
Kun Mankolan koulu Jyväskylässä perustettiin yhdeksän vuotta sitten, pihapiirissä sijainneesta kasvihuoneesta tehtiin osa koulun arkea ja toimintakulttuuria, “Taimiakatemia”.
”Oppilaat alkoivat kasvattaa taimia myyntiin osana biologian ja kotitalouden tuntejaan. Siitä se on laajentunut”, rehtori Pipsa Teerijoki kertoo.
Hän on huomannut, että monenlainen oppilaan omaehtoinen tekeminen solahtaa helposti osaksi opetussuunnitelman tavoitteita. Mankolassa ykkösasia on, että oppilaan yritteliäisyyttä tuetaan ja hän pääsee loistamaan.
”Jos oppilasta eivät lukuaineet kiinnosta, hän voi näyttäytyä ihan toisenlaisena oppijana, kun pääsee tekemään itsenäisesti käsillään asioita alusta loppuun.”
Tuotteita prototyypistä sarjatuotantoon
Nykyään oppilaat myyvät keväällä kesä- ja äitienpäiväkukkia lähiympäristön asukkaille ja joulun alla tarjolla on sipulikasveja sekä itse kehiteltyjä tuotteita, kuten kynttiläasetelmia ja saippuoita.
”Kaiken tekemisen taustalla on ajatus kestävästä tulevaisuudesta. Keräämme luonnosta raaka-aineita, kuten käpyjä, ettei tuotannosta synny turhaa jätettä.”

Oppilaat saavat kehitellä tuotteitaan myyntikuntoon eri aineiden oppitunneilla, ja prototyyppien tekoon saa koululta materiaaleja.
”Äidinkielen tunnilla voi pohtia markkinointia tai kuvaamataidon tunnilla pohtia pakkausta. Kun oppilasta saa prototyypin valmiiksi ja aloittaa sarjavalmistuksen, sen jälkeen hän hankkii itse jauhot, kankaat ja muut tarvikkeet.”
Kanipassikoulutusta koulupäivän tauoilla
Yhtenäiskoulun luokilla on kolme ns. niveltä, jolloin yrittäjyyskasvatukseen tullaan. Heti koulun alkaessa oppilaita autetaan näkemään omia vahvuuksiaan ja osallistumaan erilaiseen tekemiseen osana koulun arkea ja sen ulkopuolellakin.
Mankolan koulupäivään kuuluvat pidemmät tauot eli puolen tunnin paussit, joiden aikana ehtii puuhailla vaikka Taimiakatemiassa. Yksi koulun erikoisuuksista on kanipassi.

”Kasvihuoneilla asuu kaksi koulukania, joita oppilaat hoitavat itsenäisesti aikuisten valvonnassa. 7. ja 8. luokan oppilaat ovat laatineet ns. kanipassin, ja he kouluttavat muita oppilaita. Passin haltija saa hoitaa kaneja ja viedä niitä ulos. 9. luokan pojat rakensivat juuri kaneille uuden ulkokopin portaineen ja kurkistusaukkoineen.”
Tilaa mielekkäälle tekemiselle
Yrittäjyyskasvatukseen voi osallistua 4. luokalta alkaen 9. luokalle saakka vapaaehtoisuuden pohjalta asioita itse tekemällä.
”Nuori Yrittäjyys ry:n Pikkuyrittäjät-malli on meillä valinnaisena viides- ja kuudesluokkalaisille sekä Vuosi yrittäjänä -ohjelma kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisille, ja ne ovat hyvin suosittuja. Pikkuyrityksiä pyöritetään 2–4 oppilaan ryhmissä.”
Viime keväänä 9. luokan oppilas Luka Väisänen voitti Nuori Yrittäjyys ry:n Uskalla Yrittää -kilpailun perusasteen ja toisen asteen kilpailukategoriassa DiscRelease-yrityksellään. Väisäsen yritys ostaa käytettyjä frisbeegolfkiekkoja ja myy niitä kuntotarkastettuna ja -luokiteltuna verkkokaupassa. Palkintona oli 1 000 euroa ja matka Euroopan mestaruuskilpailuun.
”Palkinto voi motivoida oppilaita entisestään kehittelemään ideoitaan ja tuotteitaan.”
Tavoitteena Mankolassa on, että kaikille on tarjolla yrittäjämäistä tekemistä yhä enemmän. Oppilaita yrittäjämäinen puuha kiinnostaa, vaikkei yrittäjyyskasvatus olisi sanana tuttu.
Koulu on mukana Nuori Yrittäjyys -verkostossa ja tiivistä yhteistyötä on tehty Keski-Suomen yrittäjien ja JAMKin restonomiopiskelijoiden kanssa.
”Nuori Yrittäjyys -järjestön Keski-Suomen aluepäällikkö Sanna Carp on ollut meille mahtavana tukena, ja hän toimii molempien yrittäjyyskasvatuksen opettajien työparina. Olemme kahdeksan vuoden aikana hyödyntäneet suoraan ja muokanneet NY:n toimintatapoja meille sopiviksi.”
OPS mahdollistaa monenlaista
Pipsa Teerijoki suosittelee muillekin kouluille Nuori Yrittäjyys -järjestön toimintaa, kuten Pikkuyrittäjät- ja Vuosi yrittäjänä -oppimisohjelmia. Hän vakuuttaa, että nykyinen OPS sopii niin moneen asiaan, että opettaja voi sieltä helposti poimia osasia yrittäjyyskasvatukseen.
”Nuoret ovat motivoituneita ja innostuneita tekemään. On meistä aikuisista kiinni, että luomme heille puitteet toimia. Meidän pitää myös purkaa esteitä, mutta emme saa ohjata tai aikatauluttaa liikaa asioita. Yrittäjyyskasvatus luo hyvää tulevaisuutta nuorille.”
Teksti: Päivi Kapiainen-Heiskanen kuvat: Jari Heikkilä
Tutustu oppimisohjelmiimme
Ohjelmamme tarjoavat:
- oppilaille laaja-alaista osaamista ja tulevaisuuden taitoja
- uutta osaamista opettajille
- opetussuunnitelman mukaisten laaja-alaisten taitojen harjoittamista
- maksutta oppimisohjelman ja materiaalin sekä opettajien koulutuksen