
Huvudpriserna i Finlands största tävling i företagsamhet för ungdomar Våga vara företagsam delades ut 22.4 under ett virtuellt finalevenemang. Huvudpriserna gick till Jyväskylä och Helsingfors. Vinnaren i tävlingskategorin för grundskolan och andra stadiet var DiscRelease NY, som säljer och köper använda frisbeegolfdiscar. Vinnaren bland högskolorna var Get Lost Adventure JA. Five Fire från Villmanstrand utsågs till årets miniföretag. Ung Företagsamhet rf:s Våga vara företagsam -final samlade nästan 70 innovativa företag som drivs av barn och unga. Även president Niinistö gratulerade alla som deltagit i Ett år som företagare -programmet och besökte ungdomarnas mässmontrar under öppningsdagen.
Huvudpriset för grundskola och andra stadiet gick till DiscRelease NY från Mankolan koulu i Jyväskylä. Företaget säljer och köper använda frisbeegolfdiscar. Huvudvinsten är en inbjudan till Europamästerskapstävlingen i Litauen i juli 2021 samt 1000 euros penningpris. Den här niondeklassisten driver ett företag som säljer produkter i sin webshop, där kunden hittar ett brett urval av discs till både nybörjare och mer erfarna spelare.
Företagets YouTube, Hemsida, Instagram
Högskolornas vinst kammades hem av Get Lost Adventure JA från yrkeshögskolan Humak i Helsingfors, som erbjuder olika äventyrstjänster. Huvudpriset är 1000 euros penningspris.
Bland en grupp högklassiga finalister valdes FiveFire från Pulpin koulu i Villmanstrand till vinnare. Det vinnande miniföretaget tillverkar tändrosor och tändspån av återvunna material och packar också produkterna i återvunnet material. Med sloganen ”Enkel eld – den bästa elden” säljer miniföretaget underbara och praktiska produkter via sin egen webbsida.
Årets Bästa Miniföretag och Bästa UF-företag
Årets Bästa Miniföretag
Grundskola
FIVEFIRE
Pulpin koulu, Lappeenranta
Årets Bästa UF-företag
Grundskola och andra stadiet
DISCRELEASE NY
Mankolan Yhtenäiskoulu, Jyväskylä
Årets Bästa UF-företag
Högskola
GET LOST ADVENTURES JA
Humak, Helsinki
Hedersomnämnande
TrashCash NY
Centria Ammattikorkeakoulu, Ylivieska
RESONEMANG
FiveFire: Juryn som bestod av Ilkka Paananen, Pinja “Pinkku Pinsku” Sanaksenaho och André Noël Chaker övertygades speciellt av FiveFires produkter, att de beaktar cirkulär ekonomi och deras välfungerande försäljningskanaler.
DiscRelease NY: Enligt juryn stöder företaget ungas idrottsintresse och välmående samt gör det förmånligare att ha frisbeegolf som hobby. Företagets konditionsgranskning av använda diskar gör köpet tryggare och köparen vet vad hen får. Det här ökar efterfrågan på använda diskar och minskar således på behovet av att köpa nya. Framtidsplanerna om att utvidga verksamheten var välgrundade och sällan ser man så här detaljerad och djup analys av lanseringar ens hos etablerade, stora företag.
Get Lost Adventures JA: Företaget övertygade juryn med sitt innovativa och kundcentrerade sätt att fungera där man förutom att ta hand om kunden också coachar kunden och hjälper kunden utveckla sina egna färdigheter. Företaget präglas av tydlighet: I företaget finns en tydlig vision och tydliga metoder för att uppnå visionen, teamet bakom företaget är välfungerade och de har tydliga roller. Företaget har tagit i beaktande den speciella situatio som råder i samhället p.g.a. pandemin och svarar också på trender: Välmående, hållbar utveckling och resor inom Finland.
