
TAT tuo alakouluille yhteiskuntaopin teemoihin liittyvän oppitunnin. Alakoulun neljänsille ja viidensille luokille suunnattu Mun elämä, mun vastuu -oppitunnilla rakennetaan tarinan avulla ymmärrystä omistamisesta sekä yksilön vastuusta ja sen vaikutuksesta sekä yksilöille että koko yhteiskunnalle. Teemat voivat kuulostaa vaikeilta, mutta asiaa havainnollistetaan mukaansatempaavan tarinan kautta. Tarinassa on yllättäviä juonenkäänteitä eikä sen kiinnostavuutta vähennä näyttelijä, joka on varmasti monille lapsille tv:stä tuttu.
Oppitunnilla vastuuta käsitellään myymälävarkauden kautta: lapsikin jo tietää, että toisen omaa ei saa ottaa, ja oppitunnin aikana hoksataan, että kaupassa myytävät tavaratkin ovat tosiaan jonkun omaisuutta. Näpistys on tärkeä ajankohtainen teema, sillä myymälävarkauksien määrä on kasvanut, kumppanina toimivasta Kaupan liitosta kerrotaan. Näpistyksistä ja myymälävarkauksista aiheutuu kaupoille vuosittain 550 miljoonan euron kustannukset. Kaupan liiton lisäksi hankkeen kumppaneina ovat oikeusministeriö, Rikoksentorjuntaneuvosto, Poliisi ja Opetushallitus.
Mun elämä, mun vastuu -oppitunnilla tutustutaan myös rahataitoihin: lapsi ja nuori hankkii pikkuhiljaa ihan omaa rahaa esimerkiksi kotitöitä tekemällä tai yrittäjämäisellä toiminnalla, kuten tarinassa tapahtuu. Tutuksi tulevat niin budjetti kuin vastuullinen kuluttaminenkin.
Käsiteltävät teemat sopivat parhaiten yhteiskuntaopin tunnille. Yhteiskuntaopin opetus aloitetaan alakoulussa, ja sen opetukseen on varattu kaksi vuosiviikkotuntia luokilla 4.–6. Oppiaine aloitetaan viimeistään viidennellä luokalla. Opetussuunnitelman mukaan yhteiskuntaopin tehtävänä on tukea oppilaiden kasvua aktiivisiksi, vastuuntuntoisiksi ja yritteliäiksi kansalaisiksi, ja tämä kulkee mukana oppitunnin taustalla. Tarkoitus on myös auttaa oivaltamaan työn ja yrittämisen merkitystä omassa lähipiirissään; onhan kaupat monille lapsille ensimmäisiä yrityksiä, joihin he tutustuvat.
Virtuaalinen ratkaisu tarjoaa osallistavan oppitunnin kaikille
Virtuaalinen oppitunti on osa TATin Mun elämä -kiertueita. Oppitunti on interaktiivinen oppitunti, jolla lapset pääsevät osallistumaan esimerkiksi tietokilpailuun. Oppitunnin aikana seurataan tarinaa Jasusta, joka näpistää kaupasta suklaapatukan ja joutuu tämän vuoksi erikoiseen seikkailuun. Tarinan päätteeksi oikea virkapukuinen poliisi vielä kertoo, mitä näpistyksestä oikeasti seuraa.
Kouluilla on erilaisia rytmejä yhteiskuntaopin opettamiseen. Pilotissa mukana olleiden opettajien mukaan Mun elämä, mun vastuu -oppitunti sopii erityisen hyvin vaiheeseen, kun yhteiskuntaoppia on jo vähän opiskeltu. Vaikka oppitunnista on rakennettu interaktiivinen, niin kokonaisuus on haluttu tehdä opettajalle helpoksi. Mukaan saa valmiita tehtäviä ja vinkkejä sekä aiheen aktiviointiin että jälkikäteen tehtäväksi. Yhdessä nämä muodostavan kokonaisen oppitunnin yksilön vastuusta yhteiskunnassa. Hieno lisä aiheeseen voi olla myös vierailu paikalliseen yritykseen, esimerkiksi lapsille tuttuun kauppaan.
Vaikka pandemiatilanne sallisikin TATin jalkautua kouluihin pitämään oppitunteja, myös virtuaaliset oppitunnit ovat tulleet jäädäkseen. Niiden avulla tavoitamme aidosti kaikki suomalaiset koulut kullekin sopivana ajankohtana.
Virtuaalinen Mun elämä, mun vastuu -oppitunti ja siihen liittyvät tehtävät löytyvät täältä.
Lisätietoa:
TATin työelämäasiantuntija Anna Nuorteva
anna.nuorteva@tat.fi
p. 050 599 8600