/ Ekonomiska färdigheter, Blogg, Företagsamhetsfostran

Resultaten från varumärkes- och kundundersökningen:  NYT gör ett värdefullt arbete för barn och unga

"I början av 2025 genomförde vi en omfattande kund- och varumärkesundersökning, som besvarades av 858 professionella inom utbildningssektorn och kommunala beslutsfattare. Svaren innehåller en mängd glädjeämnen, intressant information och användbara tips för framtiden", säger Ung företagsamhet och ekonomi NYTs kommunikationsdirektör Kaisa Huikuri i ett blogginlägg.

Yrityskylässä ohjaaja kertoo lapsille ohjeita

Avsikten med kund- och varumärkesenkäten var att ta reda på vilka uppfattningar människor har om NYT, hur våra läromaterial och utbildningstjänster fungerar och hur vi kan utveckla vår verksamhet för att allt bättre möta skolornas och kommunernas behov.

Enkäten genomfördes av Innolink Research Oy och besvarades av 712 professionella inom utbildningssektorn, 127 kommunrepresentanter och 19 andra intressenter runt om i Finland. Undersökningen riktades till aktörer inom utbildningssektorn och den kommunala sektorn. Av dem använder 70 procent för närvarande NYTs tjänster, medan 30 procent uppgav att de inte använder eller inte vet om NYT-tjänster används i kommunen eller skolan.

”Inspirerande och aktuell” – Så uppfattas NYT

Undersökningen inleddes med öppna frågor där deltagarna fick beskriva sina spontana uppfattningar om NYT. Många beskrev NYT som en föregångare som erbjuder skolor aktuellt och högklassigt material. Många respondenter lyfte fram att NYT stödjer skolornas läroplan. Följande beskrivningar upprepades i svaren:

  • Fräsch och inspirerande
  • Aktör med förmåga att förnya sig
  • Aktuell, tillförlitlig och nyttig
  • Aktiv, entreprenörsinriktad och uppmuntrande
  • Inriktad på förnyelse, framtidsskapande, arbetar för de unga
  • Hörnsten inom företagsamhetsfostran
  • Innovativ

Respondenterna uppskattade särskilt den höga pedagogiska kvaliteten, de praktiskt inriktade innehållen och att ”NYT arbetar seriöst men med en avslappnad attityd”.

Enligt enkäten återspeglas vår organisations värderingar i vår verksamhet. De tillfrågade valde ”mod” som den mest beskrivande av våra fyra värderingar (betyg på en skala från 1 till 5). Detta är en viktig värdering för oss: Vi uppmuntrar inte bara unga och lärare att testa nya idéer, utan använder detta mod också i vårt eget dagliga arbete och för att pröva på nya möjligheter i verksamheten.

Värderingar

FRAMTIDSTRO 4,3 NYT uppmuntrar unga att hitta sina egna styrkor och ger dem mod att bli inspirerade av framtiden.
JÄMLIKHET 4,1 NYT är för alla barn och unga. Vi möter våra intressentgrupper med uppskattning.
MOD 4,4 NYT uppmuntrar till företagsamhet och att pröva på nya saker.
ANSVAR 4,2 NYTs verksamhet bygger på kunskap och pedagogisk kompetens.

Stark rekommendation

Ett viktigt mått i undersökningen var Net Promoter Score (NPS), som anger hur sannolikt kunderna skulle rekommendera våra tjänster till sina kollegor eller samarbetspartner. Majoriteten av de tillfrågade i vår undersökning inte bara gillar NYTs tjänster, utan är också villiga att aktivt rekommendera dem.

  • NPS för respondenter inom utbildning (som använder NYTs tjänster) var 53
  • NPS för kommunkunder (som använder NYT-tjänster) var 66

Enligt Innolink, som genomförde enkäten, är respondenternas siffror mycket bra eftersom det genomsnittliga NPS för deras kunder är 39 – vilket också är ganska bra. I NYTs enkät var NPS-siffrorna lägre bland alla respondenter (inklusive de som inte känner till eller använder NYTs tjänster): 41 för alla respondenter inom utbildningssektorn och 50 för alla respondenter inom kommunsektorn.

