Taloussankari Junior | Oppitunti 3: Säästäminen ja oma hyvinvointi
Open tietoisku
Oppitunnin tavoitteet:
- Oppilas tutustuu säästämiseen ja rahan käytön suunnitteluun.
- Oppilas ymmärtää, että omilla valinnoilla on merkitystä rahan kulutuksessa.
- Oppilas ymmärtää, että omilla kulutusvalinnoilla ja hyvinvoinnilla on yhteys ympäristöön.
- Oppilas ymmärtää, mistä osa-alueista hyvinvointi koostuu.
- Oppilas oppii tunnistamaan tapoja, joilla omaan hyvinvointiin voi vaikuttaa.
Oppitunnin rakenne:
Tunnin kesto 45 min
- Oppitunnin aiheeseen tutustuminen
- Pelin pelaaminen: luvut 6-8 (noin 15 minuuttia)
- Itsenäiset tehtävät
- Oppimiskokonaisuuden kokoava tehtävä
- Lisätehtävät
j
Sanasto
Sosiaaliset suhteet
- Sosiaalisilla suhteilla tarkoitetaan ihmisten välistä vuorovaikutusta, kohtaamista ja kanssakäymistä. Esimerkiksi kaverit, naapurit ja perheenjäsenet ovat osa sosiaalisia suhteita.
Hyvinvointi
- Hyvinvointiin vaikuttaa monet asiat, kuten lepo, liikunta ja ravinto. Eri ihmisillä eri asiat lisäävät hyvinvointia. Hyvinvointi tarkoittaa yleistä hyvää terveydentilaa ja tuntemusta siitä, että voi hyvin.
j
Valmistelut ennen oppituntia
Pidä esillä alla oleva Oppituntisuunnitelma, jotta ohjeet, tehtävät ja esimerkkivastaukset ovat helposti saatavillasi tunnin edetessä.
Avaa alla olevasta linkistä Oppilaiden ohjeistukset tehtävien ohjeistuksia varten. Ohjeet on hyvä heijastaa taululle oppilaiden nähtäville.
Oppilaiden ohjeistukset | Säästäminen ja oma hyvinvointi
Varaa oppilaille laitteet pelin pelaamista varten (kännykkä, tabletti tai tietokone). Pääset peliin tästä.
Oppituntisuunnitelma
I Tutustuminen aiheeseen: Säästäminen ja oma hyvinvointi (n. 5 min)
Tehtävän tarkoituksena on orientoitua oppitunnin aiheeseen: säästämiseen ja hyvinvointiin. Voit käyttää apunasi alla olevia kysymyksiä.
- Ovatko oppilaat säästäneet rahaa johonkin tiettyyn asiaan? Jos ovat, niin millä tavoin?
- Tietävätkö oppilaat jonkun tutun, joka olisi säästänyt kauan rahaa haluamaansa asiaan?
- Miten oma hyvinvointi ja säästäminen liittyvät toisiinsa? Voiko säästämisen avulla vaikuttaa hyvinvointiin? Jos voi, niin miten? Tässä voitte jutella esimerkiksi siitä, minkä verran harrastusvälineet maksavat.
Lähtekää pelaamaan peliä ja kuulemaan Merrin ja muiden ajatuksia säästämisestä ja hyvinvoinnista.
II Pelin pelaaminen: luvut 6-8 (n. 15 min)
Oppilaat pelaavat Taloussankari Junior -pelin luvut 6-8 omilla laitteillaan. Laitteeksi soveltuu tietokone, tabletti tai älypuhelin.
Pelin juoni:
Luku 6: Säästäminen ja tienaaminen 7 min
- Pelaaja ja Merri Mehiläinen keskustelevat unelmista ja säästämisestä. Massi Kolikko antaa pelaajalle vinkkejä rahan säästämiseen ja taskurahan tienaamiseen. Luvun lopussa pelaaja valitsee vaihtoehdoista mieluisan syntymäpäivälahjan ystävälleen.
