
Tahko on alueellisesti merkittävä työllistäjä. Sesongin aikana työntekijöitä on lähemmäs tuhat, ja monelle nuorelle työ- tai harjoittelupaikka Tahkolla onkin ollut hyvä ponnistuslauta työelämään.
Tuomo Räsänen
hiihdonopettaja
Huippupaikat Oy / Tahkorinteiden hiihtokoulu
Tuomo Räsäsen tie hiihdonopettajaksi ei ole ollut suorin mahdollinen. Hän opiskeli intin jälkeen ammattikoulussa matkailun perustutkinnon ja aloitti tradenomiopinnot Haaga-Heliassa.
–Kaupalliset opinnot eivät tuntuneet omalta jutulta, joten hakeuduin Vuokatin hiihto-opettajakoulutukseen, mistä valmistuin liikunnan ammattiohjaajaksi, Tuomo kertoo.
Tuomon mukaan hiihdonopettajana pärjää reippaalla ja sosiaalisella asenteella. Kielitaidosta on hyötyä, sillä suuri osa hiihtokoululaisista on turisteja.
– Haluaisin opiskella venäjää. Venäläiset arvostavat sitä, että osaa kommunikoida heidän omalla äidinkielellään. Englannilla ja elekielellä pääsee kylläkin pitkälle.
Tuomon työpäivään kuuluu tyypillisesti 3–6 tuntia hiihto-opetusta ja lisäksi huoltotoimia. Yleensä asiakkaat ovat lapsia sekä aikuisia, jotka eivät ole hetkeen laskeneet.
– Parasta työssäni on tuottaa asiakkaille onnistumisen tunteita. Täällä on todella hyvä työporukka ja monipuoliset työtehtävät, Tuomo luettelee.
Marianne Hiltunen
rinnetyöntekijä
Huippupaikat Oy / Tahkorinteet
Rinnetyöntekijä Marianne Hiltunen on jo kymmenettä kautta töissä Tahkovuoren rinteillä.
– Valvon hissejä ja varmistan, että asiakkaat pääsevät rinteisiin turvallisesti. Ensiapukeikat ovat tärkeä osa työtäni, Marianne kertoo.
Hän työskentelee kesät tarjoilijana, mutta talvikausina veri vetää rinteisiin niin töihin kuin harrastamaan.
– Töiden yhdistäminen on ollut yllättävänkin helppoa, matkailupalveluiden tuottajaksi Savonia ammattikorkeakoulusta valmistunut Marianne sanoo.
Rinnetyöntekijöiden joukko on perinteisesti varsin miesvaltainen, mutta Tahkolla noin puolet työntekijöistä on naisia. Fyysisestikin raskaista työtehtävistä selviää hyvällä peruskunnolla.
– Parasta työssäni ovat haastavat ensiapukeikat ja ihmisten auttaminen. Tietynlaista rohkeutta täytyy olla. Kaikkien rinnetyöntekijöiden ei ole pakko tehdä vaativimpia keikkoja mutta itse tykkään haasteista.
Yhdeksi suurimmista haasteista Marianne mainitsee kauden päättymisen ja työkavereiden hyvästelyn.
Mira Parviainen
vastaanottopäällikkö
Tahko Spa Hotel
Mira Parviainen tuntee Tahko Span kuin taskunsa. Hän tuli taloon työharjoitteluun 2007 ja jäi sille tielle.
– Olen käynyt lukion ja suorittanut hotellivirkailijan tutkinnon. Nyt opiskelen työn ohessa majoitus- ja ravitsemisalan esimiehen erikoisammattitutkintoa.
– Vastaanottotyön lisäksi mm. laskutan asiakkaita ja suunnittelen työvuoroja. Toimin esimiehenä kahdeksalle Span työntekijälle. Vastaan myös liikuntapalveluiden sujuvuudesta: jumppiin on ohjaajat ja uinninvalvonta ja keilahalli pelaavat.
– Kaikki asiakkaamme kulkevat vastanoton kautta. Ohjaamme heidät majoittumaan, ravintoloihin, liikunta- , hieronta-, kosmetologi- ja kampaajapalveluihin, Mira kertoo.
Mira tulee asiakkaiden kanssa toimeen suomella ja englannilla, venäjästä olisi paljon hyötyä.
– Käytämme tulkkeja, kun hotellissa on talvella paljon venäläisiä matkailijoita.
– Työssäni pärjää, kun on avoin ja osaa kohdata erilaisia ihmisiä ja tilanteita. Jokainen asiakas on yksilö, työ vaihtelee ihmisen mukaan, Mira summaa.
Noora Raatikainen
tarjoilija
Tahko Spa Kitchen
– Hoidan asiakkaiden à la carten, aamupalan, tilauslounaiden ja -päivällisten tarjoiluja. Tarjoilemme myös yksityistilaisuuksissa ja kokouksissa., Noora Raatikainen kertoo.
Noora teki ravintola-alan perustutkinnon harjoittelut Tahko Span ravintoloissa ja pääsi valmistuttuaan vakinaiseen työhön tuttuun taloon.
Spa Kitchenin asiakkaat ovat lomalaisia ja yritysasiakkaita, suurin ulkomaalaisryhmä ovat venäläiset. Sivusilmällä näkee myös eri maiden kulttuuria ja viihdettä asiakkaiden erityistilaisuuksissa kuten pikkujouluissa.
– Tarjoilijan pitää olla ystävällinen, puhelias ja sosiaalinen sekä hallita ruoista ja juomista perustiedot.
Lisäksi vaaditaan tilannetajua: ruuhka-aikaan on hyvä suositella ruokaa, jota ei tarvitse odottaa kauan.
– Tärkeintä on, että asiakkaat lähtevät hyvillä mielin.
– Parasta työssäni on monipuolisuus. Asiakkaiden kanssa on mukava jutella. Jos ravintolamme on tehnyt vaikutuksen, seuraavana vuonna voi tunnistaa tutut kasvot, Noora iloitsee.
Teksti: Teemu Granström ja Marju Hulttinen, kuvat: Teemu Granström
Artikkeli on tehty yhteistyössä Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n kanssa.