/ Nyheter, Våga vara företagsam, Ett år som företagare

Våga vara företagsam-finalen 2025: BioAnglers NYT från Etu-Töölön lukio och TarjousMatch NYT från Haaga-Helia går vidare till EM

Till de bästa UF-företagen i Våga vara företagsam-finalen, som ordnades i Helsingfors 23–24.4, valdes BioAnglers NYT, som satsar på hållbar utveckling, och det kundorienterade TarjousMatch NYT, som har utmärkta kunskaper om sin marknad. I finalen i Finlands största entreprenörskapstävling för unga deltog totalt 54 företag och cirka 200 unga från grundskolor, läroanstalter i andra stadiet och högskolor från hela Finland. På evenemanget belönades också teamen i tävlingen Företagshjälte, som är avsedd för elever i lågklasserna. Evenemanget ordnades av Ung företagsamhet och ekonomi NYT.

Två unga i mässevenemang
Bästa UF-företag i Finland 2025, grundskolan och andra stadiet: BioAnglers NYT

På finalens första dag presenterade de unga UF-företagarna sina produkter, tjänster och säljpitchar på ett mässevenemang på Mall of Tripla. En jury bestående av professionella från affärslivet och utbildningssektorn intervjuade och bedömde UF-företagen. Vinnarna av förstapriset går vidare till EM i entreprenörskap i Aten. Företag som unga grundat fick priser också i elva andra kategorier. 

Tävlingen Våga vara företagsam är en del av Ung företagsamhet och ekonomi rf:s program Ett år som företagare. Alla unga som deltog i finalen har studerat i programmet detta läsår. Under sina studier har de grundat övningsföretag som verkar med riktiga pengar och tagit sig från de regionala Våga vara företagsam-tävlingarna till finalen.  

Titta på och ladda ned bilder på de prisbelönta företagarna och stämningarna i finalen här.

De prisbelönta UF-företagen i finalen 

Bästa UF-företag i Finland 2025, grundskolan och andra stadiet: BioAnglers NYT

Etu-Töölön lukio, Helsingfors 

Affärsidé: BioAnglers är ett varumärke för hållbar utveckling inom fritidsfiske. Företaget erbjuder miljövänliga och biologiskt nedbrytbara, mjuka beten. Företaget producerar innovativa biologiskt nedbrytbara fiskeprodukter som inte skadar miljön. ”Vi vill erbjuda fritidsfiskare bättre alternativ när det gäller beten. Vi gör det renare, grönare och trevligare att fiska för alla!” 

Juryns prismotiveringar: Miljövänlig produktinnovation med global marknadspotential.  Produkten löser ett klart problem. Teamets framträdande var mycket slipat, medlemmarna var språkkunniga och kommunicerade på ett utmärkt sätt. Företaget har redan bevisat att affärsmodellen fungerar och det har också vetenskapligt samarbete med ett universitet. Företaget har en bra uppfattning om produktionskostnaderna och de ekonomiska siffrorna är i ordning. 

https://bioanglers.com/fi 

Det prisbelönta NYT-företaget representerar Finland vid Europamästerskapet för programmet Ett år som företagare i Aten i Grekland i juli 2025. Tävlingen heter Gen-e. 

 

Bästa UF-företag 2025, högskolorna: TarjousMatch NYT

Haaga-Helia, Helsingfors

Affärsidé: TarjousMatch hjälper hushåll och husbolag att hitta pålitliga målerientreprenörer på ett enkelt och transparent sätt. För måleriföretag erbjuder vi förhandsdokumenterade offerter av hög kvalitet. Vi förenar inte bara parterna, vi säkerställer en smidig upphandling och rättvisa anbudsmöjligheter. 

Juryns prismotiveringar: En finslipad tjänst, med en presentation som lyfte fram budgeten och framtidsplanerna på ett åskådligt sätt. Företagarna är professionella och kunniga om marknaden. Tjänsten har gjorts mycket lättillgänglig för kunden. 

https://tarjousmatch.fi/ 

Det prisbelönta NYT-företaget representerar Finland vid Europamästerskapet för programmet Ett år som företagare i Aten i Grekland i juli 2025. Tävlingen heter Gen-e. 

 

Bästa affärsidé: Lumisnow UF

Jakobstads Gymnasium, Jakobstad 

Affärsidé: Företaget säljer produkter för utförsåkare och är specialiserat på tillverkning och försäljning av skidstavar av bambu. Allt började med tre vänner som ville kombinera sin passion för skidåkning med sitt intresse för entreprenörskap. 

Juryns prismotiveringar: En genomtänkt affärsidé med stark betoning på miljön. En snygg och innovativ produkt som håller hög kvalitet och har en konkurrenskraftig prissättning. Ett trovärdigt och övertygande koncept. Presentationen var professionell, trespråkig och företagarna har en stark entreprenörsattityd. Bolaget har en djup förståelse om marknaden, lönsamheten och de viktigaste ekonomiska nyckeltalen. 

https://www.lumisnow.fi/fi/ 

Priset för bästa affärsidé delades ut av SEB. 

 

Bästa produkt: Puiset NYT

Riihenmäen koulu, Mäntsälä 

Affärsidé: Företaget tillverkar och säljer handtillverkade ringar av trä. Som material används träavfall och spillvirke. 

Juryns prismotiveringar: En väldigt trevlig och användarvänlig produkt med en snygg förpackning och framtoning. Företagarnas teamarbete är smidigt och de har en väl utarbetad arbetsprocess för tillverkning av produkten. 

https://www.instagram.com/puiset_nyt/ 

Priset för bästa affärsidé delades ut av Lidl. 