Resultaten visar att både skolor och kommuner upplever NYT som en viktig och uppskattad partner. Det är viktigt för oss att hålla fast i detta även i fortsättningen.

Företagsbyn är allmänt känd, NYT-ambassadörernas besök inspirerar

Resultaten visar att våra satsningar på att utveckla våra läromaterial samt på våra evenemang och vår regionala verksamhet ger resultat.

Professionella inom utbildningssektorn bedömde att Företagsbyn för lågklasserna och högklasserna är de bäst kända och mest lyckade tjänsterna. Många andra, t.ex. NYT-ambassadörernas skolbesök, Företagshjälte, Ett år som företagare och Mitt jobb, fick också betyget 4/5. Däremot betraktades de internationella möjligheter för elever och läroanstalter som NYTs verksamhet erbjuder inte som de allra viktigaste tjänsterna.

”Vid ett tillfälle sa eleverna att det här var det bästa och mest lärorika spel de någonsin spelat.”
– Respons på spelet Cashhjälte

Kommunkunderna lyfte däremot fram det smidiga samarbetet med NYT och möjligheten för barn och unga att lära sig viktiga färdigheter. En klar majoritet (88 %) av respondenterna från kommunsektorn uppgav att det viktigaste skälet till samarbetet är att NYT hjälper barn och ungdomar att lära sig om ekonomi, arbete och entreprenörskap. Andra viktiga skäl är behovet att stärka kommunens livskraft och den goda responsen från utbildningssektorn. Tillgängligheten och kompetensen hos NYTs kontaktpersoner upplevdes som viktiga styrkor.

”Det positiva och inspirerande greppet, och även hur ni får passiva elever att komma med i verksamheten.”
– Respons på NYTs styrkor

”Samarbetet med både näringslivet och lärarna.”
– Respons på NYTs styrkor

Områden som kan förbättras: tillgängligheten, materialens tydlighet och kommunikationen

Även om helhetsbilden är positiv lyfter svaren bland annat fram den hektiska vardagen, som gjort att det inte funnits tid att sätta sig in i NYT-materialet. Respondenterna berättade också att strömmen av meddelanden från olika håll kan ha gjort att NYT-meddelanden gått obemärkta förbi. Några av de hälsningar och önskningar som framfördes var bl.a:

  • Beaktandet av specialgrupper och S2-elever i läromaterialen
  • Förbättring av de digitala tjänsternas användarvänlighet
  • Möjligheterna att nå Företagsbyn från mindre orter
  • Mångsidigare kommunikationssätt
  • Respondenterna framförde också önskemål om utbildningarnas tidpunkter och efterlyste praktiska exempel som kan användas i olika undervisningssituationer

”Arbetet ute på fältet och mötena bl.a. med kommunala beslutsfattare och bildningsdirektörer. Arbetet för att öka medvetandet.”
– Respons från respondent i kommunsektorn

Sammanfattning – vad händer nu?

Vi kommer att använda enkätens resultat på alla delområden i vårt utvecklingsarbete. Resultaten visar att NYT är en pålitlig, inspirerande och kundorienterad aktör vars tjänster är mycket uppskattade. Samtidigt inser vi att det också finns utrymme för förbättringar, till exempel när det gäller läromedlens tydlighet och hur kommunikationen når fram i kommunerna.

Ett stort tack till alla som deltog i enkäten. Vi fick värdefull, uppriktig och konstruktiv respons. Det är viktigt att NYT inte bara pratar om inkludering och kundorientering utan också handlar i enlighet med detta. Vi ska också hålla oss uppdaterade med vad lärarna pratar om och vilka behov de kommunala beslutsfattarna har. Responsen hjälper oss att bygga en ännu bättre framtid för barn och unga.

Bloggskribenten

Kaisa Huikuri

Kaisa Huikuri

Kommunikationsdirektör

kaisa.huikuri@nuortennyt.fi

045 7734 9347