Andra priser
Bästa produkt
Puruset NY
Jämsän kristillinen kansanopisto, Jämsä
Bästa tjänst
A.R.V.I.N matkanjohtaja- ja PR-palvelut NY
Riihenmäen koulu, Mäntsälä
Bästa försäljningsteam
Puruset NY
Jämsän kristillinen kansanopisto, Jämsä
Bästa virtuella mässmonter
Puruset NY
Jämsän kristillinen kansanopisto, Jämsä
RESONEMANG
Bästa produkt: Priset för Bästa produkt tilldelades Puruset NY från Jämsän kristillinen kansanopisto i Jämsä. Puruset NY vill att människor köper en ekologisk, inhemsk och handgjord trärosett istället för att beställa produkter från Kina. De skiljer sig från konkurrenterna med sin unika produkthelhet där det förutom rosetten också ingår en trälåda och extra textildelar så att färgen kan varieras.
Juryn ansåg produkten vara mycket attraktiv och hållbar, vars förpackning också har finslipats. Produkten har goda tillväxtmöjligheter och målet är att skapa en produkt som är helt och hållet tillverkad av naturliga råvaror. Kunderna har engagerats i produktutvecklingen från början. Produkten har också potential att bli exportvara.
Företagets YouTube, Hemsida, Facebook, Twitter, Instagram @puruset_ny
Bästa tjänst:
Priset för bästa tjänst tilldelades A.R.V.I.N matkanjohtaja ja PR-palvelut NY från Riihimäen koulu i Mäntsälä. Företaget erbjuder B2B reseledar- och PR-tjänster till utländska och inhemska researrangörer. Därtill fungerar företaget som researrangör, som en kontakt till kunden och som reseledare.
Enligt juryn har företagaren förstått kommersialisering, han känner målgrupperna och svarar på ett behov. Domarna såg ett nyhetsvärde både i tjänsten och brandet. Juryn berömde tjänstens unikhet och dess aktuella karaktär, goda bidrag och möjligheten att utvidga.
Företagets Youtube, Instagram @arvinmatkanjohtajajaprpalvelut, LinkedIn
Bästa försäljningsteam:
Priset för bästa försäljningsteam tilldelas även det Puruset NY. Juryn motiverade sitt val med teamets otroliga försäljningsattityd. Puruset NY har försäljningsförhandligar på gång även i USA.
Domarna uppskattade produktens ekologiska dimension som fördes fram i form av en berättelse. Alla i teamet deltog i produktpresentationen och presentationen var välstrukturerad. Försäljningen var äkta och ärlig. Teamet visade på fördomsfrihet genom att värva kända personer som brandambassadörer och har kunnat använda detta på ett fint sätt. Produkten förevisades också på ett professionellt sätt.
Bästa virtuella mässmonter: Puruset NY kammade också hem priset för bästa virtuella mässmonter.
Juryn upplevde att den virtuella helheten var tilltalande, man hade satsat på det visuella och skapat en enhetlig monter. Juryn imponerades av att man kunde granska produkten även virtuellt. Användarberättelserna kom fram och teamet hade förberett sig väl och hade en bra arbetsfördelning. Företagets sätt att kommunicera var naturligt och övertygande.
Separata priser
Bästa försäljningstal – Miniföretag
DISCRELEASE NY
Mankolan Yhtenäiskoulu, Jyväskylä
Bästa försäljningstal – grundskola, andra stadiet och högskola
PP TRAINING NY
OSAO Kaukovainio, Oulu
Bästa reklamvideo
143 NY
Reisjärven kristillinen opisto, Reisjärvi
SWEETBOX NY
Vaasan Lyseon lukio, Vaasa
Mest gillade some
A.R.V.I.N matkanjohtaja- ja PR-palvelut NY
Riihenmäen koulu, Mäntsälä
RESONEMANG
Bästa försäljningstal – Miniföretagare:
Priset för Årets bästa försäljningstal gick till Little Helpers från Kesämäen koulu i Villmanstrand. Little Helpers försäljningstal var utmärkt förberett och mycket övertygande. Pitchens energi förmedlades till lyssnarna och var mycket säljande: juryn ville genast beställa tjänster, som trots coronan kunnat förverkligas.
Bästa försäljningstal:Priset för Bästa försäljningstal gick till PP Training från OSAO Kaukovainion koulu i Uleåborg. Företagets idé är att sälja gym- och idrottscoachning via sina webbsidor. Juryn beskrev företagets fösäljningstal som lysande, flytande och välplanerat. Företagets försäljningstal var mycket konkret från början till slut. Affärsidén är aktuell och samhälleligt betydande. Det starka visuella elementet i presentationen gav mervärde.
