
Lasten vanhemmille ja opettajille tämä tuo usein tutun kuuloista pohdintaa: Paljonko pitää leipoa mokkapaloja myyjäisiin? Milloin sen ehtii tehdä? Vai pitäisikö sittenkin tilata tuhat rullaa vessapaperia ja yrittää myydä niitä Facebookissa ja WhatsApp-ryhmissä?
Sanomme tässä nyt mielipiteemme turhia kiertelemättä.
Annetaan lapsille mahdollisuus osallistua aktiivisesti luokkaretki-projektiin! Esim. Linnanmäen huvipuistoon pääsy luokkaretkellä on takuulla ikimuistoinen kokemus, kun lapset ovat itse ensin asettaneet tavoitteen ja sitten tehneet töitä saavuttaakseen sen. Vanhemmat saavat keskittyä kotona kannustamiseen ja opettaja lasten eteenpäin ohjaamiseen Pikkuyrittäjissä.
-Pikkuyrittäjät soveltuu erinomaisesti varainkeruuseen luokkaretkeä ajatellen. Varainkeruuprojektin ohessa oppilaat saavat hienon monialaisen oppimiskokemuksen, kertoo opettaja Pauliina Aula-Kyrö Oulusta.
Pikkuyrittäjät-ohjelmassa alakoululaiset perustavat omat pikkuyrityksensä. Se on innostava ja konkreettinen tapa kerätä rahaa luokkaretkeä varten. Lapset saavat tärkeää työelämäkokemusta ja ottavat itse vastuuta omasta tekemisestään. Opettaja toimii ohjelmassa ohjaajana ja kannustajana antaen lasten kokeilla, tutkia ja tehdä myös virheitä.
-Pikkuyrityksistä saadut rahat kerättiin yhteen pottiin. Saimme kokoon mukavan summan rahaa, jolla kävimme SuperParkissa ruokailuineen. Ostimme myös koululle välitunnille uusia leikki- ja urheiluvälineitä, Aula-Kyrö jatkaa.
Pikkuyrittäjät-ohjelma sopii alakouluissa monialaiseksi oppiaineita yhdistäväksi kokonaisuudeksi tai valinnaisaineeksi. Opettaja, tilaa tästä maksuttomat materiaalit ja ryhtykää lasten kanssa toteuttamaan mukaansa tempaavaa ohjelmaa!
PS. Niissä mokkapaloissa ei ole sinänsä mitään vikaa. Päinvastoin. Etenkin jos lapset leipovat niitä Pikkuyrittäjät-ohjelmassa 😉