/ Blogi, Yrittäjyyskasvatus, Taloustaidot

Brändi- ja asiakaskyselyn tulokset: NYT tekee arvokasta työtä lasten ja nuorten hyväksi

”Toteutimme alkuvuodesta 2025 laajan asiakas- ja brändikyselyn, johon vastasi yhteensä 858 koulutusalan ammattilaista ja kuntapäättäjää. Vastaukset tarjoavat runsaasti ilonaiheita, mielenkiintoista tietoa sekä hyödyllisiä eväitä tulevaan”, summaa NYTin viestintäjohtaja Kaisa Huikuri blogikirjoituksessaan.

Yrityskylässä ohjaaja kertoo lapsille ohjeita

Halusimme selvittää asiakas- ja brändikyselyn avulla, millaisia mielikuvia NYTiin liitetään, miten oppimateriaalimme ja koulutuspalvelumme toimivat ja miten voimme kehittää toimintaamme entistä paremmin vastaamaan koulujen ja kuntien tarpeita.

Kyselyn toteutti Innolink Research Oy, ja vastauksia saatiin 712 koulutusalan ammattilaiselta, 127 kunnan edustajalta ja 19 muulta sidosryhmän edustajalta eri puolilta Suomea. Kysely oli suunnattu koulutusalan ja kuntien toimijoille, joista noin 70 % hyödyntää parhaillaan NYTin palveluita ja 30 % kertoi, ettei käytä tai ei tiedä onko palveluita käytössä kunnassa tai koulussa.

“Innostava ja ajan hermolla” – Näin NYT koetaan

Kyselyn alussa haettiin spontaaneja mielikuvia NYTistä. Moni kuvaili järjestöä edelläkävijäksi, joka tarjoaa laadukasta ja ajankohtaista materiaalia kouluille. Useat vastaajat nostivat esiin, että NYT tukee koulujen opetussuunnitelmaa. Vastauksissa toistuivat seuraavat kuvaukset:

  • Freesi ja innostava
  • Uudistumiskykyinen toimija
  • Ajantasainen, luotettava, hyödyllinen
  • Aktiivinen, yrittäjähenkinen ja kannustava
  • Uudistuva, tulevaisuutta rakentava ja nuorten asialla
  • Yrittäjyyskasvatuksen kulmakivi
  • Innovatiivinen

Vastaajat nostivat esiin myös pedagogisen laadun, käytännönläheiset sisällöt sekä sen, että “NYT tekee työtä tosissaan, mutta rennolla otteella”.

Toiminnassa korostuu uskallus ja kannustaminen

Kyselyn mukaan järjestömme arvot heijastuvat toiminnassamme. Kaikkein kuvaavimmaksi vastaajat valitsivat neljästä arvosta ”uskalluksen” (arvostelu skaalalla 1-5). Kyseinen arvo onkin meille tärkeä: Sen lisäksi että kannustamme nuoria sekä opettajia uudenlaisten asioiden kokeilemiseen ja yrittämiseen, niin ammennamme uskalluksesta myös omaan toimintaamme työarjessa ja rohkeutta uusien mahdollisuuksien testaamiseen.

NYTin arvot

TULEVAISUUSUSKO 4,3 Nuorten NYT kannustaa nuoria omien vahvuuksien löytämiseen ja rohkaisee innostumaan tulevaisuudesta
YHDENVERTAISUUS 4,1 Nuorten NYT on kaikkia lapsia ja nuoria varten. Järjestö kohtaa sidosryhmänsä arvostaen
USKALLUS 4,4 Nuorten NYT kannustaa yrittämään ja kokeilemaan uusia asioita
VASTUULLISUUS 4,2 Nuorten NYTin toiminta pohjaa tietoon ja pedagogiseen osaamiseen

Vahva suositeltavuus

Yksi keskeinen mittari tutkimuksessa oli Net Promoter Score (NPS), joka kertoo, kuinka todennäköisesti asiakkaat suosittelisivat palvelujamme kollegoilleen tai yhteistyökumppaneilleen. Enemmistö kyselyymme vastaajista ei ainoastaan pidä NYTin palveluista, vaan on valmiita suosittelemaan niitä aktiivisesti.

  • Koulutusalan vastaajilla, jotka nykyisin käyttävät NYTin palveluita, NPS oli 53
  • Kuntapäättäjillä, joiden alueella NYTin palvelut ovat käytössä, NPS oli 66

Kyselyn toteuttaneen Innolinkin mukaan vastaajien antamia lukuja voidaan pitää varsin hyvinä, sillä heidän asiakkaillaan keskimääräinen NPS on 39, joka myöskin on  hyvä tulos. NYTin kyselyssä kaikkien vastaajien osalta – sisältäen myös ne, jotka eivät tunne tai käytä NYTin palveluita – suositteluindeksiluvut olivat alemmat: kaikilla koulutusalan vastaajilla 41 ja kaikilla kunnan edustajilla 50.