 

Bästa tjänst: Paint it NYT

Alppilan lukio, Helsingfors

Affärsidé: Företaget erbjuder en förmånligare, kundorienterad tjänst inom pulverlackering, som blivit trendigt. Paint It lackerar bland annat fälgar och delar till bilar och motorcyklar. 

Juryns prismotiveringar: En passionsdriven tjänst som är utformad för en specifik målgrupp.  Hela serviceprocessen är genomtänkt med kunden i åtanke och bildar en mycket tydlig helhet. Tjänstens prissättning är konkurrenskraftig och tydligt strukturerad. 

Priset för bästa tjänst delades ut av Fennia. 

 

Framtidens innovation: Reipas NYT

Ylöjärven Lukio, Ylöjärvi 

Affärsidé: Reipas NYT ordnar mångsidiga och inspirerande idrottstjänster för kommuner, skolor och företag. Reipas NYT syftar särskilt till att få allt fler barn och unga att röra på sig. 

Juryns prismotiveringar: En stor vision för att bygga framtiden: det gäller att investera i barnen eftersom de är framtidens anställda. Företaget har funderat på att expandera och utöka sin affärsverksamhet. Företaget har byggt nätverk och inlett samarbete med staden. Företagets mål är att bygga en genuint bättre värld och ett friskare Finland. 

Priset för framtidens innovation delades ut av Elo.  

 

Bästa ansvarsfulla företag: Fredrik NYT

Mellersta Österbottens yrkesinstitut, Karleby

Affärsidé: Företaget tillverkar interiörbelysning av spillfärg och återvinner spillmaterial till en ny produkt. 

Juryns prismotiveringar: Företaget fokuserar på den cirkulära ekonomin och utnyttjar industriella sidoströmmar på ett fint sätt. Produkten är vacker och hänsyn har tagits till produktens säkerhet. Företaget planerar redan för framtiden och för expansion. 

Priset för bästa ansvarsfulla företag delades ut av OP. 

 

Bästa ensamföretagare: DJ RoPo NYT

Porin Lyseon Koulu, Björneborg 

Affärsidé: En DJ från Björneborg som har rytmen i blodet! Företaget erbjuder evenemangsproduktion av olika slag. Företagets specialitet är matchevenemang, bröllop, företagsevenemang och diskotek. Företaget ansvarar också för DJ-tjänster och ljussättning på evenemang. 

Juryns prismotiveringar: Professionell verksamhet och utmärkt koll över de ekonomiska siffrorna. Företagets verksamhet är väletablerad. Företaget har utmärkta nätverk och samarbetspartner.   

https://www.instagram.com/djropo99/ 

Priset för bästa ensamföretagare delades ut av Företagarna i Finland. 

 

Bästa mässmonter: Kahviset NYT

Jämsän Kristillinen Kansanopisto, Jämsä 

Affärsidé: Kahviset säljer kaffeset tillverkade av finsk björkplywood. Kaffesetet innehåller en filterpåshållare och en kaffeburk. Tanken bakom kaffesetet är att göra kaffepauser smidiga och njutbara. 

Juryns prismotiveringar: Montern hade samma utseende och känsla som produkten, vilket stöder företagets visuella varumärke. Juryn var också imponerad av den aktiva försäljningen vid montern. 

Kahvisetnyt.myshopify.com 

 

Bästa säljpitch: Detalya UF

Jakobstads Gymnasium, Jakobstad 

Affärsidé: Företaget tillverkar snygga armband i återvunnet rostfritt stål. Armbanden är designade för att pryda en hårsnodd som bärs kring handleden. Hårsnodden placeras i ett spår som finns på smycket. 

Juryns prismotiveringar: Teamet uppträdde professionellt och målmedvetet. Deras slogan är minnesvärd. Presentationen var självsäker och produkten var väl integrerad i säljpitchen. 

https://www.instagram.com/detalyauf/ 

Vinnaren av priset för bästa säljpitch valdes ut bland deltagarna i en separat säljpitchtävling. 

 

Alumni Leadership: Lotta Kankaanpää, Mediaalto NYT

Nousiaisten lukio, Nousis

Juryns prismotiveringar: Pristagaren har visat prov på ett utmärkt ledarskap, en genuin alumnanda och en stark entreprenörsattityd.  

Alumni Leadership-priset delades ut av NYT-alumnerna (JA Alumni Finland ry). 

(Lotta Kankaanpää till vänster i bilden.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Priserna i finalen i tävlingen Företagshjälte för lågklasserna 

På evenemanget belönades också företag som elever i lågklasserna grundat. 

Årets bästa Företagshjälte-team: LPT – Linnunpönttö tekijät

Kesämäen koulu, Villmanstrand

Affärsidé: Vi tillverkar fågelholkar för att fåglar bor och häckar i holkar.

Juryns prismotiveringar: Ett färdigt och väl genomtänkt företag med ett trovärdigt varumärke. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets bästa Företagshjälte-säljpitch: Purple Lemon

Kirkonkylän koulu, Rusko

Affärsidé: Smoothies och fruktiga mellanmål är vår passion och affärsidé.

Juryns prismotiveringar: Ett energiskt och finslipat framträdande som uppenbart hade repeterats mycket. 

 

Titta på och ladda ned bilder från evenemanget 

Titta på bilder på vinnarna och stämningarna i finalen här. 

 

Mer information:

Mari Lehtonen
Kommunikationsspecialist
tfn 040 450 8307
mari.lehtonen@nuortennyt.fi 

Mari Rakkolainen
Sakkunnig, ungas företagskunnande
mari.rakkolainen@nuortennyt.fi
040 7326 260