Digitaalinen materiaali / Alakoulu, Alakoulu, 4.–6. luokat

Taloussankari Junior | Oppitunti 1: Taloussankari Junior ja arjen rahan käyttö

Yrityskylän lapset työskentelee i-padeilla

Open tietoisku

 

Oppitunnin tavoitteet

  • Oppilas tutustuu oppimiskokonaisuuteen ja sen aiheisiin.
  • Oppilas tutustuu rahan, ympäristön ja hyvinvoinnin käsitteisiin.
  • Oppilas pohtii omaa rahan käyttöä ja rahan käytön suunnittelua arjen tilanteissa.
  • Oppilas oppii arvioimaan hintoja.

j

Oppitunnin rakenne

Tunnin kesto 45 min

  1. Oppimiskokonaisuuteen ja sen sisältöihin tutustuminen
  2. Oppitunnin aiheeseen tutustuminen
  3. Pelataan pelin luvut 1 ja 2 (noin 15 min)
  4. Ryhmätehtävä: Maa-meri-laiva -leikki talousteemalla
  5. Itsenäinen tehtävä: Järkevä rahan käyttäminen

j

Sanasto

Raha
  • Raha eli valuutta on asia, jonka avulla voi ostaa jotakin. Raha on maksuväline, jonka voi vaihtaa palveluihin tai tavaroihin. Käsinkosketeltava raha on käteisrahaa eli kolikoita tai seteleitä. Raha voi liikkua käteisen rahan sijasta myös pankkitilien välillä, jolloin rahaa ei konkreettisesti näe.
Hyvinvointi
  • Hyvinvointi tarkoittaa yleistä hyvää terveydentilaa ja tuntemusta siitä, että voi hyvin. Hyvinvointiin vaikuttavat monet asiat, kuten lepo, liikunta ja ravinto. Eri ihmisillä eri asiat lisäävät hyvinvointia.
Ympäristö
  • Ympäristöllä tarkoitetaan elinympäristöä, jossa ihminen elää. Ympäristö koostuu monesta asiasta, esimerkiksi säästä, ilmastosta ja yhteiskunnasta, jossa elämme. Oppilaan yksi ympäristö on esimerkiksi koulu.
Budjetti
  • Arvio siitä, mistä rahaa tulee ja mihin rahaa menee. Budjettia voi suunnitella pohtimalla sitä, mistä saa rahaa ja kuinka paljon ja mihin rahaa haluaa käyttää. Budjetin avulla voi hallita omaa talouttaan.
Kiertotalous
  • Kiertotalous tarkoittaa sitä, että käytössä olevat raaka-aineet ja asiat pyritään pitämään mahdollisimman pitkään kierrossa. Asioita ei heitetä käytön jälkeen roskiin, vaan niitä ja niiden osia käytetään uudelleen.

 

Valmistelut ennen oppituntia

Pidä esillä alla oleva Oppituntisuunnitelma, jotta ohjeet, tehtävät ja esimerkkivastaukset ovat helposti saatavillasi tunnin edetessä.

Avaa alla olevasta linkistä Oppilaiden ohjeistukset tehtävien ohjeistuksia varten. Ohjeet on hyvä heijastaa taululle oppilaiden nähtäville.

Oppilaiden ohjeistukset | Taloussankari Junior ja arjen rahankäyttö

Varaa oppilaille laitteet pelin pelaamista varten (kännykkä, tabletti tai tietokone). Peliin pääsee tästä.

 

h

Oppituntisuunnitelma

 

I Oppimiskokonaisuuteen ja sisältöihin tutustuminen (n. 5 min)

Tämän tehtävän tarkoituksena on tutustua oppimiskokonaisuuteen ja herättää oppilaiden mielenkiintoa peliä kohtaan.

Esittele Taloussankari Junior peli ja sen hahmot. Kerro myös, mitä oppilaiden on tarkoitus oppia. Avaa oppilaiden ohjeistukset ja näytä kuvaa pelistä.