Företagets Hemsida, Facebook, Instagram @trainwithpp
Hedersomnämnande: QUECO UF, Vamia, Vasa
En god presentation, utmärkt och välfungerande helhet. Tvåspråkigheten och det viktiga budskapet övertygade.
Företagets YouTube, Facebook, Instagram @queco.uf
Bästa reklamvideo:
Bästa reklamvideo -priset delades ut till två företag. 143 NY från Reisjärven kristillinen opisto i Reisjärvi producerar ekologiska kläder i Finland och betonar snällhet och vänlighet. Företaget vill sprida vänlighetens budskap till alla genom att producera oversized collegejumprar med den universella texten ”It’s cool to be kind”.
Företagets YouTube, Kotisivut, Instagram @143.ny
Priset för bästa reklamvideo delas med SweetBox NY från Vaasan lyseon lukio i Vasa. Företaget säljer lådor med utländskt godis i sin webshop. Deras två huvudprodukter är Japanboxen, som innehåller bl.a. det populära Ramune-läsken och Pocky, och Amerikaboxen, som innehåller t.ex. Reese’s choklad och Nerds-godis.
Företagets Hemsida, Facebook, Instagram @/sweetboxsuomi, YouTube
Mest gillade some: A.R.V.I.N matkanjohtaja ja PR-palvelut NY vann mest gillade some -priset. Företaget samlade otroliga 1,6 tusen gilla-markeringar på Facebook.
Signature Awards
Suomen Yrittäjät
KASVAVA NUORTEN SUOMI
Bästa grundskola
DISCRELEASE NY
Mankolan Yhtenäiskoulu, Jyväskylä
SEB
SUSTAINABLE ENTREPRENEURSHIP
Bästa gymnasium
NORDVI NY
Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsinki
Fennia
TULEVAISUUDEN TEKIJÖIDEN TAKANA
Bästa yrkesskola
SOMEDA NY
Reisjärven kristillinen opisto, Reisjärvi
Elo
UNELMAT ELOSSA
Bästa högskola
CATCH ME OUTSIDE JA
Humanistinen ammattikorkeakoulu, Vantaa
OP
YRITTÄMISEN ARVOINEN IDEA
Bästa ensamföretagare
JESSIE NY
Ingmanedu Kulttuurialan ammattiopisto, Kuopio
EIT RawMaterials
CIRCULAR ECONOMY INNOVATION
Bästa cirkulär ekonomi
TrashCash NY
Centria Ammattikorkeakoulu, Ylivieska
RESONEMANG
BÄSTA GRUNDSKOLA – KASVAVA NUORTEN SUOMI (Suomen yrittäjien/Företagarna i Finland signature-pris)
Priset gick till DiscRelease NY från Mankolan yhteiskoulu i Jyväskylä. DiscRelease NY är ett företag som säljer produkter i sin webshop, där kunden lätt hittar ett brett urval av diskar till både nybörjare och mer erfarna spelare.
Enligt juryn har företaget en färdig affärsverksamhet med ett starkt marknadsförings- och försäljningsfokus. Företaget har använt sociala medier på ett fint sätt och skapat ett starkt nätverk för att stöda affärsverksamheten. Företaget har fokuserat på en idrottsgren som är på stark frammarsch. Affärsidén tar i beaktande cirkulär ekonomi, som samtidigt gör det möjligt för människor som är intresserade av grenen att prova på den. Affärsidén är verkligen insiktsfull, verksamheten har byggts upp på ett professionellt sätt och kundens köpstig är väluttänkt. Det här företaget har möjlighet att driva hållbar affärsverksamhet även i framtiden.
BÄSTA GYMNASIUM – SUSTAINABLE ENTREPRENEURSHIP (SEB:s signature-pris)
Signature-priset Sustainable Entrepreneurship tilldelades Nordvi NY från Lauttasaaren yhteiskoulu i Helsingfors. Nordvi NY siktar på att revolutionera människors hälsa samt att befrämja människors helhetsvälmående. Med applikationen som företaget skapat blir det enklare än någonsin att kombinera ett hektiskt liv med hälsa.
