
”Ajattelin, että uuden ohjelman kokeileminen olisi hauskaa ja että on kiva, miten paljon vaihtelevaa materiaalia on tehty varhaiskasvatuksen ja esikouluopetuksen piirissä oleville lapsille”, lastentarhanopettaja Kaisa Lundberg aloittaa. Kun lapset saivat omat työvihkonsa, oli tunnelma katossa!
Kristiinankaupunkilaisen esikoulun pedagogit käyttivät Meidän perheemme -ohjelmaa suunnittelun pohjana.
NY-ohjelmissa on tärkeää, että lapset ovat osallisina ja että ohjelmat koostuvat lasten kiinnostusten kohteista. Niin tehtiin myös kristiinankaupunkilaisessa esikoulussa, missä keskityttiin niihin teemoihin ja harjoituksiin, jotka olivat lasten mielestä mielenkiintoisimpia. Tässä on muutama lasten suosikeista:
- Esikoulu kutsui tilojaan siivoavat laitossiivoojat kertomaan ammatistaan lapsille. Sen jälkeen lapset saivat itse piirtää, mitä he haluaisivat tehdä isona. Ammateista keskusteleminen oli suosittu aihe!
- Shoppailupäivä! Lapset käyttivät materiaalin mukana tullutta leikkirahaa ja harjoittelivat myymistä ja ostamista omassa kaupassaan.
- Lapset oppivat kestävää ajattelutapaa: he saivat pohtia, mitä elämässä tarvitaan ja mitä ihminen ”vain” toivoo. ”Tarvitsemme ruokaa, mutta voi toivoa dinosaurusta”, totesi yksi lapsista.
- Lopuksi lapset saivat keksiä mielikuvitustuotteen. Heidän piti pohtia, mitä tuote voisi tehdä, miltä se kuulostaisi, mikä olisi sen nimi ja paljonko se maksaisi. Tällä tavalla harjoiteltiin mielikuvittelua, yhteistyötä pienryhmissä, taloudellista ajattelua, ilmaisukykyä ja kieltä (lasten esitellessä omia tuotteitaan). Miltä kuulostaisi kivilauta, jolla voisi lentää kouluun, tai rautaukko, joka voi luoda ruoka-, timantti- tai karkkisateen?
Meidän perheemme -ohjelma on monipuolinen ja hauska sekä lapsille että pedagogeille
Kristiinankaupunkilaisessa esikoulussa on oltu tyytyväisiä Meidän perheemme -ohjelmaan erityisesti siksi, että sitä voidaan mukauttaa tarpeen mukaan eri lapsiryhmille. Ohjelmassa voidaan keskittyä harjoittelemaan erityisesti niitä valmiuksia, joita lasten täytyy kehittää, esim. sosiaalisia valmiuksia, matemaattista ajattelua, kieliä tai luovuutta. Kaisa Lundberg korostaa, että opettaja voi valintansa mukaan panostaa yhteen tai useampaan teemaan ja työskennellä ohjelman kanssa lyhyemmän tai pidemmän aikaa.
”Pedagogina oppii paljon, kun kokeilee erilaisia uusia ohjelmia ja materiaaleja. Saa uusia ajatusmalleja, ideoita ja inspiraatiota erilaisiin aktiviteetteihin sekä taloutta ja perhettä koskeviin teemoihin”, Lundberg tiivistää ja jatkaa: ”Ennen kaikkea sekä lapsilla että aikuisilla on ollut hauskaa!”
Meidän perheemme -ohjelma on rakennettu neljän teeman ympärille, jotka harjoittavat lasten monipuolisia taitoja aktiviteettien ja leikkien kautta. Pedagogina sinulla on pääsy painettuun ja digitaaliseen opettajan oppaaseen ja lapset saavat painetut työvihkot.