/ Nyheter, Våga vara företagsam, Företagsamhetsfostran, Ett år som företagare

Tävlingen Våga vara företagsam för unga 2025: 12 företag från Nyland fortsätter till finalen

Viisi nuorta valkoisissa T-paidoissa katsoo kameraan:etualalla puinen mainoskilpi.

Sammanlagt 128 övningsföretag som unga grundat (UF-företag) och över 320 unga från Nyland deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Esbo. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelheten och ordnades den 5 mars 2025. Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt 12 UF-företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Vid evenemanget tilldelades läraren Kirsi Vuonnala från Mercuria det regionala priset för Årets lärare i företagsamhetsfostran i Nyland.

Elever i högklasserna och studerande på andra stadiet presenterade sina företagsprodukter och -tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget i köpcentret Sello.

Innovativa produkter och mångsidiga tjänster fick pris i Esbo

Följande UF-företag från Nyland fortsätter till Våga vara företagsam-finalen:

Bästa UF-företag – grundstadiet: Puiset NYT
Riihenmäen koulu, Mäntsälä
Affärsidé: Företaget tillverkar och säljer handtillverkade ringar av trä. Som material används träavfall och spillvirke.
Prisgrunder: Företaget har en ekologisk produkt som tillverkas av återvinningsmaterial. Bidraget är på rätt nivå och produkten är fin i all sin enkelhet. Juryn övertygades av presentationen av produkterna och företagets teamanda.

Bästa UF-företag – andra stadiet: Haltija NYT
Etelä-Tapiolan lukio, Esbo
Affärsidé: Haltija är en energismoothie som tillverkar av inhemska bär och råvaror. Den innehåller många vitaminer, men inget tillsatt socker. Produkten ger många hälsosamma vitaminer tillsammans med uppiggande koffein.
Prisgrunder: Företaget har ett fint varumärke och en ny, unik produkt, som tidigare inte har funnits på marknaden. Teamet har god sammanhållning, bidraget är på rätt nivå och företaget har bra ekonomiska siffror.

Bästa affärsidé – grundstadiet: HEI-KICKS UF
Grundskolan Norsen, Helsingfors
Affärsidé: Företaget köper nya och använda skor. De använda tvättas. Efter det säljs de till kunderna.
Prisgrunder: Företaget har hittat sin målgrupp och identifierat klart vilka varumärken som säljer. Företagets bidrag är också på rätt nivå. Företaget kontrollerar alltid att produkten som säljs är autentisk, vilket gjorde intryck på juryn.

Bästa affärsidé – andra stadiet: W Pair Up NYT
Etu-Töölön lukio, Helsingfors
Affärsidé: Företaget utvecklar en plattform med hjälp av vilken användarna hittar en danspartner och tjänster som anknyter till de gamlas dans på gymnasiet, till exempel frisörsalonger, kläduthyrningar och klädbutiker.
Prisgrunder: Företaget har en klar målgrupp och en ny tjänst som tidigare inte funnits på marknaden. Företagarna har på ett smart sätt funderat ut på vilka olika sätt det är möjligt att få pengar genom verksamheten.

Keximus Maximus UF

Bästa produkt – grundstadiet: Keximus maximus UF

Grundskolan Norsen, Helsingfors
Affärsidé: Företaget tillverkar fina, goda kex med varierande smaker.
Prisgrunder: Företaget har välplanerade produkter med goda smaker. Utöver kex har företaget också en ask för kexen. Helheten av produkter är snygg och genomtänkt, och företagarna har dessutom tänkt på olika säsonger. Företagets plan på att utvidga till glutenfria och veganska produkter gjorde också intryck på juryn.

Bästa produkt – andra stadiet: Alegría NYT
Etelä-Tapiolan lukio, Esbo
Affärsidé:  Företaget erbjuder mellanmålsprodukter som tillverkats av amarant. I sortimentet finns stänger och bitar.
Prisgrunder: Företaget har en helt ny produkt och har gjort en hel del marknadsundersökning kring den. Företaget har en klar målgrupp och en väl genomtänkt och välsmakande produkt.

Bästa tjänst – andra stadiet: SaariCycles NYT
Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsingfors
Affärsidé: SaariCycles NYT utför cykelunderhåll och däcksbyten förmånligt hos kunderna i Drumsöområdet.
Prisgrunder, priset delades ut av GLO Hotel Sello: Företaget har en väl genomtänkt tjänst som förs till kunden. Tjänsten är också ekologisk. Hela teamets aktiva medverkan gjorde intryck på juryn.

