/ Blogi

Oppilaille työkokemus Yrityskylässä on täyttä totta – siksi open rooli on tärkeä!

Tyttö ja poika Yrityskylä Alakoulussa.

Toimin aiemmin opettajana ja minulla on eräs aivan erityinen muisto niiltä ajoilta liittyen Yrityskylään. Meillä oli työhaastattelupäivä koulussa osana Yrityskylän oppimiskokonaisuutta. Luokassa oli kova kilpailu erityisesti yritysten johtotehtävistä. Oppilas saapui kouluun ihan tavallisissa vaatteissa, mutta pyysi myöhemmin lupaa käydä vaihtamassa parempaa päälle. Tyyppi ilmestyi kaupunginjohtajan työhaastatteluun puku päällä, solmio kaulassa ja juhlakengät jalassa. Tämä oli varmasti hänen mielestään oikea ja kunnollinen asu johtajan työhaastatteluun. Myöhemmin valitsin hänet tehtävään. En puvun takia, vaan siksi, että oppilas osasi hienosti kertoa omista vahvuuksistaan, kiinnostuksen kohteistaan ja siitä, miksi hän haluaa juuri siihen tehtävään Yrityskylä-päivänä. Muisto on jäänyt mieleeni, koska oppilas toimi niin erityisellä tavalla, mutta muisto toimii oivallisena esimerkkinä Yrityskylään liittyvästä aivan tavallisesta ilmiöstä.

Työhakemuksen tekeminen ja työhaastattelu ovat lapselle vakavasti otettavia työkokemuksia

Yrityskylän oppimiskokonaisuuden aikana töiden hakeminen, valinnasta jännittäminen ja itse työskentely ammatissa ovat oppilaille täyttä totta. Se mikä näyttäytyy meille aikuisille vakavana leikkinä ja aikuisten elämän larppaamisena, on oppilaille vakavasti otettava oikea ensimmäinen työhakemus, mieleenpainuva ja jännittävä eka työhaastattelu sekä ikimuistoinen ensimmäinen työpäivä. Tämän vuoksi Yrityskylän oppimiskokonaisuus on oppilaille niin tärkeä.

Talouden teemat kuten verot, palkka ja säästäminen kiinnostavat kuudesluokkalaisia. Myös työelämän yksityiskohdat kuten yrittäminen, ammatit tai tulevaisuuden mahdollisuudet ovat herkullisia aiheita. Ne puhututtavat. Ne herättävät uteliaita kysymyksiä. Ne ihmetyttävät. Keskustelujen kautta ymmärrys ympäröivästä yhteiskunnasta laajenee.

Joillekin lapsille opettaja voi olla ainoa  aikuinen, jonka kanssa näistä aiheista pääsee keskustelemaan. Lähipiirissä ei välttämättä ole ketään, jolta kysyä neuvoa työhakemuksen kirjoittamiseen, työhaastatteluun tai säästämiseen. Opettaja onkin paljon vartijana, kun näihin asioihin tutustutaan ensimmäistä kertaa. Kuudesluokkalaiset on helppo innostaa asian äärelle. On helppoa esitellä heille tulevaisuuden mahdollisuudet, mutta aiheet vaativat herkkyyttä, jottei yhdeltäkään oppilaalta jäisi huomaamatta, että tulevaisuuden yhteiskunnassa on juuri hänen vahvuuksilleen sopiva paikka.

Yrityskylä on opettajalle valmis paketti

Tuntuuko vastuu pelottavalta ja vaatimukset suurilta? Ei hätää! Me tiedämme, että opettajilta vaaditaan paljon. Sen vuoksi olemme luoneet oppimiskokonaisuuden, johon kuuluu oppimateriaalin ja vierailun lisäksi kattava opeopas ja koulutus. Opettajan materiaaleissa meillä on valmiit tuntisuunnitelmat, joiden avulla jopa noviisi onnistuu varmasti. Opekoulutuksessa opettaja voi syventää ymmärrystään Yrityskylän teemoista sekä tutustua laajemmin yrittäjyyskasvatukseen ja -pedagogiikkaan. Se on myös paikka yhdessä innostumiselle ja inspiroitumiselle.

Kun jututan opettajia Yrityskylä-päivässä, yleisimmin kuulen seuraavaa ja opena siihen on helppo yhtyä; Yrityskylä-kokonaisuuden opettaminen on opettajalle antoisaa ja helppoa. Materiaali on kattava ja sieltä löytyy hommaa ryhmälle kuin ryhmälle. Oppilaalle mieleenpainuvin kokemus on Yrityskylä-vierailu. Opettajan sydämeen jäävät työhaastattelut, vanhempien ja kummien suosituskirjeet ja oppilaan innostunut puhe omasta tulevaisuudesta. Jos oppilaat kertovat Yrityskylän olevan ”maailman paras koulupäivä”, on se opelle ”maailman paras työrupeama”.

Mistä siis aloittaa? Tässä omat vinkkini oppimiskokonaisuuden starttiin:

  1. Jos et ole vielä ilmoittanut luokkaasi, tee se täällä ja unohda sitten tämä asia kesäksi. Rentoudu ja palaudu! Olet lomasi ansainnut.
  2. Osallistu Yrityskylän opekoulutukseen sinulle sopivimpana päivänä. Saat tulla paikalle takki auki ja ihan uunona. Me luotsaamme sinusta yrittäjyyskasvattajan.
  3. Lähde opettamaan kokonaisuutta ennakkoluulottomasti. Oppitunnit voivat yllättää ja tuoda inspiraatiota myös muiden aiheiden opetukseen.
Saana Korkiala

Saana Korkiala

Asiantuntija, Yrityskylä

saana.korkiala@nuortennyt.fi

050 3009 489