/ Nyheter, Våga vara företagsam

Tävlingen Våga vara företagsam för unga: nio företag från Österbotten och Mellersta Österbotten fortsätter till finalen

Sammanlagt 70 övningsföretag som unga grundat (UF-företag) och över 160 unga deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Österbotten och Mellersta Österbotten. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelhet och ordnades den 14 februari 2023 i Vasa. Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt nio företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Studerande i högklasserna i grundskolan och i andra stadiet presenterade sina företags produkter och tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget på köpcentret Rewell.

Uskalla Yrittää Vaasan voittajat 2023

Innovativa produkter och tjänster fick pris i Vasa 

Följande UF-företag från Österbottens och Mellersta-Österbottens region fortsätter till Våga vara företagsam-finalen: 

Bästa UF-företag – grundskola: Bivaxfolie UF 
Tegengrenskolan, Vörå 

Bivaxfolie UF är ett företag som tillverkar bivaxdukar, bivaxdukar som de hoppas skall ersätta plastfolien.  
Motivering: Ett UF-företag som övertygar, med en tydlig mission och ett helhetstänk. Ett samspelt och professionellt team.  

Bästa UF-företag – andra stadiet: Saga UF 
Vamia, Vasa 

Saga UF har gjort en barnbok där de illustrerat och skrivit allting själv. UF-företaget har också några sidoprodukter som hör ihop med boken. 
Motivering: Ett helt fenomenalt, fem före färdigt företag! Ett UF-företag helt i en klass för sig: brett kunnande, kreativt, aktuellt. Svarar mot samhällsutmaningar. Vilken wow-effekt!   

Bästa affärsidé – grundskola: Non-toxic UF 
Kristinestads högstadieskola, Kristinestad 

Non-toxic UF säljer tio stycken ekologiska, miljövänliga och billiga rengöringstips som de har tryckt på en kökshandduk. De vill minska användningen av kemikalier i hemmen, med tanke på dagens klimatkris. 
Motivering: En genomtänkt affärsidé med ekologisk hållbarhet som mission. Företaget har tydliga ekonomiska beräkningar och en klar försäljningsmålsättning. Teamet har stark motivation och vilja att utveckla företagsverksamheten.  

Bästa affärsidé – andra stadiet:  Focap UF 
Jakobstads gymnasium, Jakobstad 

Focap UF är en finsk innovation som designats och producerats i Finland. Placera din Focap på dryckesburken och tryck tills det klickar, så enkelt är det att bevara kolsyran, den goda smaken och slippa spilla. Namnet focap är en förkortning på flip on&off cap. Focap UF jobbar för ett hållbart och miljövänligt samhälle. 
Motivering: Ett UF-företag med stark produktutveckling och cirkulärt tänk. Imponerande produkt av hållbart och inhemskt material.  

Bästa produkt: Do it yourself UF 
Kristinestads högstadieskola, Kristinestad 

Do it yourself UF säljer torra ingredienser till kex och kladdkakor. Burkarna som de använder är återvunna. Man behöver endast tillsätta ägg och smör. Detta gör produkten enkel och snabb att göra. 
Motivering: En smart produkt som passar alla! Företaget har ett stort kundunderlag, produkten har potential och kan differentieras.      

Bästa tjänst:  Glasier UF 
Jakobstads gymnasium, Jakobstad 

Företaget tillverkar en produkt av återvunna glasflaskor, av den finare sorten. Flaskorna får de gratis från en restaurang/bar. Produkten är en tavla med en krossad flaska. Använder epoxy som täckmedel över. 
Motivering: En tjänst som juryn aldrig tidigare sett och visste inte ens att de behövde. En tilltalande och unik idé, ett kommunikativt och drivet team.  

Bästa mässmonter: Dreck UF 
Kristinestads högstadieskola, Kristinestad 

Dreck UF säljer termosflaskor som de har köpt in från ett nordiskt företag. På flaskorna klistrar de på ett stilrent motiv av företagarnas hemkommuns silhouette och när staden är grundad. 
Montern var välgenomtänkt och stödde brandet som helhet. Produkten framträdde tydligt på ett tilltalande och säljande sätt. 

