Digitalt material / Högstadiet, åk 7-9

Cashhjälte | Lektionsmaterial för matematik

taloussankari, matematiikka

Lektion 1: Att tjäna och spara som en del av smart pengahantering

 

Lektionens mål

  • Eleven lär sig om att tjäna och spara pengar. Eleven förstår hur sparande påverkar ekonomin.
  • Eleven förstår sambandet mellan att göra impulsköp och sparande.
  • Eleven får använda de räkneoperationer och -regler som eleven lärt sig i matematiken genom exempeluppgifter.

 

Lektionens uppbyggnad

Lektionens längd 45 min

  1. Lär känna ämnet för lektionen (5 min)
  2. Spela spelet: 1. Jobba hos mommo, 2. Inte bara jobb och 3. Första jobbet(cirka 15 min)
  3. Självständigt utförande av räkneuppgifter (25 min)
    • Fickpengar genom att dela ut reklamblad
    • Samla besparingar till en moped
    • Impulsköpens inverkan på sparandet
    • Rea
    • Tilläggsuppgifter: 3b och 4
  1. Granska uppgifterna och ge hemuppgift (5 min)

 

Ordlista

  • Tjäna pengar: Att tjäna pengar på till exempel utfört arbete. Den intjänade lönen anges vanligen som bruttolön, från vilken inga skatter eller andra betalningar har dragits av. När skatter och andra betalningar dragits av från lönen används namnet
  • Spara: lägga pengar åt sidan för senare användning. Genom att spara kan man förbereda sig för överraskande situationer eller ett större inköp.
  • Impulsköp: Plötsligt eller oplanerat köp (t.ex. godis eller klädesplagg som köpts på rea).
  • Samfundsskatt: samfundets inkomstskatt som i Finland tas ut på samfundets resultat. Till exempel betalar aktiebolag samfundsskatt i Finland.

 

Förberedelser inför lektionen

  • Ha lektionsplanen nedan framme så att instruktionerna finns till hands allt eftersom lektionen fortskrider. Ha dessutom lärarens uppgifter och svar öppna så att du vid behov kan hjälpa eleverna i deras uppgifter. Du hittar lektionens räkneuppgifter med svar nedan.

Uppgifternas anvisningar och svar för läraren för lektion 1 | Matematik

  • Öppna också elevernas anvisningar via länken nedan så att eleverna kan se dem. Det är bra att projicera anvisningarna på tavlan så att eleverna kan se dem. Om det finns elever med stor skillnad på nivå i klassen lönar det sig för läraren att skriva ut uppgifterna före lektionen, så att det är möjligt för eleverna att fortskrida i olika takt.

Elevernas anvisningar för lektion 1 | Matematik

  • Reservera enheter för eleverna att spela Cashhjälte-spelet på (mobiltelefon, surfplatta eller dator). Du kommer till spelet här.

 

Tips för att hålla lektionen för läraren

  • Om elevgruppen tycker om att göra grupparbeten, kan du efter att eleverna har spelat dela in dem i grupper om 3–4 personer och låta dem göra räkneuppgifterna i grupper. I slutet av lektionen presenterar varje grupp sina svar och ni granskar de rätta svaren tillsammans.
  • Skriva ut räkneuppgifterna för olika stationer i klassen. Eleverna kan på eget initiativ gå till stationen för att läsa uppgiften och återvända till sin egen plats för att utföra uppgiften. Om det finns plats i klassen kan eleven också sätta sig bredvid stationen för att utföra uppgiften.
  • Skriva ut räkneuppgifterna för varje elev. Då ska eleverna instrueras att självständigt utföra uppgifterna efter spelet. Särskilt om klassen har många elever som arbetar i olika takt kan detta vara en fungerande lösning. I slutet av lektionen eller i samband med att uppgiften utförs går man igenom de rätta svaren.

 

Lektionsplan

Börja lektionen med att berätta för eleverna vad de ska göra under lektionen: lektionen handlar om att tjäna och spara pengar. Först spelas spelet Cashhjälte och sedan gör eleverna räkneuppgifter. Till sist går ni igenom uppgifterna tillsammans.

Obs! Lektionens räkneuppgifter är fiktiva och det är bra att komma ihåg att olika människor har olika mängd pengar till sitt förfogande. Uppgifterna innehåller bara exempel på att tjäna och spara en viss summa pengar.

