
Yrittäjän päivän ensisijainen tavoite on nostaa yrittäjyyden arvostusta ja muistuttaa yrittäjiä heidän arvokkaasta työstään yhteisen hyvinvointimme eteen. Lisäksi halutaan myös lisätä tietoutta yrittämisestä ja yrittäjyyden eri muodoista laajasti kaikilla toimialoilla.
Idea Yrittäjän päivästä syntyi 90-luvulla Suomen pahimman laman jälkimainingeissa. Nyt 24 vuotta myöhemmin, yrittäjyyden asema ja arvostus ovat nousseet, mutta poikkeustilanteen aiheuttamat olosuhteet ovat monille vaikeammat kuin koskaan.
– Tänä vuonna moni yrittäjä on ollut kovilla ja monen yrityksen toiminta on koronapandemian takia vaakalaudalla. Korona on kohdellut yrityksiä epätasa-arvoisesti. Nyt, jos koskaan on syytä kiittää yrittäjiä heidän tekemästään työstä ja muistuttaa siitä, että yrittäjien ansiosta Suomessa on työpaikkoja ja verotuloja, summaa Yrittäjän päivä säätiön puheenjohtaja, yrittäjäneuvos Riitta Antinmäki.
Yrittäjien sitkeyden lisäksi liiketoiminnan sujuminen vaatii myös yrittäjille myönteisiä olosuhteita ja asenneilmapiiriä. Selkeiden päätösten merkitys korostuu erityisesti haastavina aikoina.
– Toivoisin päättäjiltä määrätietoisia toimenpiteitä ja päätöksiä, joiden avulla yrittäjien epävarmuustekijöitä voitaisiin vähentää ja yrittäjyyden houkuttelevuutta voitaisiin kasvattaa, jatkaa yrittäjäneuvos Antinmäki.
Nuorten tutustuttaminen yrittäjyyteen tärkeää
TATin keväällä julkaistussa tulevaisuusraportissa 68 prosenttia yläkoululaisista ja toiseen asteen opiskelijoista koki yrittäjyyden varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Kyselyyn vastasi lähes 15 000 nuorta opiskelijaa. Voidaan siis ajatella, että yrittäjyyden arvostus on kasvamaan päin nuoremmissa sukupolvissa.
TAT keräsi Yrittäjän päivään ja yrittäjyyskasvatukseen yleisesti sopivat materiaalinsa yhdelle sivulle, josta opettajan on helppo kerätä itselleen sopiva kokonaisuus: tat.fi/yrittajan-paiva.