Bästa tjänst – andra stadiet: Paint It NYT
Alppilan lukio, Helsingfors
Affärsidé: Företaget erbjuder en förmånligare, kundorienterad tjänst inom pulvermålning, som blivit trendigt. Paint It NYT målar bland annat fälgar och delar till bilar och motorcyklar.
Prisgrunder, priset delades ut av GLO Hotel Sello: Företaget har en avancerad serviceprocess. Företagets aktiva kommunikation med kunderna gjorde intryck på juryn.

Bästa mässmonter – grundstadiet: Taitosaippua UF
Helsinge skola, Helsingfors
Affärsidé: Företaget tillverkar olika slags tvålar för hand. Tvålarna är granna och doftande, och de har unika former. Varje tvål har tillverkats med kärlek.
Prisgrunder: Företagets mässmonter är stilren och estetisk. Juryn berömde också att mässmontern visuellt matchade produkten.

Bästa mässmonter – andra stadiet: Muru NYT
Etu-Töölön Lukio, Helsingfors
Affärsidé: Muru erbjuder läckra, unika, självgräddade kex av högklassiga råvaror, med kärlek.
Prisgrunder: Företaget har ett starkt och tydligt visuellt varumärke och en bra berättelse. Juryn berömde den bageriliknande stämningen och den tydliga presentationen av produkterna i mässmontern. Prislistan stod framme, och företaget hade lyckats få plats för mycket i det lilla utrymmet.

Bästa säljpitch: KiiltoKundit UF
Kyrkslätts gymnasium, Kyrkslätt
Affärsidé: Företaget erbjuder biltvätt på kundens gård. Bilarna rengörs på plats, vilket gör tjänsten bekväm och tidsbesparande för kunden.
Prisgrunder: Säljpitchen var välstrukturerad kring en klar början och avslutning. Företagaren var väldigt väl insatt i saken, vilket övertygade juryn och väckte intresse för tjänsten. Presentationen var lockande, tydlig och logisk. Säljpitchen var en fullträff!

Bästa ansvarsfulla företag: BioAnglers NYT
Etu-Töölön lukio, Helsingfors
Affärsidé: Företaget tillverkar mjuka, miljövänliga och biologiskt nedbrytbara drag för fiske.
Prisgrunder, priset delades ut av Shopping Center Sello: Företaget har genuint hållbara, biologiskt nedbrytbara produkter. Juryn gav företaget också beröm för dess tillväxtorientering.

Vid det regionala evenemanget deltog unga från flera läroanstalter

Unga från följande läroanstalter i Nyland deltog i det regionala evenemanget och -tävlingen:

  • Alppilan lukio, Helsingfors
  • Business College, Helsingfors
  • Etelä-Tapiolan Lukio, Esbo
  • Etu-Töölön lukio, Helsinki
  • Grundskolan Norsen, Helsingfors
  • Helsinge skola, Vanda
  • Helsingin kielilukio, Helsingfors
  • Hoplaxskolan, Helsingfors
  • Hyrylän yläaste, Tusby
  • Kauniaisten lukio, Grankulla
  • Keuda, Kervo
  • Konepajan lukio, Helsingfors
  • Kyrkslätts gymnasium, Kyrkslätt
  • Lagstads skola, Esbo
  • Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsingfors
  • Lyceiparkens skola, Borgå
  • Mattlidens gymnasium, Esbo
  • Mercuria, Helsingfors
  • Omnia, Esbo
  • Ressun lukio, Helsingfors
  • Riihenmäen koulu, Mäntsälä
  • Stadin ammattiopisto, Helsingfors
  • Tikkurilan lukio, Vanda
  • Vihdin lukio, Vichtis
  • Winellska Skolan, Kyrkslätt

Mer information om de UF-företag som deltog i evenemanget finns på evenemangets webbplats.

Vid evenemanget belönades också Årets lärare i företagsamhetsfostran i regionen

I år belönas också en lärare i företagsamhetsfostran vid varje regionala Våga vara företagsam-evenemang. Vid evenemanget i Esbo fick Kirsi Vuonnala från Mercuria-skola utmärkelsen för sitt framstående arbete inom företagsamhetsfostran.

Vuonnala konstaterar att programmet Ett år som företagare ger eleverna mod att agera och stärker deras förtroende för sitt eget kunnande.

