
Yhä useampi organisaatio toivoo työntekijöiltään Twitterin käyttötaitoa ja yhä useammassa viestinnän työpaikkailmoituksessa viestijän perustaitoihin odotetaan kuuluvan twiittaaminen. Mistä sitten lähteä liikkeelle, jos Twitter on vielä toiminta-alueena täysin tuntematon?
Twitter-viestintää rakentaessa kannattaa miettiä, mitä organisaatiosi voi tarjota ja kenelle. Ensinnäkin, et tee viestintää itsellesi vaan kohderyhmällesi. Lähde liikkeelle pohtimalla, miten kohdeyleisösi voi hyötyä yrityksesi sisällöistä ja kuinka voit tehdä niistä helposti jaettavia.
1. Selvitä oma kohderyhmäsi
On tärkeää tietää, kenelle viestit ja kenet haluat tavoittaa viestilläsi. Voit tarkistaa Twitterin analytiikasta, mistä päin maailmaan jo saamasi seuraajasi ovat, mitkä ovat heidän pääasialliset kiinnostuksen kohteensa, mitkä ovat olleet suosituimmat twiittisi ja kuinka paljon klikkauksia ja uudelleen twiittauksia (retweet) twiittisi ovat saaneet. Jo tämä antaa tietoa siitä, edustaako seuraajajoukkosi kohderyhmääsi ja minkälaiset sisällöt lähtevät parhaiten liikkeelle.
2. Hashtagit käyttöön
Lisäämällä aihetunnisteita twiitteihisi saat viestisi leviämään omaa seuraajakuntaasi laajemmalle. On kuitenkin tärkeää testata twiitteihin lisättävät aihetunnisteet ennen twiitin lähettämistä. Et edistä twiittisi levikkiä, jos käytät aihetunnistetta, jota kukaan muu ei ole aikaisemmin käyttänyt tai jos hashtagin ympärillä käyty keskustelu ei vastaa kohderyhmäsi kiinnostuksen kohteita.
Varo kuitenkin lisäämästä liikaa aihetunnisteita twiittiisi, sillä se saattaa helposti näyttää lukijan näkökulmasta enemminkin spämmiltä kuin uudelleen twiittauksen arvoiselta.
Asiatunnisteiden lisäksi twiittejä kannattaa kohdistaa sopivien tahojen tileille käyttämällä @-merkkiä. Luonnollisesti: mitä enemmän saat twiiteillesi uudelleen twiittauksia, sitä paremmin viestisi leviää.
3. Visuaalisuus tehostaa viestiä
Twitter-päivityksiä vääntäessä kannattaa miettiä, miten kaikista tärkein sisältösi erottuisi parhaiten. Kuvalliset twiitit nousevat paremmin esiin twiittimassasta ja saavat yleensä enemmän jakoja kuin twiitit ilman kuvaa. Onhan selvää, että visuaalinen lisä miellyttää silmää ja kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuva kuitenkin syö osan Twitterin 140 merkistä, jolloin tekstisi tulee olla entistä ytimekkäämpi.
4. Milloin twiitata?
Millä aikavyöhykkeellä kohdeyleisösi on? Vai onko kohdeyleisösi globaali ja aikavyöhykkeistä riippumaton? Voit miettiä kohdeyleisösi päivärytmiä: milloin seuraajillasi olisi aikaa selata Twitteriä – aamulla matkalla töihin vai illalla työpäivän jälkeen? Tai ehkä työpäivän lomassa tietoa hakiessa?
Ei ole myöskään pahasta, että twiittaat oman twiittisi uudelleen parin päivän päästä. Vai näetkö itse jonkun seuraamasi kanavan jokaikisen twiitin? Luultavimmin suurin osa menee ohi. Twiitin elämä on välillä yhtä pitkä kuin hyttysen. Ei siis tee pahaa toistaa sanomaansa; keksi samasta aiheesta esimerkiksi eri näkökulma kuin ensimmäisellä kerralla.
5. Ole ajassa mukana
Jos haluat maksimoida Twitter -näkyvyytesi, ole hereillä tapahtumissa ja ajankohtaisissa ilmiöissä. Tänä päivänä kuhina ja mielipiteiden vaihto tapahtuu etenkin Twitterissä erilaisia aihetunnisteita käyttäen, oli kyse sitten konferenssista tai uuden junayhteyden avaamisesta. Lisäksi kannattaa ottaa selvää, mitkä aihetunnisteet ovat nousussa Twitterin trends -listalla, joka löytyy Twitterin kotisivun vasemmalta palstalta ja mitkä aihetunnisteet nousevat globaalisti Trends Mapin avulla. Pohdi, voisiko näitä käyttää avuksi myös omassa ajankohtaisviestinnässäsi.
Summa summarum: mitä enemmän melua Twitterissä pidät, sitä suuremman mölyn saat aikaiseksi.
Sara Vihavainen
Kirjoittaja on innokas rakentamaan digitaalisen viestinnän sisältöstrategioita ja Suomen maakuvaa. Vapaa-ajallaan hän opiskelee uusia kieliä ja matkustaa paikkoihin, joissa ei ole ikinä käynyt ymmärtääkseen paremmin maailman menoa.