdin lukio, Vichtis 

Affärsidé: Bolaget är ett fastighetsserviceföretag som är inriktat på flyttning, snöröjning, gräsklippning och gårdsskötsel. 

Juryns prismotiveringar: En traditionell affärsidé har gjorts lockande och intressant med hjälp av varumärket. Företaget rapporterar ett övertygande affärsresultat. Teamet har en bra laganda och planerar att utvidga affärsverksamheten i framtiden. 

Priset för bästa tjänst delades ut av Fennia. 

 

Bästa försäljningsteam: Shameless NYT 
Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, Tammerfors 

Affärsidé: Bolaget erbjuder kunderna personifierade sportbyxor som är sydda efter kundens kroppsformer.  

Juryns prismotiveringar: En väldigt väl genomtänkt och inövad försäljningspitch. Alla teammedlemmar är mycket aktiva. De kan produkten och är entusiastiska över vad de gör. De kunde berätta en bra historia om ett problem och lösningen på det. De har en aktiv men kundcentrerad försäljningsstrategi som utgår från kundens perspektiv. Företagarna stod alltid framför försäljningsstället och tog kontakt med kunderna. 

Priset för bästa försäljningsteam delades ut av Elo. 

 

Bästa mässmonter: Ainoo NYT
WinNova, Björneborg

Affärsidé: Ainoo NYT tillverkar huvudsakligen bruksföremål och presentartiklar för småbarn. 

Juryns prismotiveringar: Montern är en tydligt strukturerad visuell helhet, där presentationen och prislistan är tydliga och inbjudande. Montern väckte kundens intresse och lockade kunden att komma närmare för att bekanta sig med företagets verksamhet. Den visuella framtoningen var i linje med varumärket. En väldigt fin och färgglad helhet! 

 

Separat tävling – Bästa säljpitch: Spotless NYT 
Högstadiet i Petalax, Malax 

Affärsidé: Företaget säljer diskmaskinstabletter som är giftfria, parfymfria och miljövänliga. De innehåller inga mikroplaster eller andra kemikalier. Det är en multiprodukt som kan användas perfekt till att rengöra toaletten. 

Juryns prismotiveringar: Den minnesvärda säljpitchen hade en lyckad struktur. Framförandet var självsäkert och glatt. Säljpitchen var kundcentrerad och den framfördes på tre språk, vilket var särskilt övertygande. Den var som helhet en fin berättelse om tillväxt, där ett litet misslyckande vändes till en seger. 

Vinnaren av priset för bästa säljpitch valdes ut bland deltagarna i en separat säljpitchtävling. 

 

Alumni Leadership: Lenny Sopanen, FindsUP NYT
Etu-Töölön lukio, Helsingfors 

Juryns prismotiveringar: Pristagaren hade en positiv och inspirerande attityd. Han tog ansvar för företagets olika funktioner och hade en tydlig passion för entreprenörskap. Planerna för framtiden var färdigt genomtänkta och de gav uttryck för ett intresse för företagande. Pristagaren hade ett klart grepp om sin ledarroll och hela teamet stod bakom honom. 

Alumni Leadership-priset delades ut av NYT-alumner (JA Alumni Finland ry). 

 

Prisbelönta Miniföretag 

På föreningens evenemang belönades också Miniföretag som elever i lågklasserna i grundskolan grundat. 

Årets bästa Miniföretag: BuzzNest
Kesämäen koulu, Villmanstrand

 

Affärsidé: Företaget tillverkar ekologiska insekthotell.

Juryns prismotiveringar: Passion för ämnet, genomtänkt genomförande och fungerande ansvarsfördelning inom företaget.

Bästa säljpitch: Makean nälkä 
Polvijärven koulu, Polvijärvi 

Affärsidé: Företaget säljer traditionella delikatesser från Karelen.

Juryns prismotiveringar: Bästa säljpitch, bra produkter och koppling till traditioner samt att göra det tillsammans med sina mor- och farföräldrar.

Se och ladda bilder

Se bilder på vinnarna och stämningarna i finalen här. 

Bilder: Ung företagsamhet och ekonomi NYT / Eficic

Mer information:

Mari Lehtonen
kommunikationsspecialist
mari.lehtonen@nuortennyt.fi
040 4508 307