Luku 7: Raha, ympäristö ja hyvinvointi 7 min
- Pelaaja ja Merri Mehiläinen menevät syntymäpäiväjuhliin puistoon. Pelaaja tutustuu hyvinvointia lisääviin asioihin, kuten ystävien ja harrastusten merkitykseen. Pelaaja kuulee, miten raha-asioista, ympäristöstä ja omasta terveydestä huolehtiminen edistävät hyvinvointia.
Luku 8: Kohti kestävää tulevaisuutta 2 min
- Lyhyt yhteenveto päivästä. ”Kun hyvinvointi, ympäristö ja raha-asiat ovat kunnossa, niin tulevaisuuskin on valoisampi.”
III Säästäminen – itsenäinen tehtävä (n. 5 min)
Oppilas voi tehdä tämän tehtävän itsenäisesti sen jälkeen, kun on pelannut pelin 6. luvun. Avaa valmiiksi oppilaiden ohjeistukset ja heijasta ohjeet taululle oppilaille näkyviin.
A: Massi haluaa ostaa puolen vuoden päästä 36 € maksavan lautapelin. Kuinka paljon Massin pitää säästää kuukaudessa, että saa ostettua pelin? Massilla ei ole aiempia säästöjä.
Vastaus: 36/6=6. Massin tulee säästää siis 6 euroa kuukaudessa ostaakseen lautapelin puolen vuoden (6 kuukauden) kuluttua.
B: Mieti tuote, jonka tarvitsisit tai haluaisit ostaa. Arvioi tai selvitä tuotteen hinta. Voit käyttää apuna nettiä. Laske sen jälkeen, kuinka paljon sinun pitäisi säästää joka kuukausi, että saisit ostettua tuotteen seitsemän kuukauden kuluttua.
IV Hyvinvointi – Itsenäinen tehtävä (n. 5 min)
Oppilas voi tehdä tämän tehtävän itsenäisesti sen jälkeen, kun on pelannut pelin 7. luvun. Tehtävän voi tehdä myös pareittain. Avaa valmiiksi oppilaiden ohjeistukset ja heijasta ohjeet taululle oppilaille näkyviin.
Pelissä kerrottiin siitä, miten tärkeää on pitää huolta omasta hyvinvoinnista. Kirjoita ylös vastaukset alla oleviin tehtäviin.
- Muistele ainakin kolme asiaa, jotka kerrottiin pelissä hyvinä tapoina huolehtia omasta hyvinvoinnista. Keksi itse lisää esimerkkejä.
- Vastaus: Luonnosta nauttiminen, läheisten ja kavereiden seura, lepo, hyvät yöunet, rentoutuminen, raha-asioista huolehtiminen tuo myös turvaa.
- Miten säästäminen ja hyvinvointi liittyvät toisiinsa?
- Vastaus: Säästämisen avulla voit tehdä unelmia todeksi. Säästäminen on varautumista tulevaan ja tulevaisuuden turvaamista. Raha-asioista hyvin huolehtiminen lisää omaa hyvinvointia
- Mitkä asiat tekevät sinut iloiseksi ja hyvinvoivaksi?
- Tähän ei ole oikeaa vastausta, vaan oppilailla voi olla asioita laidasta laitaan.
V Oppimiskokonaisuuden kokoava tehtävä: Minkälaisen syntymäpäivälahjan voisit antaa kaverille? – paritehtävä (n. 10-15 min)
Alusta tehtävää kertomalla oppilaille, että oppilaat ovat nyt kuulleet ja oppineet siitä, miten ympäristöstä ja itsestä huolehtiminen, sekä raha-asiat liittyvät toisiinsa. Avaa valmiiksi oppilaiden ohjeistukset ja heijasta ohjeet taululle oppilaille näkyviin. Tehtävän voi toteuttaa kirjoittamalla, piirtämällä, askartelemalla tai vaikkapa videomuodossa. Rohkaise oppilaita käyttämään luovuutta ja kekseliäisyyttä lahjaidean keksimisessä ja esittelyn toteuttamisessa.
