Tävlingen var öppen för alla registrerade UF-företag (NYT-yritys på finska) och 90 bidrag lämnades in till tävlingen inom utsatt tid. Bidragen bedömdes på traditionellt vis av en jury bestående av NYT-alumner och NYT-sakkunniga. Vinnarna i tävlingen får penningpris på 200 euro som de kan använda för att utveckla sin företagsverksamhet.
Vinnarna i höstens tävlingar per kategori:
Bästa säljpitch
Vinnare grundstadiet: Keep Your Keys UF, Kristinestad, Kristinestads högstadieskola
En tydlig säljpitch med en inspirerande inledning och ett minnesvärt avslut. Ett mångsidigt och visuellt tilltalande genomförande. En avslappnad och övertygande presentation som uppfyller alla tävlingskriterier.
Vinnare, andra stadiet: LumiSnow UF, Jakobstad, Jakobstads gymnasium
En minnesvärd och hysteriskt rolig säljpitchvideo som uppfyller tävlingskriterierna väl. UF-företagarna har tydligt tagit uppgiften på allvar men samtidigt använt humor och visuella berättartekniker på ett smart sätt.
Bästa affärsidé
Vinnare, grundstadiet: ReJeaned NYT, Kangasala, Pikkolan koulu
Affärsidén är ekologisk och följer principerna för hållbarhet. Företaget är aktivt både på sociala medier och vid olika försäljningsevenemang. Idén är väl genomförd, och ett bra team ligger bakom genomförandet.
Vinnare, andra stadiet: Aino’s Wear NYT, Kuopio, Kallaveden lukio
En viktig och modig affärsidé som ligger i tiden och som sticker ut. Produkten har en tydlig målgrupp som företagarna känner väl. UF-företaget har lyckats hitta ett lösning för målgruppens behov.
I denna kategori vill juryn också ge ett hedersomnämnande: Vitakicks UF, Vasa, Vamia Hansa
En genomtänkt affärsidé som främjar hälsosamma levnadsvanor och som redan har fått återförsäljare och samarbetspartners. Juryn saknade dock en tydligare presentation av hur vitaminpåsarna påverkar hälsan och vilka hälsomässiga bakgrundsfaktorer som stöder affärsidén.
Bästa visuella utseendet
Vinnare i den gemensamma tävlingsserien för alla utbildningsstadier: Keksikioski NYT, Esbo, Pohjois-Tapiolan koulu
Logotypen är tydlig och skapandeprocessen presenteras transparent. Detsamma gäller typsnitt, grafisk design och färger som är välmotiverade. Typsnitten passar varumärkets uttryck och färgpaletten speglar varumärket.
Vinnarna har kontaktats per e-post, så att de kan lösa in sina priser.
NYT gratulerar vinnarna och tackar alla UF-företag för deltagandet i tävlingarna! Det var ingen lätt uppgift för juryn att fatta beslut eftersom det fanns många bra vinnarkandidater bland tävlingsbidragen.
Vi uppmuntrar alla deltagande UF-företag att delta i de regionala Våga vara företagsam-evenemangen och -tävlingarna som kommer att ordnas på våren. Det finns många priser att vinna och de erbjuder också utmärkta möjligheter till nätverksbygge och försäljning.
Alla UF-företag har också möjlighet att delta i den internationella Virtual Expo som är ett öppet virtuellt evenemang. Vid evenemangets mässmonter kan man delta i så kallade Online Awards eller helt enkelt presentera sitt eget UF-företag för besökarna på de virtuella mässorna.