Vuosi yrittäjänä -ohjelman lukuvuosikilpailuiden voittajat on saatu selville. Ohjelmaan kuuluu erilaisia verkkokilpailuja, joihin osallistui taas suuri joukko NY-yrityksiä. Tämän vuoden kilpailut olivat paras liikeidea, paras graafinen ilme, paras internet-kokonaisuus ja paras sovellus. Kilpailuissa valittiin voittajia sekä peruskoulusta että toiselta asteelta. Voitot menivät Mikkeliin, Joensuuhun, Raisioon, Maarianhaminaan, Porvooseen, Lappeenrantaan ja Helsinkiin. Nämä voittajat nähdään Uskalla Yrittää -finaalissa toukokuussa!
PARAS LIIKEIDEA
Perusasteen voittajaksi selviytyi Escape Kid NY Rantakylän yhtenäiskoulusta Mikkelistä. Yritys järjestää juhlia 7-12-vuotiaille lapsille luomansa pakohuonepelin avulla.
Perustelut:
- Yritys on tunnistanut ongelman ja ’raon’ markkinassa, johon aikovat iskeä. Pakohuonepelit ovat olleet useamman vuoden jo suosittu vapaa-ajan tekeminen ja pienille lapsille suunnattu versio on mielenkiintoinen konsepti
- Yrityksellä on hienosti rajattu kohderyhmä ’7-12-vuotiaat’ ja ovat tunnistaneet myös, että varsinaiset asiakkaat ovat lasten vanhemmat. Tiimi on tunnistanut myös haasteita, jotka liittyvät asiakasryhmän tavoittamiseen, mutta heillä on konkreettisia toimia siihen
- Tiimi on kuvannut omaa osaamistaan ja perustelevat, miten he pystyvät toteuttamaan liikeidean. He ovat myös tunnistaneet kehityskohteet, joissa tarvitsevat vielä apua
- Yritys on hyödyntänyt teknologiaa idean käytännön toteutuksessa
Toisen asteen voittaja on Celo NY Riveria ammattiopistosta Joensuusta. Yritys valmistaa ympäristöystävällisiä ja moderneja uurnia hautausalalle. Celo NY:n tuotteisiin voit tutustua heidän verkkosivuilla ja verkkokaupan kautta.
Perustelut:
- Yritys on löytänyt markkinaraon ja ideoineet toteuttamiskelpoisen tuotteen
- Yritys on tunnistanut B2B-kohderyhmiä, joille tuotetta voidaan myydä tavallisten kuluttajien lisäksi
- Yritys on selvittänyt, minkä kokoinen markkina heillä voi potentiaalisesti olla
- Yritys on tunnistanut tärkeimmät kilpailijansa ja löytänyt keinoja, joilla erottautua markkinoilla
- Yrityksellä on sisäisesti selkeä roolijako ja erilaista osaamista, jotka tukevat toimintaa
PARAS GRAAFINEN ILME
Perusasteen voittajaksi selviytyi KEMUX NY Vaisaaren koulusta Raisiosta. Yritys järjestää juhlia- ja tapahtumia lapsille.
Perustelut:
- Yrityksen graafinen on pirteä ja sopii erinomaisesti liikeideaan
- Graafisissa materiaaleissa on käytetty selkeästi yhtä fonttia ja ne ovat informatiiviset
- Esitteistä käy selkeästi ilmi, mitä yritys tarjoaa
Toisen asteen voittaja on JuLi Design UF Ålands yrkesgymnasiumista Ahvenanmaalta. Yritys tarjoaa esimerkiksi verkkosivusuunnittelua ja valokuvauspalveluita.
Perustelut:
- Yritys panostanut selkeäsi graafiseen ilmeeseen
- Yritys on tehnyt logonsa eri paikkoihin sopiviksi vaihtamalla värejä
- Yrityksen omat graafiset tuotteet on toteutettu ammattimaisesti ja selkeästi
- Jälki tukee heidän omaa brändiä
PARAS INTERNET -KOKONAISUUS
Perusasteen voittajaksi selviytyi OhYes Drinks UF Lyceiparkens skolanista Porvoosta. Heidät tavoittaa verkkosivuilta, Instagramista ja Facebookista. Yritys valmistaa eri makuisia limonadeja.
Perustelut:
- Yrityksen verkkosivut ovat visuaalisesti tyylikäs kokonaisuus, jonka keskiössä ovat yrityksen tuotteet
- Yritys on myös aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä ja erityisesti Instagram on ollut aktiivisena kanavana
- Yrityksen internet-kokonaisuus tukee brändin rakentumista
Toisen asteen voittaja on Merkuvani NY Saimaan ammattiopisto Samposta Lappeenrannasta. Merkuvanin palveluihin voit tutustua verkkosivuilla, Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa. Portfolioon näet täältä. Merkuvani NY tarjoaa valokuvauspalveluita.
Perustelut:
- Yritys on aktiivisesti eri kanavissa ja niiden sisällöt tukevat toisiaan
- Verkkosivut ovat selkeä kokonaisuus, jossa on esiteltynä tarjottavat palvelut, hinnasto ja varauskalenteri
- Yritys on sosiaalisessa mediassa tehnyt kampanjan, jonka tarkoituksena on lisätä kiinnostuneiden määrää
PARAS SOVELLUS
Parhaaksi sovellukseksi valittiin Halo Room NY Stadin ammattiopistosta Helsingistä. Heidän tiimi on kehittämässä sovellusta (Light The World Game), joka auttaa lapsia ja nuoria rauhoittumaan meditaation avulla. Pelin tarkoituksena on auttaa keskittymishäiriöstä, stressistä ja tunneongelmista kärsiviä.
Perustelut:
- Yritys on tunnistanut laajasti keskustellun ongelman ja lähtenyt ratkaisemaan sitä teknologian avulla
- Yritys on suunnitelmassaan kuvannut selkeästi sovelluksen hyödyt ja tunnistanut sopivat kohderyhmät applikaatiolleen
- Applikaation demoversion käytettävyys oli hyvä ja applikaation hyödyt tulivat demossakin esille
Finaalin kautta EM-kisoihin Ranskaan
Uskalla Yrittää -finaali järjestetään 8. ja 9. toukokuuta Helsingissä. Valtakunnan paras toisen asteen nuorten yritys pääsee edustamaan heinäkuussa Suomea Nuori Yrittäjyys -yritysten EM-kisoissa Ranskassa Lillessä heinäkuussa. Viime kesänä hyönteisruokafirma Bugman´s Best Etelä-Tapiolan lukiosta voitti pronssia. Perusasteen paras yritys vastaavasti pääsee päiväksi vierailemaan Microsoftin pääkonttorille Espoon Keilaniemeen. Näissä kilpailuissa menestyneet NY-yritykset saavat palkinnoksi osallistumisoikeuden Uskalla Yrittää -finaaliin.