 

  1. Introduktion till temat (cirka 5 min)

Introducera eleverna till lektionens tema. Uppmuntra eleverna att reflektera över sina egna konsumtionsvanor genom alternativen nedan.

Alternativ för att introducera temat:

Alternativ 1:

Eleverna räcker upp handen om svaret på introduktionsfrågorna är ja. Dessutom kan läraren själv berätta om ett exempel eller välja en elev att göra det.

  • Har ni någon gång sparat pengar till ett större inköp? Som lärare kan du själv berätta om vad du senast sparade pengar till och vad du sparade pengar till i elevernas ålder.
  • Har ni någonsin räknat ut hur mycket en produkt kostar efter en rabatt? Som lärare kan du ge ett exempel på hur mycket mindre pengar du spenderade när du köpte en rabatterad produkt/tjänst i stället för en normalt prissatt produkt.
  • Har ni någon gång valt en billigare produkt i stället för en motsvarande dyrare produkt? Som lärare kan du ge ett exempel på hur mycket du har sparat genom att välja en billigare produkt i stället för en dyrare (t.ex. bil, telefon, cykel, osv.).
  • Har ni tjänat pengar på att göra små sysslor hemma eller någon annanstans? Som lärare kan du ge ett exempel från din egen barndom eller ungdom.
  • Har ni av en plötslig impuls bara köpt en produkt ni vill ha? Som lärare kan du ge ett exempel.
  • Har ni gjort något dåligt köp? Som lärare kan du ge ett exempel på ett eget dåligt köp.

 

Alternativ 2:

Eleverna kan titta på videon Puhutaan rahasta (Vi pratar om pengar, på finska men svensk texning). Videon handlar om ungdomars konsumtionsvanor och hur de använder pengar. Länk till videon.

 

  1. Spela spelet (cirka 15 min)

  • Instruera eleverna att spela Cashhjälte i 15 minuter. Målet är att spela delarna 1. Jobba hos mommo, 2. Inte bara jobb och 3. Första jobbet.
  • Eleverna spelar så långt de hinner på 15 minuter. De kan vid behov spela de sista delarna som en hemuppgift.
  • Spelet finns på cashhjalte.com
  • Temat i spelets delar: använda, tjäna och spara pengar, göra hållbara konsumtionsval.

 

  1. Göra uppgifter (cirka 25 min)

  • Efter spelet kan eleverna börja göra räkneuppgifter. Dela ut uppgifterna till eleverna eller visa uppgifterna en i taget på tavlan. Uppgifterna kan utföras självständigt, i grupper eller som punktarbete. Du hittar uppgifterna genom att bläddra lite högre upp och klicka på ”Elevernas anvisningar för lektion 1”.

 

  1. Avslutning på lektionen (cirka 5 min)

  • I slutet av lektionen tittar ni tillsammans på de rätta svaren på räkneuppgifterna.
  • Resten av räkneuppgifterna och spelet (del 1–3) kan ges till eleverna som hemuppgifter.
  • Lärarens rätta svar till räkneuppgifterna hittar du under underrubriken ”Förberedelser inför lektionen”, genom att bläddra lite uppåt.

 

Om ni har tid kan du dessutom diskutera årslöner med eleverna. Är Kalles farbrors årslön genomsnittlig på årsnivå eller högre eller lägre än årslönen för en genomsnittsfinländare? Som hjälp för diskussionen finns information på webbplatsen palkkadata.fi.

Lektion 2: Budgetering och placering som en del av hanteringen av den egna ekonomin

 

Lektionens mål

  • Eleven lär sig grunderna för att utarbeta en budget och gör upp en budget själv.
  • Eleven lär sig vad man menar med placering och ränta på ränta-fenomenet.
  • Eleven får använda de räkneoperationer och -regler som eleven lärt sig i matematiken genom exempeluppgifter.

