LärarNYT 18.3: Framtidens arbetsliv – hur träna mod och resiliens i skolan?
Tidpunkt: Ti 18.03.2025 kl. 14.30–16.30
Händelseplats: På distans
Arrangör: Ung företagsamhet och ekonomi NYT
Anmälan slutar: 14.03.2025 23:59
Tema: Arbetslivskunskaper, Lågklasserna, Högklasserna
Nyckelord: Arbetslivskunskap
Du som är lärare, studiehandledare eller rektor i grundskolan eller på andra stadiet: Vi har glädjen att bjuda in dig tisdagen den 18 mars kl. 14.30–16.30 till distansutbildningen Framtidens arbetsliv – Hur träna mod och resiliens i skolan?
Programmet 18.3.2025
- INTRODUKTION kl. 14.30
Hur ser barn och unga idag på framtiden och hur kan man bli modigare och fortsätta försöka trots motgångar? - HUR?
Träna mod och företagsamma färdigheter i skolan. En kort presentation av Ung företagsamhet och ekonomi NYTs tjänster: Företagshjälte – ett nytt program för lågklasserna, nya Mitt jobb för högklasserna och Ett år som företagare och Ett år som företagare Intro för högklasserna och andra stadiet. - MIN BERÄTTELSE
En ung företagare – att våga testa på nya saker och göra misstag. Den unga entreprenören Thomas Thijssen verkar idag internationellt, men hans första steg som företagare tog han som UF-företagare i Kristinestads högstadium. - FRAMTIDEN
Vad behövs i framtidens arbetsliv? Christina Dahlblom är företagare och arbetslivsprofessor vid Hanken. - VARFÖR?
Erfarenheter från Sverige av programmet ”Ett år som företagare”
Kåre Moberg har forskat i hurdana samhällseffekter UF-programmet har i Sverige. Intressanta rön om bl.a. flickor och företagande och hur programmet bidrar till att utjämna socioekonomiska skillnader. - Avslutande paneldiskussion
Möt våra talare
Vi har inbjudit spännande talare för att belysa dagens tema ur olika synvinklar.
Thomas Thijssen
Ett år som företagare-programmet vid Kristinestads högstadium har påverkat den väg Thomas Thijssen valt senare i livet. Vi hör Thomas berättelse.
Christina Dahlblom
Vilka färdigheter kommer att behövas i framtidens arbetsliv? Christina Dahlblom verkar som arbetslivsprofessor vid Hanken och som företagare.
Kåre Moberg
Kan ett företagsamhetsprogram bidra till att jämna ut socioekonomiska skillnader och hur syns det? Kåre Moberg har granskat effekterna av det s.k. UF-programmet i Sverige.
Frågor? Ta kontakt:
