/ Nyheter, Våga vara företagsam

Seger till Ammattiopisto Tavastia och Jyväskylä Universitet i tävlingen Våga vara företagsam 2023 – vinnarna är VAPU NY och Toteuma NY

I Våga vara företagsam-finalen i Helsingfors 19.4 premierades årets bästa UF-företag: VAPU NY från Tavastehus och Toteuma NY från Jyväskylä. Finlands största tävling i företagande för unga arrangeras av Ung Företagsamhet rf och nästan 200 unga från olika delar av Finland deltog i finalen. Dessutom premierades Årets Miniföretag Maaginen varuste från Esbo.

Uskalla Yrittää 2023 -finaalin voittajat

I Ung Företagsamhet rf:s program Ett år som företagare grundar ungdomar UF-företag som fungerar med riktiga pengar. De unga får övning i företagande och tränar arbetslivsfärdigheter inom ramen för sin skolgång eller studier. Våga vara företagsam-finalen är programmets finländska mästerskapstävling. 

Under finalen den 18–19.4 april 2023 i Tripla intervjuades och utvärderades UF-företagen av en jury som bestod av cirka tjugo näringslivsproffs. Under finalen delades priser ut i 11 kategorier. 

Ung Företagsamhet rf:s verksamhetsledare Sami Suomela berömmer entusiasmen, ihärdigheten och modet hos alla unga som deltog i evenemanget:  

”Våga vara företagsam-finalen är höjdpunkten på den fantastiska vägen som de unga avverkat medan de utvecklat sina affärsidéer. Att övervinna sig själv, att lyckas och känna gemenskap är viktiga upplevelser som stärker tron på framtiden. Det framgår klart att ansvar och hållbarhet är viktiga för unga: I vår lade finalisternas företag stark betoning på cirkulär ekonomi och socialt ansvar.” 

De premierade UF-företagen  

Bästa UF-företag, grundskola och andra stadiet  2023: VAPU NY 
Ammattiopisto Tavastia, Tavastehus 

Företaget ordnar aktiviteter för seniorer på servicehus. 

Domarnas motivering: Vinnarens affärsidé aktiverar de äldre åldersklasserna i samhället. Företagets medlemmar har starkt och passionerat tagit itu med ett problem som de upptäckt och utvecklat en lösning som kombinerar teknik och mänsklig kontakt. De har omsorgsfullt undersökt och bearbetat målgruppen och konceptet. Företaget har identifierat målgruppens specialbehov. Det har skapat ett starkt och mångkunnigt team och samarbetsnätverk kring affärsidén. Företaget har börjat lösa ett problem av stor samhällelig betydelse från en fräsch infallsvinkel. 

Bästa UF-företag, högskolenivå 2023: Toteuma NY 
Jyväskylä universitet, Jyväskylä  

Företaget erbjuder en lokaliseringstjänst för underjordisk el, internet, värme, vatten etc. infrastruktur. 

Domarnas motivering: Vinnarföretagets affärsidé, som går ut på att samla geodata om underjordisk infrastruktur, tillgodoser ett äkta behov i en bransch som har stor betydelse i samhället. De unga som grundat företaget utnyttjar sin långa erfarenhet i företagsverksamheten. Affärsmodellen förklaras på ett sätt som även lekmän begriper, företaget har alldeles tydligt undersökt marknaden och det har hittat en klar egen målgrupp. Planen har i stor omfattning redan börjat omsättas i praktiken och företaget har också presenterat en övertygande vision om framtiden. 

Bästa ensamföretagare: Do It Yourself UF 
Kristinestads högstadieskola, Kristinestad 

Företaget säljer torra ingredienser till kex och kladdkakor. 

Domarnas motivering: Företaget har utvecklat ett halvfabrikat som gör det både lättare och snabbare att tillreda bakverk, till exempel kakor och kex. Ensamföretagaren har lagt ned mycket arbete på att utveckla sin produkt. Under Ett år som företagare-programmet har denna unga person lärt sig att själv hantera företagarens ekonomi och marknadsföring och tagit många modiga steg på företagarens väg. 

Bästa affärsidé-priset delades ut av OP. 

Bästa affärsidé: Focap UF 
Jakobstads gymnasium, Jakobstad 

Företaget tillverkar en produkt som placeras på dryckesburken och som bevarar kolsyran och den goda smaken.  

Domarnas motivering: Juryn berömmer det dynamiska och ambitiösa teamet. Företaget har en innovativ affärsidé som löser ett äkta problem. Företagets produktutvecklingsprocess är heltäckande, materialvalet är hållbart och företaget har lärt sig genom försök och misstag. Företaget har ett färdigt nätverk av producentpartner. 

Bästa affärsidé-priset delades ut av SEB. 

Framtidens framgångskoncept: Virtual Labs NY 
Kuopion lyseon lukio, Kuopio 

Företaget skapar och filmar 360 graders virtuella rundvandringar med vilka kunden kan resa till olika ställen t.ex. med sin dator eller telefon. 

Domarnas motivering: Företaget visar innovationsförmåga, kunnande och engagemang i sin verksamhet. Dess affärsidé är färdig, det första betalda pilotprojektet har genomförts och uppskalningen har inletts. Den högklassiga produkten och det kompetenta teamet övertygade juryn. Företaget har en klar uppfattning om marknadsproblemet och kundbehoven. Med stöd av detta kan de erbjuda lösningar som skräddarsytts för en omsorgsfullt definierad målgrupp. 
Företaget uppfyller alla kriterier för kategorin Framtidens framgångskoncept. 