Pohdi oppimasi perusteella, minkälaisen syntymäpäivälahjan voisit antaa kaverille.
Esimerkkivastauksia: yhteinen piknik-hetki kavereiden kanssa eväiden kera, kierrätyslahja tai käytettynä ostettu lahja, retki luontoon ystävän kanssa, elokuvalippu.
VI Annetaan palautetta (n. 5-10 min)
Tässä tehtävässä oppilaat antavat palautetta Taloussankari Junior -oppimiskokonaisuudesta.
Osa palautekyselyn kohdista toimii myös samalla itsearviointina ja tukee oppilaiden oman oppimisen arviointia.
Toimintaohjeet:
Ottakaa esille oppilaiden tietokoneet, tabletit tai älypuhelimet. Jokainen oppilas vastaa palautekyselyyn henkilökohtaisesti.
Sillä välin kun oppilaat täyttävät omaa palautekyselyään, opettaja voi täyttää opettajien palautekyselyä.
Kehitämme oppimateriaalien sisältöjä oppilaiden ja opettajien palautteiden pohjalta, joten toivottavasti vastaatte palautekyselyihin. Palautteet annetaan nimettöminä.
Linkki oppilaiden palautekyselyyn
Linkki opettajan palautekyselyyn
Lisätehtävä:
Tietovisa
Tietovisan tavoitteena on kerrata oppimiskokonaisuuden aikana opittuja asioita.
- Mikä näistä tuotteista maksaa eniten? (Oikeat vastaukset tummennettu)
- 300 g karkkipussi
- kilo porkkanoita
- litra maustamatonta jogurttia
- Mikä näistä EI ole hyvä säästövinkki?
- Osta vain se, mitä tarvitset.
- Osta tavaroita käytettyinä.
- Käytä rahat huonolaatuiseen pikamuotiin.
- Miten sinä voit säästää ympäristöä omilla ostoksillasi?
- Ostamalla aina uusia asioita.
- Ostamalla uuden tavaran sen sijaan, että korjaisit vanhan.
- Ostamalla laadukkaita ja kestäviä tuotteita.
- Mikä EI ole merkki vastuullisesta tuotteesta?
- Tuote on pitkäikäinen.
- Tuote on edullinen.
- Tuote on tuotettu lähellä.
- Säästäminen on fiksua, koska:
- Säästämällä voi varautua tulevaan ja vähentää huolta.
- Säästämällä voi ostaa asioita heti.
- Säästämällä voi nukkua pidempään.
- Mikä näistä lisää hyvinvointia?
- Säännöllinen vuorokausirytmi.
- Tasainen ateriarytmi.
- Muiden ihmisten kanssa vietetty aika.
- Miten tuotteen elinikää voi pidentää?
- Kierrättämällä tuotteen eteenpäin.
- Huoltamalla tuotetta.
- Ostamalla uuden tuotteen vanhan tilalle.
Mikäli olette käyneet Taloussankari Juniorin oppitunnit järjestyksessä ensimmäisestä oppitunnista tähän kolmanteen, olette nyt suorittaneet Taloussankari Juniorin oppimiskokonaisuuden. Hienoa työtä!
Mikäli haluatte vielä käydä läpi pelin aiheita lisämateriaalin avulla, löydät kootusti lisämateriaaleja rullaamalla hieman alemmas ja klikkaamalla korttia ”Taloussankari Junior | Lisämateriaaleja pelin teemojen käsittelyyn”.
Kesto: 45 min
Julkaisija/Tekijä: Nuorten yrittäjyys ja talous NYT
Julkaistu: 03/2022
Avainsanat: oman talouden hallinta, kestävä kehitys, ympäristö, arjen rahankäyttö, omat valinnat