Tulokset osoittavat, että NYT koetaan tärkeänä ja arvostettuna kumppanina sekä koulujen että kuntien näkökulmasta. Tämä on asia, josta meidän on tärkeää pitää kiinni jatkossakin.

Yrityskylä tunnetaan laajasti, NYT-lähettiläiden käynnit innostavat

Tuloksista käy ilmi, että panostuksemme oppimateriaaliemme kehittämiseen, tapahtumiin ja alueelliseen toimintaamme kantavat hedelmää.

Tärkeinä pidettyjä vahvuuksia

Koulutusalan ammattilaiset arvioivat Yrityskylä Alakoulun ja Yläkoulun tutuimmiksi ja kaikkein onnistuneimmiksi palveluiksi. Myös monet muut, kuten NYT-lähettiläiden koulukäynnit, Yrityssankari, Vuosi yrittäjänä, Sijoittajakoulu ja Oma työ saivat arvosanaksi 4/5. NYTin toiminnan kansainvälisiä mahdollisuuksia oppilaille ja oppilaitoksille ei sen sijaan pidetty kaikkein tärkeimpinä palveluina.

”Oppilaat sanoivat jossakin kohtaa että tämä on paras ja opettavaisin oppimispeli, jota he ovat pelanneet.”
– Palaute vastaajalta koskien Taloussankari-peliä

Kunta-asiakkaat puolestaan nostivat esiin yhteistyön sujuvuuden NYTin kanssa sekä sen, että lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden oppia tärkeitä taitoja. Selkeä enemmistö (88 %) kuntasektorin vastaajista piti kaikkein tärkeimpänä syynä yhteistyöhön sitä, että NYTin avulla lapset ja nuoret saavat oppia talous-, työelämä- ja yrittäjyystaitoja. Lisäksi merkittäviä syitä ovat kunnan elinvoiman vahvistaminen ja hyvä palaute opetusalalta. NYTin yhteyshenkilöiden hyvä tavoitettavuus ja asiantuntemus koettiin keskeisiksi vahvuuksiksi.

”Positiivisuus, innostava ote, myös se, kuinka saatte passiiviset oppilaat mukaan toimintaan.”
-Palaute koskien NYTin vahvuuksia

”Yhteistyö niin elinkeinoelämän kuin opettajien kanssa”
-Palaute koskien NYTin vahvuuksia

Kehityskohteina saavutettavuus, materiaalien selkeys ja viestintä

Vaikka kokonaiskuva on myönteinen, vastauksissa nousi esille muun muassa arjen kiire opetustyössä, minkä vuoksi ei ole ollut aikaa tutustua NYTin materiaaliin. Vastaajat kertoivat myös, että eri puolilta tuleva viestitulva on voinut aiheuttaa sen, ettei NYTin viestejä ole huomattu. Terveisinä ja toiveina esitettiin muun muassa näitä:

  • Erityisryhmien ja S2-oppilaiden huomiointi oppimateriaaleissa
  • Digipalveluiden käytettävyyden parantaminen
  • Yrityskylän saavutettavuus pienemmiltä paikkakunnilta
  • Viestintätapojen monipuolistaminen
  • Vastaajat esittivät myös toiveita koulutusten ajankohdille ja että niissä jaettaisiin ennen kaikkea käytännön esimerkkejä opetustilanteisiin

”Jalkautumista ja tapaamisia mm. kuntapäättäjien sekä sivistysjohtajien kanssa. Tietoisuuden lisäämistä.”
-Palaute kunta-alan vastaajalta

Yhteenveto – mitä seuraavaksi?

Tulemme hyödyntämään kyselyn tuloksia kehitystyössämme kaikilla osa-alueilla. Tulokset osoittavat, että NYT on luotettu, innostava ja asiakaslähtöinen toimija, jonka palveluita arvostetaan laajasti. Samalla tunnistamme, että meillä on myös kehitettävää, esimerkiksi liittyen oppimateriaalien selkeytyksen ja viestinnän tavoittavuuteen kunnissa.

Suuret kiitokset kaikille kyselyyn osallistuneille. Saimme arvokasta, rehellistä ja kehittävää palautetta. On tärkeää, että NYT ei vain puhu osallisuudesta ja asiakaslähtöisyydestä, vaan myös toimimme näiden mukaisesti ja olemme ajan tasalla siitä, mikä opettajia askarruttaa ja millaisia tarpeita kuntapäättäjillä on. Palautteiden avulla rakennamme entistä parempaa tulevaisuutta lapsille ja nuorille.

Kirjoittaja

Kaisa Huikuri

Kaisa Huikuri

Viestintäjohtaja

kaisa.huikuri@nuortennyt.fi

045 7734 9347