 

Lektionens uppbyggnad

Lektionens längd 45 min

Lär känna temat för lektionen och granska uppgifterna från föregående gång (5–10 min)

Spela spelet: 4. Kalles lån, 5. Semesterresan och 6. Ränta på ränta (cirka 15 min)

Självständigt utförande av räkneuppgifter (20 min)

  • Budgetering
  • Placering och ränta på ränta
  • Tilläggsuppgift/hemuppgift: Lån och deras kostnader

Granska uppgifterna och ge hemuppgift (5 min)

 

Ordlista

  • Placering: att köpa, äga och sälja aktier eller andra placeringsobjekt i syfte att göra vinst.
  • Ränta: ränta, det vill säga priset på pengarna som någon lånar eller betalar. Placeringar genererar ränta, dvs. det placerade beloppet ökar i och med räntan. På ett lån ska man däremot betala ränta, dvs. utöver det lånade beloppet ska man betala ränta på lånet till långivaren.
  • Ränta på ränta: Ränta på ränta-fenomenet betyder att avkastningen på placeringarna genererar ränta vid sidan av det ursprungliga kapitalet. När din placering alltså genererar ränta, placeras denna ränta på nytt, vilket betyder att också räntan ger avkastning.
  • Förväntad avkastning: Den förväntade avkastningen avser det procenttal som man förväntar sig att din placering ska generera i ränta.
  • Budgetering: Planering och uppföljning av egna inkomster och utgifter. Budgetering kan vara till hjälp för att göra smartare konsumtionsval och spara pengar.

 

Förberedelser inför lektionen

  • Ha lektionsplanen nedan framme så att instruktionerna finns till hands allt eftersom lektionen fortskrider. Ha dessutom lärarens uppgifter och svar öppna så att du vid behov kan hjälpa eleverna i deras uppgifter. Du hittar lektionens räkneuppgifter med svar nedan.

Uppgifternas anvisningar och svar för läraren för lektion 2 | Matematik

  • Öppna också Elevernas anvisningar via länken nedan som anvisningar för uppgifterna. Det är bra att projicera anvisningarna på tavlan så att eleverna kan se dem. Om det finns elever med stor skillnad på nivå i klassen lönar det sig för läraren att skriva ut uppgifterna före lektionen, så att det är möjligt för eleverna att fortskrida i olika takt.

Elevernas anvisningar för lektion 2 | Matematik

  • Reservera enheter för eleverna att spela Cashhjälte-spelet på (mobiltelefon, surfplatta eller dator). Du kommer till spelet här.

 

Tips för att hålla lektionen för läraren

  • Om elevgruppen tycker om att göra grupparbeten, kan du efter att eleverna har spelat dela in dem i grupper om 3–4 personer och låta dem göra räkneuppgifterna i grupper. I slutet av lektionen presenterar varje grupp sina svar och ni granskar de rätta svaren tillsammans.
  • Skriva ut uppgifterna för olika stationer i klassen. Eleverna kan på eget initiativ gå till stationen för att läsa uppgiften och återvända till sin egen plats för att utföra uppgiften. Om det finns plats i klassen kan eleven också sätta sig bredvid stationen för att utföra uppgiften.
  • Skriva ut räkneuppgifterna för varje elev. Då ska eleverna instrueras att självständigt utföra uppgifterna efter spelet. Särskilt om klassen har många elever som arbetar i olika takt kan detta vara en fungerande lösning. I slutet av lektionen eller i samband med att uppgiften utförs går man igenom de rätta svaren.

 

Lektionsplan

Börja lektionen med att berätta för eleverna vad de ska göra under lektionen: lektionen handlar om budgetering, placeringar och lån. Först spelas spelet Cashhjälte och sedan gör eleverna räkneuppgifter. Till sist går ni igenom uppgifterna tillsammans.

Obs! Lektionens räkneuppgifter är fiktiva och det är bra att komma ihåg att olika människor har olika mängd pengar till sitt förfogande. Uppgifterna innehåller bara exempel.

 

  1. Introduktion till temat (cirka 5 min)

Om ni inte hann gå igenom de rätta svaren i slutet av den föregående lektionen kan ni gå igenom dem i början av denna lektion. Detta ersätter den tid det tar att introducera temat.

För introduktionen av temat, fundera i förväg på din egen matbudget för en vecka. Berätta för eleverna i början av lektionen hur mycket det går åt till mat, så att de unga förstår hur mycket pengar en vuxen kan lägga på matinköp per vecka. Anmärk att detta bara är ett exempel och att olika människor använder olika mycket pengar på mat och andra utgifter.

 

  1. Spela spelet (cirka 15 min)

  • Instruera eleverna att spela Cashhjälte i 15 minuter. Målet är att spela delarna 4. Kalles lån, 5. Semesterresan och 6. Ränta på ränta. Om eleverna spelar på samma enhet som förra lektionen fortsätter enheten spelet från samma plats som eleven stannade på förra gången. Eleverna spelar så långt de hinner och kan fortsätta med dessa delar som hemuppgift.
  • Spelet finns på cashhjalte.com

 

  1. Göra uppgifter(cirka 25 min)

  • Räkneuppgifternas teman är budgetering och ränta på ränta-fenomenet.
  • Repetera ränta på ränta-fenomenet med eleverna. Du kan använda texten och bilden nedan som hjälp:

 

Ränta på ränta-fenomenet betyder att avkastningen på placeringarna genererar ränta vid sidan av det ursprungliga kapitalet. När din placering alltså genererar ränta, placeras denna ränta på nytt, vilket betyder att också räntan ger avkastning. Ränta på ränta-fenomenet blir starkare, ju längre tid man ger det, och naturligtvis ju större räntan är. Alltså ju längre man placerar, desto bättre.

Föreställ dig till exempel att du placerar 100 euro. Den förväntade avkastningen på din placering är till exempel 7 procent i året.  Den förväntade avkastningen avser det procenttal som man förväntar sig att din placering ska generera i ränta.

Efter ett år har du 107 euro på ditt placeringskonto, eftersom din placering har genererat 7 procent ränta enligt den förväntade avkastningen. Om du fortsätter att placera genererar beloppet ränta varje år, dvs. ju längre du placerar, desto mer ökar räntan på din placering.

Vad händer efter två år? Din placering har igen ökat med 7 procent i ränta. I det här skedet tänker du dig kanske att du har 114 euro på kontot. Tack vare ränta på ränta-fenomenet har du ändå redan 114,49 euro på ditt konto efter två år.Det här beror på att din avkastning (7 euro) också har genererat7 procenti ränta. Beräkningsformeln är alltså 100 euro x 1,07 x 1,07 = 114,49 euro. Med andra ord har pengar som du inte själv har placerat gett dig mera avkastning.Detta är vad ränta på ränta-fenomenet innebär.

Ni kan också bekanta er med materialet på svenska Nordeas hemsidor: Räkna ut ränta på ränta-effekten | Nordea Observera då att summorna är i kronor.

  • Efter genomgången kan eleverna börja göra räkneuppgifterna självständigt, i grupp eller som punktarbete. Du hittar elevernas uppgifter genom att bläddra lite högre upp och klicka på ”Elevernas anvisningar för lektion 2”.

 

  1. Avslutning på lektionen (cirka 5 min)

I slutet av lektionen tittar ni tillsammans på de rätta svaren på räkneuppgifterna. Spelet (del 4–6) ges till eleverna som hemuppgift. Lärarens svar på uppgifterna hittar du under underrubriken ”Förberedelser inför lektionen”, genom att bläddra lite uppåt.

Om ni har tid kan ni titta på videon om Emmi, ifall ni inte såg på videoklippet under lektion 1. Berättelsen om Emmi börjar vid ca 00:38 och slutar vid ca 05:36. Efter att ha tittat på videon kan ni diskutera varför det är viktigt att ta hand om sina egna pengar och till exempel undvika att ta lån med hög ränta. Alternativt, om eleverna blev intresserade av att placera, kan ni repetera skillnaden mellan att placera och spara.

 

Video: Emmis berättelse: snabblånen blev ett problem (YouTube), varaktighet 5 minuter.

  1. Ge respons

Vi utvecklar innehållet i studiematerialet baserat på respons från elever och lärare och därför hoppas vi att ni besvarar responsenkäterna i slutet av lektionerna. Responsen ges anonymt och det är frivilligt att svara.

Besvara responsenkäten personligen.

 

Varaktighet: 45 min x 2

Utgivare/Författare: Ung företagsamhet och ekonomi NYT, Nordea, Börsstiftelsen

Publicerat: 09/2024

Nyckelord: ekonomiundervisning, matematik, ränta på ränta, sparande