
– Korona-aikana nuorilta on peruuntunut monia työelämään kiinnittymisen kannalta tärkeitä tilaisuuksia, kuten kesätöitä tai TET-jaksoja. Takeoffin järjestäminen nähtiinkin erityisen tärkeäksi siksi, että näin nuoret saisivat koronahaasteista huolimatta kiinnekohtia tulevaisuuden työelämään ja yrittäjyyteen, toteaa TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.
Uusi etätoteutus mahdollistaa yli 1500 toisen asteen opiskelijan osallistumisen tapahtumaan. Aiemmin Slushin yhteydessä järjestettyyn Takeoffiin on voitu ottaa noin 400 nuorta. Tapahtuman järjestää TAT yhdessä Lidlin, Nordean ja Slushin kanssa perjantaina 20. marraskuuta. Päivän aikana nuoret kuulevat inspiroivia yrittäjätarinoita, tutustuvat erilaisiin urapolkuihin ja osallistuvat Nordean ja Lidlin työpajoihin, joissa tarkastellaan tulevaisuuden työelämään. Tapahtuman kieli on englanti.
Takeoffissa puhuvat Slushin entinen toimitusjohtaja, start-up yrittäjä Andreas Saari, hiustenhoitotuotteita myyvän yrityksen, Owow:n, perustaja Georgiana Grudinschi sekä monimuotoisuuskonsulttina toimiva, ATAÁ agencyn toinen perustaja Naomi Holopainen. Keskenään erilaiset yrittäjyystarinat näyttävät nuorille, että tie menetykseen ja oman intohimon löytämiseen voi kulkea erilaisia reittejä.
Takeoffin yrityskumppaneiden Nordean ja Lidlin työpajat haastavat nuoria pohtimaan tulevaisuuden työelämää. Tärkeä osa sitä ovat digitalisaatio ja tekoäly. Näihin teemoihin pureudutaan Nordean työpajassa ’Train and design your bot’.
– Tekoälyllä tarkoitetaan käytännössä itseoppivia järjestelmiä, mutta ennen automatisoitua oppimista botille pitää aina opettaa peruspalvelut. Palvelutarjoaman ytimessä jo suunnittelupöydällä on aina asiakas, ja onnistumisia mitataan arjen käyttökokemuksissa. Työpajassa opiskelijat pääsevät innovoimaan säästämisen tueksi botteja, sanoo Pirjo K Kuusela, Nordean yhteiskuntavastuujohtaja.
Myös kaupan ala ja perinteisen asiakaspalvelijan rooli ovat muutoksessa. Lidlin työpajassa ’Being a salesperson in 2050’ tehdäänkin aikamatka ja pohditaan myyjän roolia tulevaisuuden ruokakaupassa.
– Myyjän rooli on erittäin keskeinen osa kaupan alaa. Alan ollessa jatkuvassa murroksessa myös myyjän työn voi nähdä ajan saatossa muotoutuvan hyvin erilaiseksi, kuin tänä päivänä. On mielenkiintoista päästä kuulemaan nuorten näkemyksiä siitä, millaiseksi myyjän työ muuttuu tulevaisuudessa. Ehkä myyjän tehtäväkentästä jää pois jotakin, mihin olemme tänä päivänä tottuneet tai se tulee sisältämään jotakin, mitä emme osaa vielä kuvitellakaan, toteaa Lidlin HR-asiantuntija Saila Salminen.
Takeoffin tarkempi ohjelma ja aikataulu löytyvät tapahtuman sivuilta bisneskurssit.fi/takeoff
Lisätietoja:
Tapahtuma- ja yhteyskoordinaattori Vilma Karppinen
p. 044 030 3101
vilma.karppinen@tat.fi
Vuoden 2019 Takeoff järjestettiin Slushin virallisena oheistapahtumana.