Digitaalinen materiaali / Alakoulu, Alakoulu, 4.–6. luokat, Alakoulu, 1.–3. luokat

Mun elämä, mun vastuu | Oppitunti 2. Mun oma, sun oma & meidän oma

Open tietoisku

 

Oppitunnin tavoitteet

  • Oppilas tutustuu yhteiskunta -käsitteeseen
  • Oppilas ymmärtää oman toiminnan merkityksen osana muuta yhteisöä
  • Oppilas hahmottaa erilaisia omistamisen muotoja
  • Oppilas tutustuu vero -käsitteeseen ja harjoittelee veron merkityksen tunnistamista yhteiskunnan toiminnassa
  • Oppilas oppii, että näpistys on rikos, jolla on seuraamuksia

 

Oppitunnin rakenne

  1. Edellisen oppitunnin kertaus ja uuteen aiheeseen tutustuminen
  2. Tutustutaan yhteiskunta- ja vero -käsitteisiin
  3. Käsitellään näpistys ja sen seuraamuksia
  4. Sidotaan tunnilla käsitellyt aiheet oppilaan kokemusympäristöön tarinatehtävän avulla

 

Sanasto

Yhteiskunta
  • Yhteiskunnalla tarkoitetaan sosiaalisesti järjestäytynyttä ihmisyhteisöä, kuten kuntaa tai valtiota (Sivistyssanakirja).
  • Yhteiskunta koostuu ihmisistä, esimerkiksi oppilaista, opettajista, lääkäreistä ja poliiseista. Ihmiset toimivat eri paikoissa, kuten kotona, koulussa, terveyskeskuksessa tai poliisiasemalla.
  • Jokaisella ihmisellä sekä paikalla on oma, yhtä tärkeä, roolinsa yhteiskunnassa. Yhteiskunta muodostuu siis meistä kaikista.
Vero
  • Verolla tarkoitetaan rahaa, jota kerätään esimerkiksi valtiolle tai kunnalle.
  • Veroa kerätään useasta eri paikasta. Esimerkiksi tuotteiden sekä palveluiden hinnasta pieni osa on veroa. Myös työntekijöille maksettavasta palkasta osa kerätään verona valtiolle tai kunnalle.
  • Verorahoilla katetaan yhteiskunnan yhteisiä asioita, kuten terveydenhuolto, koulutus tai vaikkapa teiden rakennus.
  • Verolla on siis yhteiskuntamme toiminnan kannalta erittäin tärkeä rooli.
Näpistys
  • Näpistys on varkauden lievempi muoto. Näpistyksessä anastetun omaisuuden arvo on yleensä vähäinen (poliisi.fi).
  • Näpistyksellä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että ottaa kaupasta jonkun tuotteen maksamatta siitä.
  • Näpistys on rikos, josta seuraa rangaistus. Rangaistuksena näpistyksestä on yleensä sakko.
  • Myös näpistyksen yritys tai siihen yllyttäminen ovat rangaistavia tekoja.

 

Valmistelut ennen oppituntia

Avaa oppituntikortti valmiiksi, jotta oppituntisuunnitelma ja -ohjeet ovat helposti saatavilla tunnin edetessä.

Avaa myös video valmiiksi ja tarkista että äänet kuuluvat ja kuva näkyy oikein.

Valmistele Vero on tärkeä asia – tarinatehtävä ottamalla tarina valmiiksi esille. Voit lisäksi avata alla olevasta linkistä oppilaiden ohjeistukset, josta löytyy yhteiskuntaa kuvaava kuva tarinan tueksi.
Tarkemmat ohjeet tehtävään löytyvät oppituntisuunnitelmasta.

Oppilaiden ohjeistukset | Mun oma, sun oma & meidän oma


 Oppituntisuunnitelma

I Mun oma, sun oma & meidän oma – video (n. 15-25 min)

Tämän tehtävän tarkoituksena on kerrata edellisellä oppitunnilla opittua ja sitoa uusi aihe aiemmin opittuun. Tehtävässä tutustutaan omistamiseen, yhteiskunta ja vero -käsitteisiin, sekä käsitellään näpistystä ja sen seuraamuksia.

Katsokaa Mun oma, sun oma & meidän oma -video.  Video on osallistava ja ohjaa oppimista muun muassa keskustelutehtävien avulla. Opettaja ohjaa toimintaa luokassa tauottamalla videota sekä ohjaamalla keskustelua tarvittaessa.

 

—–

II Näpistys on rikos -keskustelutehtävä (n. 5-10 min)

Tämän tehtävän tarkoituksena on purkaa oppilaiden kanssa videolla käsiteltyä näpistystä sekä sen seuraamuksia. Voitte pohtia yhdessä myös luottamusta ja vastuuta, ja niiden merkitystä jokaisen omassa toiminnassa.

Poliisin kertoma saattaa tuntua oppilaista jännittävältä ja asia on painavaa, joten on tärkeää, ettei oppilasta jätetä yksin pohdintojensa kanssa.

Keskustelkaa oppilaiden kanssa siitä, mitä ajatuksia video herättää. Voitte keskustella myös oppilaiden kokemuksista. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on levinnyt oppilaiden keskuudessa näpistyshaasteita, jotka saattavat nousta keskustelussa esille.

Keskustelua tukevia kysymyksiä:
  • Mitä ajatuksia heräsi poliisin kertomasta?
  • Olivatko poliisin käsittelemät aiheet ennestään tuttuja? Mikä oli uutta?
  • Miksi näpistäminen on väärin? Mitä seurauksia sillä on rikoksen tekijälle? Entäpä kaupalle?
  • Onko joskus nähnyt jonkun näpistävän?
  • Miten tulee toimia, jos kaveri yllyttää näpistämään? Tai jos näkee jonkun näpistävän?
  • Mitä poliisi kertoi luottamuksesta? Mitä merkitystä luottamuksella on?
  • Mitä yhteyttä on vastuulla ja luottamuksella?

 

III Vero on tärkeä asia –tarinatehtävä (n. 15-20 min)

Tämän tehtävän tarkoituksena on, että oppilaat tutustuvat veron merkitykseen yhteiskuntamme toiminnassa. Tehtävän avulla opetusvideolla käsitellyt aiheet linkitetään oppilaan kokemusympäristöön. Samalla oppilaat harjoittelevat luetun ymmärtämisen taitojaan.

Toimintaohjeet:

Kerratkaa ensin mitä vero tarkoittaa, esimerkiksi Open tietoiskun sanastoa apua käyttäen.

Lukekaa oppilaille luokassa tarina Jasun ja Mummin viikonlopusta.

Keskustelkaa yhdessä oppilaiden kanssa kuulemastanne tarinasta. Voitte pohtia, mikä rooli veroilla on tarinassa. Pohtikaa, mitkä palvelut ovat verovaroin kustannettuja ja mistä taas veroja kerätään. Voitte käyttää keskustelua tukevia kysymyksiä apuna.

Voitte avata myös oppilaiden ohjeistukset joista löytyy yhteiskuntaa kuvaava kuva tarinan tueksi.

Vinkki!

Tarinatehtävän voi toteuttaa myös itsenäisenä luetun ymmärtämisen tehtävänä, jolloin oppilaat lukevat tarinan itse ennen yhteistä keskustelua. Tarinan voi tulostaa oppilaille, jolloin lukeminen helpottuu.

 

Tehtävän tarina:

 

On perjantai-iltapäivä ja Jasulla on menossa viikon viimeinen oppitunti. Jasu ei malta odottaa äidinkielen tunnin päättymistä, sillä Jasun vanhemmat ovat viikonlopun töissä, ja hän tietää pääsevänsä Mumminsa luokse yökylään.

Noniin, kirjoittakaapas kotiläksyt äidinkielen tehtävävihkoon muistiin. Sitten oppikirjat reppuun ja viikonlopun viettoon!” Opettaja kehottaa hymyillen.

Jasu pakkaa tavaransa, toivottaa koulukavereilleen mukavaa viikonloppua ja kiiruhtaa ulos luokasta.

 

Ulkona Mummi jo odottelee polkupyörineen Jasun pyörän vieressä. Mummi ojentaa Jasulle pyöräilykypärän, ja niin matka Mummin luo voi alkaa.

Jasun Mummi on eläkkeellä. Se tarkoittaa sitä, että hänen ei tarvitse enää käydä töissä, vaan hän saa eläkettä joka kuukausi.

”Miten koulupäiväsi meni?” Mummi kysyy Jasulta.

”Hyvin! Minulla oli hammaslääkärissä käynti, ja se vähän jännitti. Hammaslääkäri kuitenkin sanoi, että hampaat ovat loistokunnossa. Äiti lupasi, että saan käyttää viikkorahat nyt karkkeihin, kun reikiäkään ei löytynyt!” Jasu kertoo iloisesti.

No sehän on hyvä kuulla,” Mummi nauraa. ”Täytyykin huolehtia hampaiden pesu sitten illalla!”

 

Jasu ja Mummi pysähtyvät kotimatkalla kirjastossa. Jasu käy lainaamassa lempikirjasarjansa uuden osan kirjaston lainausautomaatilla. Mummi sen sijaan käy lainaamassa kirjaston tiskiltä pyörän pumpun, ja ulos mennessään hän pumppaa sekä Jasun että oman pyöränsä renkaat täyteen ilmaa Jasun avustuksella.