Framtidens framgångskoncept-priset delades ut av Innovestor. 

Bästa företag med samhällelig betydelse: Junnut liikkuu NY   
Ylöjärven Lukio, Ylöjärvi  

Företaget ordnar en motionsklubb för barn i årskurserna 1–4. 

Domarnas motivering: Företaget har med hjälp av ett omfattande forskningsunderlag identifierat ett samhälleligt problem och vill lösa en viktig folkhälsomässig utmaning. Företaget håller på att skala upp sin verksamhet och utför servicedesign tillsammans med kunden. Företagets verksamhet gynnar samhället också genom att sysselsätta unga. 

Priset för Bästa företag med samhällelig betydelse delades ut av Kompetenscentret för sociala företag. 

Bästa produkt: Puuqetti NY 
Etu-Töölön lukio, Helsingfors   

Företaget producerar alternativ ved för konsumenter. Företagets produkter är ekologiska, återvunna och tillverkade för hand.    

Domarnas motivering: Företagets produkt är innovativ, ekologisk och färdig att användas. Produktutvecklingsprocessen är mycket utvecklad, och juryn övertygades av företagets inriktning på cirkulär ekonomi och av produktens ekologiska hållbarhet. Företaget har även undersökt marknaden, och produkten har hittat en tydlig marknadsnisch. Produktionen har planerats ytterst professionellt ända från anskaffningen av råvaror. 

Bästa tjänst: Onni-Nalle lastenhoitopalvelu NY 
Etu-Töölön lukio, Helsingfors   

Företaget erbjuder barnavårdsservice 

Domarnas motivering: Företagets service är en helhet med ett välutvecklat koncept som betonar tjänstens användares bästa och etableringen av en förtroendefull kundrelation som ger valuta för pengarna. Försäljningsteamets medlemmar är glada och pigga, och i mötet med företaget framhävdes teamets engagemang för företagets verksamhet och den tjänst som företaget erbjuder. Juryn övertygades särskilt av den starka närvaron med stort N i tjänsten. 

Priset för Bästa tjänst delas ut av Fennia. 

Bästa försäljningsteam: Aito Muoti NY 
Etu-Töölön lukio, Helsingfors   

Företaget säljer högklassiga begagnade och donerade kläder ekologiskt och avser också att laga trasiga plagg vid behov. De tar högklassiga foton på de kläder som de säljer. 

Domarnas motivering: Juryn berömmer företaget för transparensen i dess verksamhet. Företaget visar hur nyttiga dess återvunna produkter är och vill också ändra på uppfattningarna om återvunna kläder. Mässmontern var en klar och tydlig helhet och företagarnas klädsel stödde företagets varumärke. Företagarna hade klara roller och alla drog åt samma håll. 

Priset för Bästa försäljningsteam delas ut av ELO. 

Bästa mässmonter: Saga UF 
Vamia, Vasa  

Företaget har skrivit och sillustrerat en barnbok, som handlar bland annat diabetes och jämlikhet.  

Domarnas motivering: Företagets mässmonter bestod av mångsidiga element som bildade en fin, narrativ helhet. Juryn övertygades särskilt av det starka sambandet mellan produkten och mässmontern. Företagarna hade månat om detaljerna. Den unika och lockande mässmontern differentierade sig från de övriga. 

Bästa säljpitch: Teesi NY 
Etelä-Tapiolan lukio, Esbo   

Företaget fokuserar på te i lösvikt och betonar det inhemska genom att skapa finländska smakvärldar och använda ingredienser som företagets medlemmar plockat själva.   

Domarnas motivering: Säljpitchen tilltalade målgruppen. Företagets säljpitch bjöd på humor och på en lösning på ett problem. Juryn berömmer den utmärkta scenkompetensen. Allt var på rätt plats i försäljningspitchen! 

Priset för Bästa säljpitch delas ut av UF-alumner (JA Alumni Finland r.f.) 

Priserna till Miniföretagarna 

Under föreningens evenemang belönades också miniföretag som drivs av elever i åk 4–6. 

Årets bästa Miniföretag: Maaginen varuste 
Laajalahden koulu, Esbo 

Företaget tillverkar tillbehör till käpphästar.  

Domarnas motivering: Juryn tackade särskilt miniföretagets planmässighet och praktiska genomförande, som tog sig uttryck i fantastiska produkter. 

Bästa försäljningstal: Liekki 
Hoiskon koulu, Alajärvi 

Företaget säljer överskottsved till ved och grus för hala vinterförhållanden. Miniföretaget har också etablerat ett popup-café. 

Domarnas motivering: Företaget gav en klar uppmaning till handling. 

Se och ladda bilder 

Se här bilder på UF-företagen och på stämningen under finalevenemanget. 

Bilder: Ung Företagsamhet / Eficic 

Bakgrundsinformation om föreningen och studieprogrammen  

Ung Företagsamhet rf erbjuder kostnadsfria läromedel i företagsamhet, arbetslivsfärdigheter och ekonomi för alla skolstadier. Ett år som företagare -programmet finns tillgängligt för högklasser, andra stadiet och högskolor. Miniföretagarna-programmet är speciellt riktat till elever i årskurs 4–6.  

Tilläggsinformation: 

Eveliina Linna 
Sakkunnig, marknadsföringskommunikation 
040 704 0085
eveliina.linna@nuoriyrittajyys.fi