Juryn fäste särskilt uppmärksamhet vid företagets modiga, digitala produkt som även har goda tillväxtmöjligheter. Att företaget grundar sig på ansvarsfullhet och samhällsnytta gjorde intryck på juryn. Idén tar i beaktande megatrender och prissättningsmodellen gör tjänsten möjlig för alla. Företagets team övertygade med sin kommunikation och presentation samt sitt ansvarstagande. Företagets marknadsanalys, framtida affärsplan och partnerskapstänkande är förstklassiga.
Företagets YouTube, Twitter, Instagram @nordvifi, LinkedIn
BÄSTA YRKESSKOLA – TULEVAISUUDEN TEKIJÖIDEN TAKANA (Fennian signature-pris)
Bästa UF-företag inom yrkesskolor är Someda NY från Reisjärven kristillinen opisto i Reisjärvi. Someda NY är ett företag som erbjuder streamingtjänster till bl.a. begravningar och andra tillfällen. De erbjuder tjänsten till både företag och privatpersoner och för människor samman via Youtube. Till Someda NY:s verksamhet hör också att skapa och uppdatera webbsidor.
Juryn utvärderade framtidsutsikterna för företaget, att företagets ekonomi vilar på en hållbar grund och innovativiteten. Företaget som valdes till vinnare har potential att växa och nå ett fint ekonomiskt resultat. Företagets idé, att möjliggöra familjefester och andra liknande tillfällen, visar på innovativitet och förmåga att ta vara på möjligheter och skapa affärsverksamhet kring dem. Företagets verksamhet har skapats kring kundernas behov och företagets kärnnidé har sammanfattats fint i företagets slogan ”Oberoende av distans” (”Välimatkasta välittämättä”). Teamet som leder företaget kan sin sak, är entusiastiska och redo att utveckla verksamheten genom att prova sig fram och på basen av kundfeedback.
Teamet har en aktiv och energisk attityd, de har nätverkat med andra företag (bl.a. begravningsbyråer) för att snabba på kundanskaffningen. Nätverket ger även företagets samarbetspartners tilläggsvärde då de kan erbjuda sina kunder bättre service via UF-företagets lösning.
Företagets YouTube, Hemsidat, Facebook, Instagram @someda.ny
BÄSTA HÖGSKOLA – UNELMAT ELOSSA (Elos signature-pris)
Unelmat Elossa -priset gick till Catch Me Outside JA från Humanistinen ammattikorkeakoulu i Vanda. Catch Me Outside JA erbjuder en ny typ av naturupplevelser i huvudstadsregionen med sin trygga, skräddarsydda och energiserande lösning. Företaget planerar och ordnar spännande skogsfödelsedagar för barn, målinriktade teamdagar för olika företag och grupper samt avslappnande, inspirerande naturutfärder t.ex. för kompisgäng.
Juryn fäste uppmärksamhet vid mod och positiv attityd och dessa element fanns också hos vinnaren. En företagsam attityd präglade all verksamhet och även sättet att kommunicera. Passion för företagande och för det egna arbetet förmedlades tydligt. Respekt för naturen och att kunna dela allt naturen har att erbjuda med andra var i fokus för företaget och konceptet är mycket lyckat. Vinnaren ser sig själv som företagare också i framtiden och framtidsplanerna är tydliga i det avseendet.
Företagets Hemsidat, Facebook, Instagram @catch_me_outside_ja
BÄSTA ENSAMFÖRETAGARE – YRITTÄMISEN ARVOINEN IDEA (OP:s signature-pris)
Priset för Bästa ensamföretagare gick till Jessie NY från Ingmanedu Kulttuurialan ammattiopisto i Kuopio. Jessie NY tillverkar kvalitativa sportkläder för krävande idrottsutövare. Som specialitet tillverkar företaget fitness-kläder för både damer och herrar. Företagaren är också mästare på att skapa hundaccessoarer.
