/ Vuosi yrittäjänä, Blogi, Yrittäjyyskasvatus, Tutkimus, Yrityssankari

Oppimista, oivalluksia ja onnistumisia – yrittäjyyskasvatuksen vaikutus näkyy 

Millaisia vaikutuksia yrittäjyyskasvatuksella todella on? Asiantuntijamme Mari Rakkolainen avaa tuoreita tutkimus- ja kyselytuloksia oppijoilta ja opettajilta – ja ne puhuvat puolestaan. 

Mari Rakkolainen laventelinväristä taustaa vasten.

Mielestäni palkitsevinta työssä on, jos kykenee jollain lailla tekemään työnsä tuloksia näkyviksi ja osoittamaan työnsä vaikutuksia. Minun työni tarkoitus on saada lapset ja nuoret oppimaan yrittäjyystaitoja ja luoda heille uskoa omiin kykyihinsä ja vahvuuksiinsa. Tässä epävarmuuksien maailmassa oman paikan löytäminen ja tulevaisuususko rakentuvat edelleen pitkälti merkityksellisen työn ja riittävän toimeentulon varmistamisesta.  

Erityisen merkitykselliseksi koen työni, kun tiedän, että nuoret arvostavat ponnistelujani. Vuoden 2025 NYT Nuorten tulevaisuusraportin mukaan yli puolet tutkimukseen vastanneista 14–20-vuotiaista voisi perustaa yrityksen tulevaisuudessa ja miltei yhtä suuri joukko toivoi lisää yrittäjyyskasvatusta kouluihin. Nuoret siis motivoituvat ja innostuvat yrittäjyystaitojen harjoittelusta.  

Miten saisimme rehtorit ja opettajat yhtä lailla innostumaan, jotta yrittäjyystaitojen harjoitteluun olisi mahdollisuus kaikissa oppilaitoksissa? Koulujen innostamiseksi on tärkeää tuoda esiin tuloksia yrittäjyyskasvatuksen vaikutuksista. 

Miten sitten osoittaa yrittäjyyskasvatuksen vaikutuksia lasten ja nuorten oppimiseen? Tutkimuksissakin paljon käytetty keino on oppijoiden itsearviointi. Nykypäivän oppijat ovat erittäin hyviä sanallistamaan ja arvioimaan omaa oppimistaan, kiitos oppilaitosten pitkään jatkuneen itsearviointien perinteen. Mekin Nuorten NYTissä olemme lisänneet yrittäjyyskasvatuksen oppimateriaaleihimme taaksepäin katsovia itsearviointikyselyitä, joiden tuloksista haluaisin nostaa esiin muutaman. 

Lukuvuoden 202425 aikana tehdyt kyselyt ja niiden tulosten analysointi Yrityssankari- ja Vuosi yrittäjänä -ohjelmista tarjoavat arvokasta tietoa siitä, miten yrittäjyyskasvatus vaikuttaa oppilaisiin ja opettajiin eri kouluasteilla.  

Alakoululaisten ääni: innostusta, oppimista ja toiveita

Alakoululaisille suunnatun Yrityssankari-materiaalin kyselyyn vastasi 605 oppilasta. Oppilaat kokivat oppineensa konkreettisesti yrittäjyyden perusteita, kuten yrityksen perustamista, tuotteiden suunnittelua ja myyntiä. Avoimissa oppimisen kuvauksissa korostuivat ryhmätyöskentely, vastuunotto ja asiakaskohtaamiset. Moni kertoi saaneensa lisää itseluottamusta ja rohkeutta. Luovuus ja vapaus suunnitella oma yritys koettiin innostavaksi. Erityisesti mahdollisuus myydä omia tuotteita ja tienata rahaa koettiin motivoivaksi. Oppilaiden Yrityssankarille antamien kouluarvosanojen keskiarvo oli 8,6, ja palautteet olivat pääosin erittäin myönteisiä. 

Tässä muutama nosto oppilaiden avoimista vastauksista: 

  • Tämä matka on ollut todella mukava ja opettavainen ja olen nauttinut joka hetkestä, vaikka on ollut vastoinkäymisiä. Kiitos! 😊 
  • Oli kivaa, kun sai tehdä mitä tykkäsi ja sai olla kavereiden kanssa ja oli kiva myydä ja puhua muille ihmisille. 
  • Jatkan isän yritystä ja teen siitä paremman. 

