”Kuulin yrittäjyyskurssista ja ajattelin, että mää haluan tonne”, kertoo tamperelainen Huura siitä, miten päätyi Steiner-lukion Vuosi yrittäjänä -kurssille. Kiinnostusta oletettavasti lisäsi, että Huuran suvussa on paljon yrittäjyyttä.
Kurssille osallistui seitsemän opiskelijaa, joista viisi päätti perustaa harjoitusyrityksen nimeltä Urho. Nimeä myöten reippaan yrityksen sloganiksi tuli ”Tarmokasta työskentelyä Sinun ehdoillasi” ja liikeideakseen nuoret valitsivat ”tehdä mitä vaan, mutta hyvällä asenteella”.
Urho yrityksenä kiinnosti Huuraa alusta lähtien, mutta hän ei halunnut, että yksi kurssikavereista, Aino, jäisi ilman tiimikaveria. Niin he päätyivät perustamaan harjoitusyrityksen nimeltä Nakkipubi, joka myi tapahtumissa makkaraa, hodareita ja kahvia.
Vuosi yrittäjänä kesti koko lukuvuoden. Urholaiset tekivät piha-, muutto-, maalaus- ja raivaushommia. Urho NY pääsi jopa vuoden 2012 Uskalla Yrittää -finaaliin. Nakkipubille vuosi oli haastavampi. Ensimmäisessä myyntitapahtumassa kaatui myyntikoju, toisessa syttyi grilli tuleen. Silti oli hauskaa.
”Se oli ensimmäinen kerta, kun pääsi maistamaan ajatusta työstä ja vapaudesta, siitä, että voi tehdä mitä vaan. Kukaan ei asettanut rajoja, jolloin saattoi kokeilla erilaisia asioita.”
Kohti oikeaa yrittäjyyttä
Yrittäjävuosi ja lukio tulivat päätökseensä ja Huura pohti kavereineen yritystoiminnan jatkamista.
”Mietimme, että olisi kiva pitää kaveriporukka kasassa. Tuntui siltä, että Urhossa on parhaimmat mahdollisuudet kasvuun.”
Lukion jälkeinen kesä kului 4H-yritystoiminnan parissa. Huurasta tuli Urhon ensimmäinen työntekijä. Kesän jälkeen hän perusti kavereineen osuuskunnan, jonka kautta erilaisia fyysisiä töitä oli helppoa toteuttaa.
Huura kävi armeijan, jonka jälkeen hänen oli tarkoitus mennä ravintola-alalle töihin. Päivää ennen töiden alkua hän sai kuitenkin kuulla, että töitä ei ollutkaan.
”Taskut olivat tyhjänä ja jääkaapistakin valo palanut”, Huura kuvailee tuolloista rahatilannettaan.
Huura oli jo aiemmin ajatellut, ettei tulisi lukion jälkeen olemaan muilla töissä. Kynnys yrittäjyyteen oli Vuosi yrittäjänä -ohjelman jälkeen matalalla. Aikansa mietittyään Huura tajusi, että hän voisi Urhon Y-tunnuksen turvin pestä ikkunoita. Sitä hän oli päässyt nuorempana tekemään paljon kotona.
Huura päätti teettää sata ikkunanpesumainosta teemalla ”Kirkkaammin kevääseen” ja jakaa niitä Ratinan kerrostaloalueella. Tempaus poiki kaksi keikkaa. Huura huomasi kuitenkin olleensa liian höveli.
”Asiakkaat kysyivät työn kestosta ja annoin arvioksi kolme tuntia. Oikeasti työhön meni kahdeksan tuntia, koska tein tosi huolellisesti. Laskutin tietenkin vain kolmesta tunnista.”
Opettavaiset kasvun vuodet
Sana edullisesta ikkunanpesijästä lähti kuitenkin kiertämään ja keikkoja alkoi tulla lisää. Samalla Huura haki ja pääsi opiskelemaan yrittäjäpainotteista korkeakoulututkintoa Proakatemiaan. Kesäisin hän pesi ikkunoita ja talvella suunnitteli liiketoimintaa. Joka vuosi tuli pientä kasvua.
Huura tunsi, että Urhon tarina oli vasta alussa. Hän haki ja sai starttirahaa, jonka turvin jatkoi ikkunanpesutoimintaa. Liiketoiminta kehittyi pikkuhiljaa ja Huura pääsi opiskelemaan tuotekehityksen erikoisammattitutkintoa. Mukaan tulivat kirjanpitäjä Juuso sekä nykyinen toimitusjohtaja Juho, jonka kanssa Huura alkoi pohtia, miten sesonkiluontoisesta ikkunanpesusta päästäisiin ympärivuotiseen liiketoimintaan.
Urho alkoi vuoden 2020 aikana tehdä toimitila- ja muuttosiivouksia ja vähitellen myös kotisiivouksia, aluksi yhden uuden työntekijän voimin.
”Mitä enemmän tutustuimme siivouksen maailman, sitä paremmin ymmärsimme, että emme tiedä siitä mitään” Huura naurahtaa.
Ammattiosaamista oli pakko päivittää, oppia piti mm. mikrokuituteknologiaa ja siivouksen kemiaa. Samaan aikaan nuoret kehittivät yritystä eteenpäin, yhtäältä liiketoimintaa ja toisaalta palveluita, joiden tuotteistaminen sekä hinnoittelu vaati paljon testaamista. Valtavilta siivousmarkkinoilta piti löytää oma siivu. Osakkaiksi lähtivät myös Urhon ensimmäinen siivooja Oona sekä Proakatemiassa opiskellut Miisa.
Suunnitelmallisuus on kannattanut
Suuria myllerryksiä sisältäneiden oppivuosien jälkeen Urhopesu on nykyään menestyvä siivousalan osakeyhtiö, joka tekee ennen kaikkea koti- ja toimistosiivouksia. Tällä hetkellä organisaatio toimii siten, kuten Huura sen on alkuperäiseen liiketoimintasuunnitelmaan vuosia sitten kirjannut: on hallitus, joka päättää suurista linjoista sekä johtoryhmä, joka toteuttaa. Polku nykytilanteeseen ei kuitenkaan ole ollut suora.
”Kaikenlaista on kokeiltu ja kaikesta on opittu, sillä usko ja into on ollut kova. Ei ole itsestäänselvyys, että olemme siinä pisteessä kuin olemme” Huura pohtii. Esimerkiksi ravintolasiivoukset eivät olleet Urhon juttu, mutta se selvisi vasta, kun niihin oli jo satsattu resursseja.
Yrittäjänä on saanut luoda työpaikkoja
On tultu pitkä matka siitä, kun Huura pesi Hämeenkadun liiketilojen ikkunoita Urhon ainoana työntekijänä. Moni vastuu on ollut pakko antaa muiden tehtäväksi, jotta aikaa on vapautunut yritystoiminnan kehittämiseen.
Urhon menestys kiteytyy Huuran mukaan paljolti omistautuneiden ihmisten, hyvän hengen ja tarinan ympärille. Hänen mielestään yksi hienoimmista asioista yrittäjyydessä on ollut se, että on saanut luoda sellaisia työpaikkoja kuin haluaa.
”Minulle on aina ollut iso juttu työllistää ihmisiä”, hän toteaa.
Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että Urhon ja sen omistajien hienoimmat seikkailut ovat vielä edessäpäin. Yritys kasvaa ja sen maine on kiirinyt, mistä kielii esimerkiksi se, että Urhon kaikelle kansalle avoimiin hyväntekeväisyys- ja kesäjuhliin osallistui kesällä 2024 jo pitkälti toista tuhatta vierailijaa. Urhon nimipäivän tienoille sijoittuvat Urhon Kesäpäivät järjestetään vuonna 2025 Tampereen Eteläpuistossa 7.6.
Moni kuulee Urhopesusta tapahtumassa ensimmäistä kertaa, koska on saapunut paikalle ennen kaikkea hyvän tunnelman takia. Huura ja muut urholaiset tietävät, että kyseessä on enemmän kuin tunnelma. Sitä kutsutaan Urhon hengeksi.
Kirjoittaja: Mari Lehtonen
Kuvat: Jaakko Huura