
Finnfactsin julkaiseman Good News from Finland -uutispalvelun toimitus tutustuu työssään monenlaisiin yrityksiin ja yrittäjiin. Suomalaisilla yrityksillä, niin isoilla kuin pienillä, riittää hyviä tarinoita, joita on ilo kertoa eteenpäin kansainvälisellekin yleisölle.
Toisinaan yrityksiin tutustuessa ja niistä kirjoittaessa on kuitenkin yllättävän vaikeaa löytää mediaa palvelevia yrityksen tiedotteita, yhteystietoja tai kuvia. Joskus taas sisältöjen laadussa on parannettavaa. Good News from Finland kokosi kokemustensa perusteella yrityksille viisi vinkkiä selkeämpään mediaviestintään.
1. Laita verkkosivut kuntoon
Verkkosivut saattavat kuulostaa itsestään selvältä seikalta. Haasteena harvoin onkaan niiden puute, vaan lähinnä niiden sisältö. Verkkosivuilta olisi hyvä käydä nopeasti ja yksinkertaisesti ilmi, mitä yritys tekee. Tämä yritykselle itsestään selvä asia ei ole itsestäänselvyys henkilölle, joka tutustuu yritykseen ensimmäistä kertaa.
Lisäksi verkkosivuilta tulisi löytyä selkeästi nimetty medialle suunnattu osio, josta löytyvät paitsi lehdistötiedotteet ja median yhteyshenkilöt, myös kuvia toimitusten käyttöön. Toimittajat kokevat usein haastavaksi juuri yrityskuvien löytämisen. Jos haluat yrityksesi visuaalisen viestin läpi, tarjoa medialle kuvat
nopeasti ja vaivattomasti. Muista, että ihmisten kuvat kiinnostavat vähintään yhtä paljon kuin tuotekuvat.
2. Ole tavoitettavissa
Laita yhteystietosi yhtiön verkkosivuille. Unohda pelkät info- ja asiakaspalveluosoitteet. Lisää yhteystietoihin yrityksesi henkilökunnan jäsenten nimet sekä heidän suorat puhelinnumeronsa ja sähköpostiosoitteensa. Toimittaja säästää aikaa, vaivaa ja turhautumista, kun hänen ei tarvitse salapoliisin lailla kaivella tietojasi esiin.
Vastaa puheluihin ja soita takaisin, jos tiedät toimittajan soittaneen sinulle. Ole helposti tavoitettavissa varsinkin sinä päivänä, kun olet lähettänyt tiedotteen ja sen lopussa lukee, että lisätietoja saa juuri sinulta.
3. Tiedota, kun on uutisoitavaa
Tiedotteiden aika ei ole ohi. Toimittajat lukevat niitä edelleen. Tärkeää on kuitenkin tiedottaa vain silloin, kun on oikeasti asiaa. Kun pohdit, olisiko tässä aihetta tiedotteeksi, pohdi ennemmin, olisiko tässä uutisen aineksia – jollekin muulle kuin vain oman yrityksesi henkilöstölle. Nosta tiedotteen tärkein asia heti tekstin kärkeen ja tiedotteen otsikkoon. Toimittaja haluaa nopeasti tietää, mikä tiedotteessa on se uutinen ja siten päättää, perehtyykö asiaan enemmän.
Pohdi myös kirjoittaessa tarkkaan, kenelle tiedote on kohdistettu: tavalliselle kansalaiselle, alasi asiantuntijalle vai kenties tutkijoille? Yleisneuvona pätee, että lehdistötiedotteessa kannattaa välttää muille vaikeasti avautuvaa ammattisanastoa. Pohdi kohdeyleisöä myös jakelulistan tekemisessä: pienempi ryhmä oikeita, alastasi kiinnostuneita toimittajia on parempi vaihtoehto kuin kaikki suomalaistoimittajat Utsjoelta Hankoon.
4. Ole halukas yhteistyöhön
Ole innostava lähde toimittajille ja auta heitä aktiivisesti, mutta älä tungeksi. Vastaa siihen, mitä kysytään ja kerro mielellään lisää. Ota yhteyttä toimittajiin, joita voisi kiinnostaa juuri sinun alasi. Älä heittäydy hankalaksi: korjaa asiavirheet ja kommentoi yrityksestäsi kirjoitettua juttua tarvittaessa, mutta älä pompota tai komentele. Journalismin ja markkinoinnin välillä on selvä ero. Kunnioita toimittajan ammattia ja ymmärrä, että hän ei tee töitä sinulle.
5. Hyödynnä useita kanavia
Hyödynnä viestinnässäsi useita kanavia. Suora lehdistötiedottaminen on vain yksi niistä. Yrityksesi tarinaa kannattaa
levittää myös esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa. Mitä luovempi olet, sitä todennäköisemmin saat jonkun toimittajankin kiinnostumaan yrityksestäsi, vaikka hänelle ei suoraan tiedotetta sähköpostiin ilmestynytkään.
Tarvitsetko apua medianäkyvyyden saamisessa? Finnfactsin kansainväliset mediavierailut ja tiedotejakelut ovat oiva keino viedä tarinaasi maailmalle. Ota yhteyttä: www.finnfacts.fi
Kuvitus: Janne Matilainen