Opettajat: käytännön oppimista ja merkityksellisiä hetkiä

Opettajilta kysyimme mitä he näkivät oppilaiden oppivan Yrityssankarin aikana. He kiittivät erityisesti materiaalin tukea laaja-alaisten osaamistavoitteiden oppimiselle. Opettajien mukaan oppilaat olivat innostuneita ja kokivat ohjelman vuoden kohokohtana. Yhteinen tekeminen, rohkeuden lisääntyminen ja oppilaiden vahvuuksien esiin nouseminen toiminnallisen oppimisen kautta saivat paljon mainintoja. Opettajat antoivat Yrityssankari-materiaalille kouluarvosanaksi 8,5. 

Tässä muutama nosto opettajien avoimista vastauksista: 

  • Matkan aikana opittiin paljon. Asiat olivat niitä, joita ei voi kirjasta oppia, vaan tekemällä. Yhteinen työskentely oli tärkeä kokemus. 
  • Oppilaiden vahvuudet nousivat hienosti esille ja jokaisella oli mahdollisuus loistaa ja tuntea olevansa tärkeä. 
  • Oppilaat ovat olleet innostuneita kaikista Yrityssankarit-oppitunneista. Aikaa on vienyt, mutta käytetty aika on vaivan arvoista. Oppilaat kertoivat ohjelman olleen parasta koko vuodessa. 

Nuoret Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa: rohkeutta kokeilla ja oppia

Yläkoulun ja toisen asteen Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa mitattiin oppimista oppijoille suunnatuilla alku- ja loppukyselyillä, jotka mittaavat yrittäjyystaitojen, -tietojen ja asenteiden oppimista ohjelman aikana. Alkukyselyyn vastasi yli 2000 oppijaa ja loppukyselyyn reilu 500. 

Tulokset osoittavat, että oppimista tapahtui kaikilla mitatuilla osaamisen alueilla – erityisesti tiedot yrittämisestä lisääntyivät. Nuoret oppivat yrittäjyyteen liittyviä käsitteitä sekä talouden suunnittelua ja raportointia. Myös taidot, kuten itsetuntemus, ongelmanratkaisu, luova ideointi ja resilienssi, kehittyivät kurssin aikana selvästi. 

Nuorten tulevaisuusraportin tulokset antavat myös varovaisia viitteitä siitä, että NYTin palveluihin osallistuneiden nuorten joukossa yrittäjämäiset valmiudet ovat selkeästi korkeammat kuin niillä nuorilla, jotka eivät ole niihin osallistuneet.  

Oppijoiden avoimissa vastauksissa nousivat erityisesti esiin seuraavat heidän oppimansa asiat: 

  • Opin, että yrittäjyydessä tärkeintä on rohkeus kokeilla, oppia virheistä ja mukautua nopeasti muuttuviin tilanteisiin. 
  • Tiiminä toimiminen on erittäin tärkeä asia yrityksen perustamisessa. 
  • Tärkein asia, jonka opin Vuosi yrittäjänä -ohjelman aikana, oli, että menestyminen vaatii rohkeutta, joustavuutta ja jatkuvaa oppimista. 

NYT-yrityksestä liikkeelle lähteneiden nuorten tarinat toistavat tutkimustuloksia

Yrittäjän päivänä 5.9.2025 yrittäjyyskasvatuksen vaikuttavuus nousi myös median huomion kohteeksi, kun Vuosi Yrittäjänä -ohjelman käyneet nuoret saivat puheenvuoron. Lahtelainen puualan yrittäjä, Jasmiina Kolehmainen sekä kaksi helsinkiläislukiolaisten NYT-yritystä pääsi kertomaan ajatuksistaan ja tulevaisuudensuunnitelmistaan. Näistä haastatteluista yrittäjyyskasvatuksen vaikuttavuus suorastaan huokuu.  

Yrittäjyyskasvatuksen vaikuttavuus näkyy nuorten ja opettajien kokemuksissa – rohkeutena kokeilla, luovuutena löytää uusia ratkaisuja ja uskona omaan tulevaisuuteen. 

Jos haluat kuulla lisää, katso Yrittäjän päivän puheenvuorot ja nuorten tarinat tapahtumasivultamme nuortennyt.fi 

Tutustu myös oppimiskokonaisuuksiimme ja ota käyttöön materiaaleja, jotka innostavat nuoria löytämään omat vahvuutensa:  nuortennyt.fi/yrittajyyskasvatus 

Kirjoittaja

Mari Rakkolainen

Mari Rakkolainen

Asiantuntija, nuorten yrittäjyysosaaminen

mari.rakkolainen@nuortennyt.fi

040 7326 260