
Företagande kopplas sällan ihop med beteendevetenskaper. Traditionellt sett är det inte många pedagoger som grundar eget företag. Men är dessa två egentligen så långt ifrån varandra?
Då jag steg in på Helsingfors Universitet beteendevetenskapliga fakultet för att studera allmän och vuxenpedagogik hösten 2013, visste jag inte själv heller att tre år senare kommer jag att starta mitt eget företag vid sidan av magisterstudierna. Även om vi har företagare i släkten, hade jag inte sett mig själv i den rollen. Under gymnasietiden varierade mina framtidsplaner månadsvis, men en röd tråd i drömmarna kan man såhär på efterhand se – alla yrken och utbildningar jag funderade på var människonära.
Hur blev jag företagare?
Jag har ridit islandshästar sedan jag var tio år, och tävlat i landslaget sen år 2008. Ändå tänkte jag i början av studietiden att hästarna fortfarande skulle vara ”enbart” min hobby och att jag skulle jobba med något annat. Så småningom under studierna började jag inse att jag är väldigt fascinerad över människans lärande. Då började jag förstå att jag kanske kan kombinera mina två största passioner – hästarna och lärande. Under kandidatstudierna började idén om ett eget företag växa; att ha ett eget stall, hästarna på hemgården och få lönen av att coacha och undervisa ryttare blev så småningom verklighet.
En bekant från hästkretsarna tipsade om en ljuvlig hästgård i Sibbo som var till salu. Jag blev direkt kär i miljön. En stor del av min ungdom hade jag bott i Sibbo, så det kändes naturligt att flytta tillbaka. Då jag inledde diskussionerna med banken fick jag verkligen göra mitt bästa så att bankpersonalen förstod att den här då 22-åriga hästtokiga tjejen var på allvar på väg att grunda ett företag som hämtar inkomster. Mina biämnesstudier gjorde jag visserligen på Hanken, men ämnet ”Leadership and Organisation” kunde inte direkt kopplas till att skriva en affärsplan. Som tur hittar man mycket information på internet och efter några månaders diskussioner med banken var allt klart. Hösten 2016 startade jag mitt företag, samtidigt som jag inledde mina magisterstudier, två praktikperioder och läste även lärarbehörighet. Med andra ord hade jag inga fritidsproblem.
Hur ser mitt företag ut nu, fem år senare?
Under de gångna fem åren har mitt företag utvecklats och ändrats på många sätt. År 2020 blev de internationella ridtävlingarna inställda och jag fick tid att tänka på min framtid. Tankarna kretsade mycket omkring den egna värdegrunden där ett betydelsefullt liv var som mål. Då insåg jag att jag vill använda mig av min pedagogiska expertis utanför hästvärlden också. En del av mina inkomster hade redan tidigare kommit från föreläsande, jag har föreläst en hel del om psykisk träning och bland annat mindfulness. Jag vill inspirera och bli inspirerad.
Vårvintern 2021 tipsade min studiekompis om ett intressant jobb på Ekonomi och ungdom TAT. Samma kväll sökte jag jobbet och väldigt fort var jag redan på min första intervju. I mars 2021 började arbetet som ansvarig för TATs svenskspråkiga tjänster, inom ett projekt som finansieras av SFV. Jobbet är väldigt intressant och motiverande. I TAT kombineras egentligen det som är nära mitt hjärta – ungt företagande och pedagogik! Varje dag känner jag att vi verkligen gör ett betydelsefullt jobb. TAT utvecklar ungas ekonomi- och arbetlivskunskaper samt företagarkompetens. Då jag gick i skolan fanns det inte möjligheter till att utveckla dessa färdigheter och det krävde en hel del mod av mig att starta eget företag i ung ålder.
Det som jag älskar mest i företagande är friheten till att jobba med olika arbetsuppgifter. Ingen dag är sig lik och flexibiliteten är stor. Jag hoppas att allt fler unga vågar hoppa in i företagarvärlden – det är inte alls så farligt som man tror och man lär sig under resan!