Snart är det dags att återvända till skolan. En del äldre elever har kanske en extra slant på fickan efter sommarjobb och det har givit dem en inblick i ekonomihantering och ställt dem inför lockande konsumtionsbeslut, frågor om att spara och kanske investera.
I en del ungas hem talar man öppet om ekonomi, vad det innebär att hantera sin ekonomi och de möjligheter och utmaningar det innebär för var och en. Andra växer upp utan att få stöd och råd från föräldrarna i frågan.
Ekonomi – en viktig vardagskunskap
Ekonomikunskap är en viktig, men komplex, del av vuxenlivet. Var och en av oss behöver grundläggande kunskaper och färdigheter i att förstå ekonomi. Skolan skall enligt läroplanen ge barn och unga vägkost i det här. Det är pedagogiskt krävande att öppna upp vad pengar är för yngre elever som under hela sin uppväxt aldrig sett annat än att vuxna betalar sina uppköp med sin telefon eller med ett kort.
De unga som aldrig hör talas om ekonomi därhemma behöver särskilt skolans stöd för att förstå grundläggande begrepp i ekonomi och därigenom om samhället. Vi skall inte släppa ut de unga på sju famnars vatten den dag de blir myndiga utan att de förstår grundläggande begrepp som t.ex. ränta. – Det viktigt att tala med alla barn och unga åldersanpassat om ekonomi gärna i hemmen, men skolan spelar här en viktig roll.
Frågor om den personliga ekonomin bekymrar unga enligt uppgifter i vår undersökning, kallad NYT framtidsrapport 2024, vars resultat publiceras senare i augusti. Unga har rädslor inför det kommande arbetsliv och oroar sig för att lönen inte räcker till. NYT framtidsrapport 2024 visar också att det finns regionala skillnader i de ungas syn på sin ekonomiska situation. De unga som bor på landsbygden har en mera negativ syn.
Ung företagsamhet och ekonomi NYT satsar speciellt under höstterminen på att uppmuntra och stöda lärare vid svenska skolor att fortbilda sig och jobba med ekonomikunskap. Kunskap om ekonomi för alla barn och unga bidrar till ett mera jämlikt samhälle – alla pedagogers insats behövs under det kommande läsåret.
Insändaren publicerad också i HBL, Vasabladet, ÖT, Borgåbladet och ÅU.