 

Pelin sisältö:

  • Taloussankari Junior -peli on yhden päivän mittainen seikkailu mielikuvitusmaailmassa, jonka aikana pelaaja etsii ystävälleen syntymäpäivälahjaa.
  • Syntymäpäivälahjaa etsiessään pelaaja pohtii ja tekee valintoja rahan käyttöön, ympäristön hyvinvointiin ja omaan hyvinvointiin liittyen.
  • Mukana seikkailussa ovat mielikuvitushahmot Merri Mehiläinen, Massi Kolikko, Ikipuu ja Roskakori, jotka antavat vinkkejä ja tietoiskuja pelaajan valintojen tueksi.
  • Pelaajan tekemät valinnat näkyvät pelissä rahapisteinä, ympäristöpisteinä ja hyvinvointipisteinä. Pelaajan tekemät valinnat vaikuttavat siihen, kuinka paljon näitä eri pisteitä kertyy.

Mitä oppilas oppii?

  • Oppilas oppii rahan käytön suunnittelua ja vastuullista kuluttamista.
  • Oppilas kehittää itsestä huolehtimisen taitojaan.
  • Oppilas oppii omien valintojensa vaikutuksia omaan talouteen, hyvinvointiin ja ympäristöön.
  • Oppilas oppii ymmärtämään raha-asioiden, ympäristön hyvinvoinnin ja oman hyvinvointinsa yhteyksiä.

 

j

II Oppitunnin aiheeseen tutustuminen: Raha-asiat, ympäristön hyvinvointi ja oma hyvinvointi (n. 5 min)

Tämän tehtävän tarkoituksena on selvittää, miten tuttuja rahan, ympäristön ja hyvinvoinnin käsitteet ovat oppilaille.

Keskustelkaa oppimiskokonaisuuden aiheista: rahasta, ympäristön hyvinvoinnista ja omasta hyvinvoinnista. Aluksi voitte yhdessä avata käsitteet sanaston selitysten avulla.

Ope kirjaa ylös oppilailta heränneitä kysymyksiä ja pohdintoja. Näihin muistiinpanoihin voitte palata oppimiskokonaisuuden lopussa.

 

Keskustelua tukevia kysymyksiä:
  • Mitä käsitteet raha, ympäristö ja hyvinvointi tarkoittavat?
  • Raha: Onko rahan käyttäminen oppilaille tuttua? Missä tilanteissa oppilaat ovat käyttäneet rahaa?
  • Ympäristö: Ovatko oppilaat pohtineet, miten he voivat pitää huolta ympäristöstä? Miten rahan käyttämisellä voi vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin?
  • Hyvinvointi: Millä asioilla voi huolehtia omasta hyvinvoinnista? Miten oma hyvinvointi, raha-asiat ja ympäristön hyvinvointi liittyvät toisiinsa?
  • Mistä aiheesta oppilaat odottavat oppivansa eniten?
  • Mikä aihe tuntuu nyt vaikeimmalta? Miksi?
  • Mikä aihe tuntuu helpoimmalta? Miksi?

 

Apuvastauksia yllä oleviin kysymyksiin:

Miten rahan käyttämisellä voi vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin?

  • Vastaus: Omilla ostoksilla ja valinnoilla voi vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin. Kun esimerkiksi ostaa aineettomia lahjoja ja vain sellaisia asioita, joita tarvitsee, ympäristö kiittää. Myös esimerkiksi kulkemiseen ja ruokaan liittyvät kulutusvalinnat vaikuttavat ympäristöön.

Miten oma hyvinvointi, raha-asiat ja ympäristön hyvinvointi liittyvät toisiinsa?

  • Vastaus: Raha-asioista huolehtiminen tuo turvaa ja vakautta. Rahan avulla myös jotkut omat unelmat voivat toteutua. Nämä asiat tuovat ihmiselle hyvää mieltä ja lisäävät hyvinvointia. Myös luonnosta nauttiminen lisää monen ihmisen hyvinvointia. Ihmiselle voi tulla hyvä mieli myös siitä, että on voinut omilla teoillaan ja valinnoillaan huolehtia ympäristön hyvinvoinnista.