Bästa säljpitch:  PU-RE UF 
Sursik skola, Pedersöre 

PU-RE UF är två tjejer som bryr sig om miljön. PURE tillverkar nytt av begagnade kläder för att minska på slöseri. 
En pitch som övertygade på tre språk! En tydlig och informativ helhet; även en utomstående förstår företagets idé.   

Juryns hedersomnämnande: Sweet Bao UF 
Vamia, Vasa 

Sweet Bao UF:s affärsidé är att köpa Boubab frukt från Tanzania i större partier och förpacka det i mindre förpackningar under eget brand, som sedan säljs direkt till kunderna. 
Motivering: En driven och amibitiös företagare som gjorde intryck med sin målmedvetenhet, sitt kunnande och sina framtidsplaner.  

I regionevenemanget och -tävlingen deltog unga från 11 läroanstalter: 

  • Borgaregatans skola, Vasa 
  • Jakobstads gymnasium, Jakobstad 
  • Keski-pohjanmaan ammattiopisto, Karleby 
  • Korsholms högstadium, Korsholm 
  • Kristinestads högstadieskola, Kristinestad 
  • Närpes Högstadieskola, Närpes 
  • Sursik skola, Pedersöre 
  • Tegengrenskolan, Vörå 
  • Vamia, Vasa 
  • Vaasan lyseon lukio, Vasa 
  • Yrkesakademin i Österbotten, Närpes 

Mer information om de UF-företag som deltog i regionevenemanget finns på evenemangets webbplats.  

Vinnarna utsågs av en jury som bestod av proffs från affärslivet: 

  • Inger Aaltonen, Hanken & SSE   
  • Kenneth Dahlkvist, Uusyrityskeskus Staria 
  • Eleonor Hedström, Wärtsilä 
  • Hippi Hovi, Suomen Yrittäjät   
  • Angelique Irjala, Kristiinankaupungin Elinkeinokeskus 
  • Stefan Malm, Dynamo Närpes  
  • Hannah Malkamäki, LähiTapiola   
  • Alva Porthin, Gente UF   
  • Jenny Råholm, OP 
  • Tuija Räihä-Pundars, VASEK 
  • Fredrik Sandelin, Jakobstadsregionen   
  • Emilia Ståhl, Gente UF 
  • Triinu Varblane, Technology Center Merinova 

Från finalen på våren till EM-tävlingen i sommar 

Finalen i tävlingen Våga vara företagsam ordnas i Helsingfors 18–19.4.2023. På det spännande finalevenemanget får ungas övningsföretag priser i flera kategorier. I finalen utses också årets bästa UF-företag, som får representera Finland på evenemanget Gen-E sommaren 2023 i Istanbul.  

Programmet Ett år som företagare 

Våga vara företagsam är Finlands främsta entreprenörskapsevenemang för unga. Helheten ordnas av den ideella föreningen Ung Företagsamhet rf (UF). År 2023 deltar över 1 000 högstadieelever och studerande i andra stadiet i de regionala tävlingarna. Deltagarna har grundat ett övningsföretag i programmet Ett år som företagare under det innevarande läsåret. Programmet Ett år som företagare har använts i Finland sedan mitten av 1990-talet. Tiotusentals unga runt om i Finland har deltagit i programmet som en del av undervisningen i skolan. 

Programmet, som förstärker den företagsamma attityden och arbetslivs- och ekonomikunskaperna hos unga, används i fler än 110 länder. Ung Företagsamhet rf:s internationella takorganisation Junior Achievement (JA) grundades år 1919 i Springfield, USA. Det första programmet som utvecklades var Ett år som företagare. Syftet var att ge unga som flyttade från landsbygden till staden de kunskaper och färdigheter som de behövde för att klara sig som vuxna i den industrialiserade världen. 

Tilläggsinformation:

Eveliina Linna
Sakkunnig, marknadsföringskommunikation
040 704 0085
eveliina.linna@nuoriyrittajyys.fi