/ Blogi

Yrityskylä-ammatista on tullut sukupolvikokemus – samaa elämyksellisyyttä tuodaan nyt oppitunneille 

Käynnissä on Yrityskylä Alakoulun uuden oppimateriaalin pilotti oululaisessa Talvikankaan koulussa. Opettaja pyytää oppilaita kääntämään oppikirjan sivua ja aloittamaan tehtävän kolme tekemisen. Luokassa kiertää hiljaa suhiseva: ”Jesss, jesss.” Oppilaat aloittavat innostuneesti oman yhteiskunnan suunnittelun ja rakentamisen oppikirjan mukana tulleilla tarroilla. Jokaisen pitää miettiä, mitä julkisia palveluita ja yrityksiä haluaa omaan yhteiskuntaansa. Sen jälkeen lasketaan julkisten palveluiden aiheuttamat menot ja yritysten maksamat verotulot.

”Alkaa ressaamaan tämä, että riittääkö mun yhteiskunnan rahat näihin julkisiin,” oppilas parahtaa teatraalisesti pilke silmäkulmassa. Ratkaisu on pelissä onneksi helppo: lisäämällä uuden yrityksen saa lisää verotuloja, poistamalla julkisen palvelun leikkaa menoja. ”Ei oo varaa peruskouluun, mutta pistän amiksen,” yksi oppilas ratkaisee kinkkisen rahatilanteen.

Yrityskylä Alakoulun oppimateriaalia on uudistettu kuluneen vuoden aikana. Valmistunutta oppikirjaa pääsi testaamaan tänä syksynä yhdeksän luokkaa Oulun alueella, mutta ensi lukuvuonna uusi opus on 60 000 oppilaan käytössä. Pilottiluokilta saadun palautteen avulla oppimateriaali hiotaan valmiiksi tämän lukuvuoden aikana. 

Yrityskylä-oppitunneista ”maailman parhaita oppitunteja” 

Yrityskylä Alakoulun Yrityskylä-päivä on monelle lapselle ”maailman paras koulupäivä”. Kun kuudennella muistellaan alakouluvuosia, yhtenä tärkeimmistä kohokohdista oppilaat mainitsevat vierailun Yrityskylässä. Vierailusta ja omasta Yrityskylä-ammatista on tullut sukupolvikokemus. Tämän saman tunteen ja vaikuttavan oppimisen halusimme tuoda myös koulussa käytäville Yrityskylä-oppitunneille. Luokat opiskelevat opettajan johdolla kymmenen oppituntia talouden, työelämän ja yrittäjyyden teemoista. 

Yrityskylä Alakoulun palautekyselyjen mukaan oppilaita Yrityskylä-päivässä motivoivat saatu palkka, kiinnostavat työtehtävät ja oman työyhteisön kanssa toimiminen. Nämä motivoivat tekijät olemme  tuoneet nyt myös Yrityskylä-oppitunneille. Tulevaisuudessa oppilaat hyppäävät ensin työnhakijan, sitten työntekijän rooliin nykyistä aiemmin, toimivat yhdessä oman työtiiminsä kanssa pidempään ja tekevät töitä palkkaa vastaan jo oppitunneilla. Tämän lisäksi olemme kehittäneet Yrityskylään-sovelluksen oppilaiden oppimisen tueksi, mikä tuo oppitunneille kyläpäivästä tutut pelilliset elementit. 

 

Haastattelussa tuli yllätyksiä, että vaikka kuka on pankinjohtaja. Mutta sitten, että vitsi miten se ottaa sen roolin. Että pankinjohtajana ottaa sen ja pistää halki, poikki ja pinoon. Nyt hoijetaan näin. Se rooli auttaa siinä. Saa sen roolin kautta vielä enemmän ja topakammin hoidettua.

Pilotissa mukana ollut opettaja

Oppilaille pidempi roolikokemus

Yrityskylissä ympäri Suomen olemme todistaneet jo yli kymmenen vuotta, kuinka oppilaat kasvavat vastuuseen saapuessaan Yrityskylä-päivään ja ottaessaan vastaan oman ammattinsa työtehtävät. Uudistuksen myötä oppilaat ottavat vastaan uuden roolinsa mukanaan tuomat vastuut jo oppitunneilla. Muutos oppilaissa on huomattava: roolin ansioista oppilaat pystyvät suorituksiin, joihin eivät koulun arjessa muuten yllä. Merkityksellinen tekeminen, yhdessä toimiminen, vastuu ja palkka tuovat motivaation pinnistellä ja yrittää sinnikkäästi parhaansa.

Pilotissa oli nähtävissä, että oppilaat uppoutuivat omiin rooleihinsa ja kokemus syveni ajan kanssa. Oppilaiden roolissa toimimisella on paljon positiivisia vaikutuksia oppimiskokonaisuuden aikana. Oppilaiden yhteistyötaidot kehittyvät, oppilaat fokusoituvat opiskeltaviin asioihin ja oppivat ottamaan muut huomioon.

Aivan loistavaa tää aineisto tässä. Ja sitten täällä on nää videonpätkät – ei tartte lähtä ettiin mistään vaan niinku joskus käy niinki, että suurin piirtein aamulla kattoo kaheksan reikä reikä tästä opeoppaasta niin saa heti ne vinkit.

Pilottiin osallistunut opettaja

Enemmän tukea opettajille

Uudistuksessa olemme halunneet luoda Yrityskylästä entistä paremman palvelun myös opettajalle. Uudistettu opeopas tarjoaa opettajalle lisätietoa, toiminnallisia tehtäviä monipuolistamaan opetusta ja innostamaan oppilaita sekä käyttövalmiit oppituntisuunnitelmat kaikille oppitunneille. Tavoitteenamme on ollut helpottaa opettajan hektistä arkea. Opeopas tarjoaa ideoita, tietoa ja harjoituksia käytettäväksi muuhunkin opetukseen.

Myös Yrityskylään-sovellus on suunniteltu open arki mielessä: selainpohjaisen sovelluksen käyttämisen pitää sujua ongelmitta kirjautumisesta tehtävien tekemiseen asti. Sovelluksen toteutuksessa onkin haettu elementtejä oppilaille tutuista peleistä, jotta käyttäminen olisi mahdollisimman intuitiivista ja helppoa.

PS. Kuulemme mielellämme palautetta saamme uutta materiaalia käyttäviltä opettajilta ja oppilailta. 

Saana Korkiala

Saana Korkiala

Asiantuntija, Yrityskylä

saana.korkiala@nuortennyt.fi

050 3009 489