Kriterierna för priset var en uttalad vilja att sysselsätta sig själv nu och i framtiden. Jury fäste uppmärksamhet också vid företagarens attityd och att företagaren hittat sin egen ”grej” som dessutom är möjlig att kommersialisera.
Vinnaren är på god väg att sysselsätta sig själv genom eget kunnande. Företaget har redan provat olika produkter och har identifierat de produkter som ger bäst bidrag. Företaget har inom en kort tid lyckats få beställningar av sina unika produkter och företaget har en klar plan med tanke på fortsättningen. Yrittämisen arvoinen idea tilldelas UF-företag som har klara förutsättningar och en vilja att fortsätta företagsverksamheten även efter UF-året.
Företagets YouTube, Kotisivut, Instagram @jessiesew
EIT KIERTOTALOUSINNOVAATIO (EIT RawMaterials signature-pris)
Priset tilldelades TrashCash NY från Yrkeshögskolan Centrian i Ylivieska. Företagaren upprätthåller en skräpbankm som betalar kunderna för skräp som de lämnar in. Företaget fungerar som mellanhand för avfallsstationer och levererar skräp som kunderna samlat vidare.
Juryns kriterium var att affärsidén ska vara aktuell och ansvarsfull. Företagets verksamhet utmanar människor att tänka i nya banor och tar itu med världens skräpproblem där de uppstår. Företaget har mångsidigt nätverk och det kommer att sysselsätta kunniga människor inom flera olika industriella branscher. Verksamheten kan utvidgas internationellt. Den här innovationen inom cirkulär ekonomi skulle kunna fungera väl inom industrin, där man söker råvaror och speciellt metaller från sekundära källor för att återanvända och effektivera.
JA Alumni Award
Företag:
JA Alumni Award -priset går till Abua NY från Nummen yhtenäiskoulu i Tavastehus. Abua NY hjälper kunden planera barnkalas, men också att livestreama andra fester och evenemang.
Företaget som får priset ska ha en klar rollfördelning och stabilt samarbete – så stabilt att det driver företaget framåt. Den företagsamma attidyden ska genomsyra alla personer i företaget. Varje medlem i teamet ska vara en god lagspelare, tro på sig själv och de andra.
Företagets YouTube, Hemsidat, Facebook, Instagram @abua.ny
Personer:
Luka Väisänen, DiscRelease NY
Arvi Martikainen, A.R.V.I.N matkanjohtaja ja PR-palvelut NY
Jessica Huhtinen, Jessie NY
Personen som får priset ska vara en god nätverkare. Social kompetens och intresset för företagandet ska synas i tal och kroppsspråk. Priset mottagare ska ha en företagsam attityd och tro på sig själv. Mod är också en viktig del av prismotiveringen.
President Niinistö gratulerade alla deltagare i Ett år som företagare -programmet
Republikens president Sauli Niinistö skickade en videohälsning till ungdomarna under finalevenemangets öppningsdag. I videon uppmuntrar han ungdomarna och betonar att företagande kräver beslutsamhet, engagemang och flit, men att det i bästa fall är frihet att förverkliga sig själv. ”I företagande som på andra livsområden är det bra att ha ett öppet sinne och vilja att lära sig nytt. Det lönar sig att lita på sig själv. Och om man inte kan genast, kan man lära sig.”
President Niinistö sa sig följa ungdomarna med glädje. ”Jag gratulerar er alla som deltagit i Ett år som företagare -programmet. Bara det att ni är med betyder att ni har uppnått mycket. Er företagandeupplevelse som pågått under ett läsår når nu sin avslutande höjdpunkt. Den här erfarenheten kommer ni otvivelaktigt att ha nytta av även i framtiden.” Presidenten ville också tacka Ung Företagsamhet rf: ”Jag tackar er föreningen Ung Företagsamhet för ert viktiga arbete. Ni har som mål att ge alla barn och unga i Finland möjlighet att lära sig företagande.” Niinistö talade med fem tävlande företag genom att besöka dem vid deras virtuella mässmontrar under onsdagen. Företagarna presenterade entusiastiskt bl.a. vedställningar i trä, hur man tillverkar hemlagad glass, miljövänligt diskmedel, jazz och trädrosetter tillverkade av masurbjörk.