Tävlingen var öppen för alla registrerade NYT/UF-företag och 184 bidrag lämnades in till tävlingen inom utsatt tid. Bidragen bedömdes på traditionellt vis av en jury bestående av NYT-alumner och sakkunniga. Vinnarna i tävlingen får penningpris på 200 euro som de kan använda för att utveckla sin företagsverksamhet.
Vi har sammanställt höstens vinnare per kategori i listan nedan.
Bästa säljpitch
Vinnare på grundskolenivå:
Allservice UF, Kristinestads högstadieskola, Kristinestad
Motivering:
En utmärkt video där alla delar av en stark säljpitch fanns med. UF-företagarna satsade på sitt framträdande och manuset var resultatet av ett väl genomtänkt samarbete. Det visuella uttrycket stödde budskapet och helheten på ett mycket lyckat sätt.
Vinnare på andra stadiet:
Powerplay Design UF, Vamia Sampo, Vasa
Motivering:
En rolig och väl genomarbetad video där mycket arbete lagts på manuset, utan att glömma bort de viktiga delarna i en säljpitch. Målgruppen har beaktats på ett mycket tilltalande sätt. En imponerande helhet som dessutom genomförts på båda inhemska språken!
Bästa affärsidé
Vinnare på grundskolenivå:
Reflect Me UF, Kristinestads högstadieskola, Kristinestad
Motivering:
Handgjorda, unika reflexer som syftar till att lösa ett viktigt samhällsproblem. Reflexens design är attraktiv och lätt att använda. Behovet av affärsidén motiveras på ett omfattande och övertygande sätt.
Vinnare på andra stadiet:
FrostBuster NYT, Kallaveden lukio, Kuopio
Motivering:
En isyxa som är en egenutvecklad produkt för ett tydligt behov. UF-företagarna löser ett problem de själva identifierat inom skidåkning, och produkten har redan en färdig prototyp. Den har testats av både kända idrottare och entusiaster inom området. Produktens ekonomiska kalkyler och prissättning var övertygande.
Bästa visuella utseendet
Vinnare i den gemensamma serien för alla skolstadier:
Visualisti Rasavilli NYT, Ingmanedu, Siilinjärvi
Motivering:
En imponerande och professionell presentation som tydligt visar grafisk kompetens och genomtänkta val. Processen har beskrivits noggrant och personligheten kommer fram. En mycket tilltalande design där alla bedömningskriterier uppfylls på ett utmärkt sätt.
Vi tackar alla deltagande UF-företag och gratulerar vinnarna varmt! Vinnarna har kontaktats per e-post för att lösa in sina priser.
Juryns beslut var inte enkla, eftersom många av tävlingsbidragen höll mycket hög kvalitet. Vi uppmuntrar alla UF-företag under innevarande läsår att delta i vårens kommande Våga vara företagsam-regionalevenemang och tävlingar, där det finns flera priser att vinna samt goda möjligheter till nätverkande och försäljning.
Även internationella tävlingar erbjuds
Alla UF-företag kan också delta i de internationella Gen-E-virtuella mässorna. Det är ett öppet, helt digitalt evenemang där företagen kan skapa en egen virtuell monter och delta i Gen-E-onlinetävlingen – eller helt enkelt presentera sitt UF-företag för kunder och närstående via den virtuella mässplattformen.
Läs mer om programmet Ett år som företagare