 

j

j

III Pelin pelaaminen omilla laitteilla: luvut 1 ja 2. (n. 15 min)

Oppilaat pelaavat Taloussankari Junior -pelin luvut 1 ja 2 omilla laitteillaan. Laitteeksi soveltuu tietokone, tabletti tai älypuhelin.

Pelin juoni:

Luku 1: Huomenta! 3 min

  • Peli alkaa, kun Merri Mehiläinen esittäytyy pelaajalle ja kertoo huolestaan, että ihmisillä ei tunnu olevan raha-, ympäristö- ja hyvinvointiasiat täysin kunnossa. Merri Mehiläinen lähtee pelaajan kanssa kaupungille etsimään pelaajan ystävälle syntymäpäivälahjaa.

Luku 2: Arjen rahankäyttö 10 min

  • Toisessa luvussa pelaaja ja Merri Mehiläinen etsivät kaupungilla syntymäpäivälahjaa. Valintojen tueksi Merri kertoo luonnonvarojen ja rahan säästämisestä. Massi Kolikko esittäytyy pelaajalle ja kertoo rahan järkevästä käytöstä: tulojen ja menojen seuraamisesta eli budjetin tekemisestä, hintojen vertailusta ja rahan tienaamisesta.

 

j

IV Maa-meri-ilma-leikki talous-teemalla: Mitä mikäkin maksaa? – toiminnallinen tehtävä (n. 10 min)

Tässä tehtävässä oppilas oppii hahmottamaan tavanomaisten hyödykkeiden arvoa. Toiminnallinen leikki vedetään koko luokalle. Leikissä oppilaat arvioivat eri hyödykkeiden hintoja.

Ennakkovalmistelut:

Leikkiä varten tarvitaan kolme viivaa tai muuta merkittyä paikkaa. Leikin voi toteuttaa omassa luokkahuoneessa tai esimerkiksi pihalla. Leikin voi järjestää myös paikalla seisten niin, että eri pisteet näytetään omalla keholla: kyykky, seisominen ja kurkotus kohti kattoa. Avaa halutessasi oppilaiden ohjeistukset ja näytä leikin tehtävänanto oppilaille.

Viivat tai paikat nimetään näin:
  • A: asia, joka maksaa yleensä kaupassa alle 2 €
  • B: asia, joka maksaa yleensä kaupassa 2 € – 10 €
  • C: asia, joka maksaa yleensä kaupassa yli 10 €
Leikin eteneminen:
  • Oppilaat asettuvat keskimmäiselle viivalle ja jäävät odottamaan opettajan hihkaisua, mihin siirtyä.
  • Opettaja hihkaisee jonkun asian ja oppilas siirtyy viivalle, paljonko hän arvioi kyseisen asian uutena maksavan.
  • Leikin lomassa tai jälkeen voitte keskustella yllättävistä huomioista ja siitä, miksi tuotteet maksavat eri verran. Voitte myös selvittää oppilaiden kanssa tuotteiden tarkkoja hintoja, ja vertailla saman tuotteen eri hintoja.

 

Opettajalle asioita hihkaistavaksi: omena (A), jääkiekkohanska (C), vesimeloni (B), pillimehu (A), valmisateria (B), sählymaila (C), sitruuna (A), maitopurkki (A), muropaketti (B), postimerkki (A), PlayStation4peli (C), hammasharja (A ja B), iso Lego-pakkaus (C), jauhelihapaketti (B), elokuvalippu (C), suklaapatukka (A), kahvipaketti (B).