”Elevernas förmåga till teamarbete och deras övriga framtidsfärdigheter utvecklades enormt under året. Programmet Ett år som företagare erbjuder en trygg möjlighet att pröva på entreprenörskap och också att begå misstag och lära sig av dem. Det är dessutom ett strålande sätt att tjäna lite pengar från det egna övningsföretaget.”

Vuonnala uppmuntrar alla lärare att pröva på programmet:

”Man kan alltid fråga om råd av folket på NYT och av Ett år som företagare-lärarna, så om du är det minsta intresserad, kom modigt med i verksamheten. Entreprenörsfostran görs tillsammans över organisationsgränserna. Vi ska alltså våga vara företagsamma!”

Valen avgjordes av en domarjury bestående av affärsproffs

I Esbos regionala tävling ingick följande i domarjuryn:

  • Petri Ahvenainen, kundchef / OP Nyland
  • Ralf Asplund, företagarpensionär, Helsingestiftelsen sr
  • Kristofer Clement, företagare, Oppimo Osaamiskeskus
  • Tom Gammals, CCO, The Shortcut
  • Sari Hakala, verkställande direktör, NeonAudit Oy
  • Matias Holmqvist, företagsrådgivare / Esbo stad, Business Espoo
  • Katri Johansson, Coach i psykologisk trygghet och ledarskap, Team&Dive Oy
  • Henna Kaski, National Coordinator, NYT-alumner
  • Kati Liikanen, utvecklingschef, Nylands företagare
  • Sebastian Lindberg, ombudsman, Louise och Göran Ehrnrooths stiftelse
  • Aicha Manai, Chief Executive Officer, Startup Refugees
  • Reino Meriläinen, direktör, Helsingforsregionens handelskammare, Vanda kontoret
  • Tiina Myrsky, Koordinator för affärsverksamhet
    Mellersta Nylands utbildningssamkommun Keuda
  • Joni Nissilä, projektplanerare, Ungas företagartjänster, Helsingfors stad
  • Carita Orlando, verkställande direktör, Finlands företagarkvinnor rf
  • Riikka Pakarinen, verkställande direktör, Finlands Startup -nätverk
  • Mika Perttunen, näringslivschef / Business Vanda
  • Tomi Puikkonen, företagare, Happy Boomers Oy
  • Erik Stenberg, Konsult, Alumni Global
  • Jani Torppa, Co-founder, COO / Geelab Oy
  • Riikka Tuomainen, chef, Köpcentrum Sello
  • Petri Uronen, hotelldirektör, Glo Hotel Sello
  • Stiina Weckström,
    Nyland Yrittäjät, Salon-Ki Oy

 

Från finalen på våren till EM-tävlingen i sommar

Finalen i tävlingen Våga vara företagsam ordnas i Helsingfors 23–24.4.2025. På det spännande finalevenemanget får ungas övningsföretag priser i flera kategorier. I finalen utses också årets bästa UF-företag, som får representera Finland på evenemanget Gen-E sommaren 2025 i Aten.

Programmet Ett år som företagare främjar företagsamhets-, arbetslivs- och ekonomikunskaper

Våga vara företagsam-evenemangen riktar strålkastarljuset på de unga som deltar i Ett år som företagare-programmet. Under året grundar deltagarna ett UF-företag som verkar med riktiga pengar och samlar värdefull praktisk erfarenhet av företagsamhet och ekonomiska färdigheter.

Enligt en omfattande studie genomförd i Sverige stöder programmet Ett år som företagare särskilt unga vars föräldrar inte har en högskoleutbildning, hjälper akademiskt osäkra ungdomar att identifiera sina styrkor och inspirerar flickor att pröva på företagsamhet. Programmet, som förstärker den företagsamma attityden och arbetslivs- och ekonomikunskaperna hos unga, används i fler än 110 länder. I Finland har programmet Ett år som företagare använts sedan mitten av 1990-talet.

År 2025 deltar över 500 UF-företag och mer än 1 000 högstadieelever och studerande på andra stadiet i de regionala evenemangen. Deltagarna har grundat ett övningsföretag i programmet Ett år som företagare under det pågående läsåret. År 2024 deltog över 6 600 studerande från mer än 350 läroanstalter och enheter runt om i Finland i programmet för att utveckla sina företagsamhetsfärdigheter.

Mer information:

Maarit Westerén

Maarit Westerén

Sakkunnig, svenskspråkiga tjänster

Nyland

maarit.westeren@nuortennyt.fi

050 3055 949

Mari Lehtonen

Mari Lehtonen

Kommunikationsspecialist

mari.lehtonen@nuortennyt.fi

040 4508 307