/ Uutinen

Luottamus yrityksiin mitattiin: avoimuus ja läpinäkyvyys veivät kärkeen

Suomalaisten luottamus yrityksiä kohtaan on laskussa. Asia käy ilmi T-Median juuri julkaistusta Luottamus&Maine-tutkimuksesta.

 

Kansalaisten luottamus Suomessa toimiviin yrityksiin on heikko erityisesti arvioitaessa yhtiöiden toiminnan vastuullisuutta, avoimuutta, läpinäkyvyyttä sekä oikein toimimista.

– Yritykset eivät ole pystyneet parantamaan toimintaansa ja yhteiskunnallista vuorovaikutustaan näillä kriittisillä alueilla yhtä nopeasti kuin suomalaisten odotukset ovat nousseet, kuvailee T-Media Relationsin toimitusjohtaja Jirimiko Oranen.

– Kansan arvojen ja yritysten toiminnan välinen juopa on kasvanut, kyse ei ole vain tuoreista Nokian Renkaita, Carunaa, Nordeaa tai Volkswagenia koskeneista mainekriiseistä.  Ilmiötä voi kuvailla huolestuttavaksi, Oranen toteaa.

Nordean maine kärsi Panama-papereista

Finanssialalla Nordea on pudonnut huonomaineisten listan viidenneksi. T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikan mukaan maineen pudotus on historiallisen suuri luottamuksen kannalta tärkeimmällä osa-alueella, joka kuvaa avoimuutta, läpinäkyvyyttä ja oikein toimimista. Erityiseksi tilanteen tekee lisäksi se, että samalla alalla toimivan OP Ryhmän maine ei ole heikennyt, sillä yritys ylsi maineikkaimpien listalla viidenneksi.

– Tyypillisesti koko toimialan maine kehittyy samaan suuntaan. Esimerkiksi paljon parjatut Stora Enso ja UPM ovat nousseet pois huonomaineisten yhtiöiden listalta. Finanssialalla on puolestaan nähtävissä kaksijakoinen muutos, Leinikka toteaa.

Kone ykkönen jo toista vuotta peräkkäin

Suomen maineikkaimmaksi yritykseksi nimettiin viime vuoden lailla Kone. Toiseksi ylsi peliyhtiö Supercell pienellä erotuksella. Ikoniset suomalaisyhtiöt Fazer ja Fiskars sijoittuivat kolmanneksi ja neljänneksi.

– Neljän kärjessä on nähtävissä suomalaisten arvostus kasvollista omistajuutta ja perheyhtiöiden toimintatapoja kohtaan, T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka kertoo.

Luottamus&Maine-tutkimus toteutettiin kesä-heinäkuussa 2016. Vastaajat arvioivat rityksiä kahdeksan maineen eri osa-alueen kautta: hallinto, talous, johto, innovaatiot, vuorovaikutus, työpaikka, vastuullisuus sekä tuotteet ja palvelut. Luottamus&Maine-tutkimukseen vastasi tänä vuonna yhteensä 4 264 suomalaista.

 

 

 

Maineikkaimmat TOP 10

 

 

mainepistemäärä

 

 

muutos edellisvuodesta

1. Kone 4.22 0.07
2. Supercell 4.20 0.22
3. Fazer 3.85 0.03
4. Fiskars 3.69 Uusi
5. OP Ryhmä 3.65 0.10
6. Valio 3.59 0.00
7. S-ryhmä 3.57 0.01
8. Alko 3.52 -0.08
9. Lidl 3.51 -0.06
10. Neste 3.41 0.01

 

Huonomaineiset BOTTOM 10 mainepistemäärä muutos edellisvuodesta
1. Talvivaara 1.55 -0.04
2. Caruna 2.17 Uusi
3. Posti 2.63 -0.02
4. Nestlé 2.66 -0.03
5. Microsoft 2.73 -0.17
6. Nordea 2.74 -0.46
7. Nokia 2.78 0.00
8. VR 2.82 -0.12
9. Shell 2.93 Uusi
10. Stockmann 2.96 0.02