Vinkki! Halutessanne voitte muokata tehtävää niin, että hintakategoriat ovat esimerkiksi alle 20 €, 20-50 € ja yli 50 €. Tällöin hihkaistavia asioita voivat olla esimerkiksi vaatteet (huppari, reppu, pipo), elektroniikka (peliohjain, kuulokkeet, laturi, puhelin), elämykset (lippu uimahalliin, konserttilippu) ja herkut.

 

 

j

V Järkevä rahan käyttäminen – itsenäinen tehtävä (n. 5 min)

Oppilas voi tehdä tämän tehtävän itsenäisesti sen jälkeen, kun hän on pelannut pelin luvut 1 ja 2. Tehtävän voi antaa myös kotitehtäväksi.

Tämä tehtävän avulla oppilas pohtii omaa rahan käyttöään ja rahan käytön suunnittelua arjen tilanteissa.

Avaa oppilaiden ohjeistukset ja näytä alla oleva tehtävänanto oppilaille. Tehtävään vastataan vihkoon tai muulle alustalle.

 

  1. Merri ja Massi kertoivat pelissä rahan järkevästä käytöstä. Mitä järkevä rahan käyttäminen on? Kirjoita kolme mieleesi tulevaa asiaa. Voit antaa myös esimerkkejä siitä, miten olet itse käyttänyt järkevästi rahaa.

Esimerkkivastaus tehtävään: Rahaa ei tuhlata ja rahaa käytetään säästeliäästi. Rahaa ei käytetä yli omien varojen. Omia tuloja ja menoja seurataan, ja omaa rahan käyttöä suunnitellaan (budjetti). Pohditaan etukäteen, mihin rahaa haluaa käyttää. Jos esimerkiksi saa 5 €:n viikkorahan, voi ostaa kuukauden päästä 20 € maksavan asian.

 

  1. Keksi itsellesi kaksi vinkkiä siihen, miten sinä voit käyttää järkevästi rahaa. Kirjoita vinkit ylös. Jos haluat, voit myös piirtää vinkeistä kuvan.

Esimerkkivastaus tehtävään: Suunnittelen, mitä haluan ostaa. En käytä rahaa turhuuksiin. Seuraan hintoja ja valitsen tuotteen, jossa on järkevä hinta ja joka on kestävä. Laitan rahaa säästöön joka kuukausi. Lasken, kuinka paljon olen käyttänyt rahaa. Kirjoitan ylös, kun käytän rahaa.

 

 

 

Annetaan palautetta (n. 5-10 min)

Tässä tehtävässä sinä ja oppilaat pääsette antamaan palatetta Taloussankari Junior -oppimiskokonaisuudesta. Arvostamme antamaanne palautetta todella paljon. Mikäli käytte läpi kaikki kolme oppituntia, antakaa palautetta vasta kolmannen oppitunnin lopuksi.

Osa palautekyselyn kohdista toimii myös samalla itsearviointina ja tukee oppilaiden oman oppimisen arviointia.

Toimintaohjeet:

Ottakaa esille oppilaiden tietokoneet, tabletit tai älypuhelimet. Jokainen oppilas vastaa palautekyselyyn henkilökohtaisesti.

Sillä välin kun oppilaat täyttävät omaa palautekyselyään, opettaja voi täyttää opettajien palautekyselyä.

Kehitämme oppimateriaalien sisältöjä oppilaiden ja opettajien palautteiden pohjalta, joten toivottavasti vastaatte palautekyselyihin. Palautteet annetaan nimettöminä.

Linkki oppilaiden palautekyselyyn

Linkki opettajan palautekyselyyn

 

 

Seuraavan oppitunnin materiaaleihin pääset rullaamalla hieman alemmas ja klikkaamalla tuotekorttia ”Taloussankari Junior | Oppitunti 2: Omat valinnat ja ympäristö”.

 

 

Kesto: 45 min

Julkaisija/Tekijä: Talous ja Nuoret TAT

Julkaistu: 03/2022

Avainsanat: oman talouden hallinta, kestävä kehitys, ympäristö, hyvinvointi, arjen rahankäyttö, omat valinnat