”Ajattelin, että voisimme käydä huomenna aamusta uimahallissa”, Mummi sanoo rengasta täyttäessään Jasulle. ”Kunnan uimahalliin on tullut uusi liukumäki, jota pääsisit testaamaan.” Jasu riemastuu ajatuksesta, ja hypähtää iloisesti pyörän selkään.

”Voidaanko pysähtyä vielä kiikkumaan siihen talosi vieressä olevaan leikkipuistoon?” Jasu kysyy Mummin vierellä pyöräillessään.

”Voidaan! Meidän pitää vain kiertää vähän kiertoreittiä, sillä matkalla on tietyömaa. Siellä uusitaan pyörätien asvalttia.”

 

Puistoon päästessään Jasu huomaa puiston laidalla kököttävän paloauton. Mummi ja Jasu jättävät pyöränsä puiston pyöräparkkiin, ja kävelevät käsi kädessä lähemmäs paloautoa ihmetellen pelastajien toimittamaa pelastustehtävää.

Tuolla on kissa!” Jasu huudahtaa Mummilleen osoittaen ylös puuhun.

”No niinpä on! Se on varmaan jäänyt puuhun jumiin”, Mummi hymähtää.

Pelastajat kiipeävät paloautosta löytyvillä tikkailla puuhun ja poimivat maukuvan kissan turvaan omistajansa luo.

Nyt taitaa kissekin olla tyytyväinen meidän yhteiskunnassamme kerätyistä verovaroista”, Mummi myhäilee.

 

Keskustelua tukevia kysymyksiä:
  • Ketkä olivat tarinan päähenkilöt?
    • Jasu ja Mummi
  • Mitä muita henkilöitä tai hahmoja tarinassa esiintyi?
    • Opettaja, pelastajat, kissa. Myös Jasun vanhemmat, koulukaverit, hammaslääkäri ja kissan omistaja mainitaan tarinassa.
  • Mitä tapahtumapaikkoja tarinassa oli?
    • Koulu, kirjasto, puisto.
  • Oliko tarinassa oppilaille tuttuja paikkoja tai palveluita?
  • Mitkä tarinan asiat ovat verovaroilla kustannettuja?
    • koulun toiminta (koulukirjat ja -vihkot sekä opettajan palkka), Mummin eläke, hammaslääkäripalvelut, kirjaston toiminta (kirjat ja pyörän pumppu, lainausautomaatti), kunnan uimahalli, tietyömaa (uusittava asvaltti), leikkipuisto (kiikut, pyöräparkki) ja pelastustoiminta (paloauto ja pelastajien palkat).
  • Mistä tarinassa mainituista asioista maksetaan veroja?
    • opettajan ja hammaslääkärin palkoista maksetaan osa veroa, Mummin eläkkeestä maksetaan osa veroa, Jasun viikkorahoilla ostettavien karkkien hinnasta osa on veroa.
  • Mitä erilaisia omistamisen muotoja tarinassa ilmenee?
    • Jasun ja Mummin pyörät ovat heidän omiaan. Voidaan ajatella, että kirjaston kirjat ja pyörän pumppu, uimahallin uusi liukumäki ja leikkipuiston kiikut ovat kunnan tai kaupungin asukkaiden yhteisessä omistuksessa. Palolaitos omistaa paloauton. Kissallakin on omistaja.

Lisätehtävät

Mennään kauppaan! –BINGO

Tämän tehtävän tarkoituksena on, että oppilaat tutustuvat kaupassa asioimiseen, vastuulliseen toimintaan kaupassa sekä kaupan erilaisiin toimintoihin. Samalla oppitunnilla käsiteltyjä aiheita sidotaan oppilaalle tuttuun toimintaympäristöön. 

Ennakkovalmistelut:

Tulostakaa oppilaille Mennään kauppaan! -bingopohjat. Pohjia on neljää erilaista.   

Toimintaohjeet:

Tutustukaa oppilaiden kanssa siihen, miten bingopohjaa täytetään ja miten bingo toimii.  

Jakakaa jokaiselle oppilaalle oma Mennään kauppaan! -bingopohja.  

Oppilaiden tehtävänä on täyttää bingopohjaa kauppareissun aikana.  

Lopuksi voitte käydä bingopohjan yhdessä läpi sekä tarkistaa kuka sai eniten bingoja. Voitte myös keskustella siitä, mitä oppilaat oppivat kauppareissun aikana. 

Vinkki!  

Mennään kauppaan! -bingon voi toteuttaa monella tavalla. Voitte käydä oppilaiden kanssa yhdessä tutustumassa lähikauppaan ja täyttää bingoa samalla. Bingon voi antaa oppilaille myös kotitehtäväksi, jolloin oppilaat voivat täyttää sitä esimerkiksi kauppareissulla vanhempien kanssa.  

Kesto: 45 minuuttia

Julkaisija/Tekijä: Talous ja nuoret TAT

Julkaistu: 02/2022

Avainsanat: vastuu