
Huolitsija Tom Holmqvistin puhelin soi. Puhelimessa on agentti Etelä-Koreasta. Hän varmistaa, että varatun kuljetuksen luvat ovat kunnossa. Kyseessä on Helsingistä lähtevä lentorahti.
– Otan tilauksen asiakkaalta vastaan ja selvitän, miten rahti saadaan heidän toivomaansa maahan. Hoidan järjestelyt täällä päässä, varaan kuljetuksen lentoyhtiöltä, tullaan lähetyksen ja järjestelen asiat toisessa päässä. Siellä apuna on agenttiverkostomme, CHS Air Logisticsilla työskentelevä Holmqvist kuvailee.
Työssä on tärkeää olla tarkkana. Jos tekee virheen, saattaa siitä seurata iso lasku.
Tom Holmqvist
– Huolitsija CHS Air Logisticsilla
– Aloitti tullaajana huolintaliikkeessä 16 vuotta sitten
– Toiminut huolitsijana reilut 10 vuotta
– Koulutuksena lukio
Elisabeth Palander
– Lento- ja meritoimintojen johtaja CHS Air Logisticsilla
– Aloitti huolitsijan apulaisena 1974
– Työskennellyt esimiesasemassa vajaat 30 vuotta
– Oppinut työn kokemuksen kautta
– Jos lähettäisin vahingossa tavaran väärään maahan, sitä ei saa välttämättä helposti pois. Tässä työssä täytyy olla pedantti, että jaksaa käydä asioita läpi ja tarkistaa, hän painottaa.
– Lisäksi pitää olla tietoa kalustosta, jolla lähetyksiä kuljetetaan. Lentokonemalleja on useita ja pitää tietää, millaiselle lennolle tiloja varataan. Rajoituksia pituuden, korkeuden ja leveyden takia löytyy. Matkustajakoneeseen ei voi lastata ylisuuria lähetyksiä. Tekemällä tämänkin oppii, toteaa CHS Air Logisticsin lento- ja meritoimintojen johtaja Elisabeth Palander.
Pitkäjänteisyys ja halu kehittyä ovat olennaisia ominaisuuksia huolitsijan työssä. Määräykset muuttuvat tiheästi ja koskaan ei voi luottaa siihen, miten asiat viimeksi sujuivat.
– Englannin kieli on tärkeää osata, koska se on ammattikieli. Tässä työssä kollegoista eri puolilla maailmaa tulee hyviä tuttuja, Palander sanoo.
Onnistuminen on palkitsevaa
Tom Holmqvistin ura huolinta- ja logistiikka-alalla alkoi tullaajana. Hän kävi lukion jälkeen armeijan ja siirtyi töihin huolintaliikkeeseen.
– Olen oppinut ammatin tekemällä. Kun siirryin huolitsijaksi, alku oli haasteellinen. Kaikki piti kysyä, eikä mikään ollut itsestään selvää, hän muistelee.
Holmqvistin mukaan työssä riittää aina haastetta. Juuri se tekee työstä kiinnostavan.
– Kun on joku hankala lähetys ja sen saa hoidettua, tulee onnistunut olo. Ja varsinkin silloin, kun asiakaskin on tyytyväinen palveluun.
Ongelmanratkaisu onkin yksi huolitsijan tärkeimmistä työtehtävistä. Kuljetus saattaa olla millainen tahansa, eikä yllätyksiltäkään voi aina välttyä.
– Välillä käyn lentokentän puolella katsomassa mitä erikoisimpia lähetyksiä. Toisinaan kuljetellaan eläimiä ja muuta erikoisrahtia, Tom Holmqvist naurahtaa.
Työhön liittyy jännittäviä hetkiä. Kuljetukset saattavat sisältää esimerkiksi vaarallisia aineita.
– Huolitsijan täytyy osata käsitellä niitäkin. On osattava tarkkaan tulkita papereita, ettei synny vaaratilanteita lennon aikana, Elisabeth Palander täsmentää.
– Tärkeintä on kuitenkin rakkaus alaa kohtaan. Tämä on iloista hommaa!
>>Tutustu tarkemmin logistiikka- ja huolinta-alaan!
Teksti: Anne-Mari Rajala, kuva: Dora Cheffi-Arab
Artikkeli on tehty yhteistyössä Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton kanssa.