
Missä olen hyvä? Yksinkertainen kysymys, mutta niin vaikea vastata. Eikö voisi pohtia, missä minun pitää vielä parantaa suoritustani? Taloudellinen tiedotustoimisto on 70-vuotisjuhlavuonna kiertänyt toisen asteen oppilaitoksia tammikuusta alkaen. Vuoden aikana kohtaamme lähes 15 000 nuorta 120 tilaisuudessa. Jokaisessa tilaisuudessa nuoret pohtivat kavereidensa kanssa, missä ovat hyviä.
Tavanomista on, että nuori lähestyy kysymystä kouluaineiden perusteella. Missä oppiaineissa minulla on hyvä numero? Niissä minun täytyy olla hyvä. Näinhän se ei mene. Numeroarvostelu osoittaa tiettyjä ominaisuuksia, mutta ovatko ne niitä vahvuuksia, joissa me olemme hyviä? Ainakaan kaikki yksilössä oleva potentiaali ei tule oppiaineiden arvosanojen kautta esille.
Ajatellaan vaikka kykyä ratkoa arkipäivän tilanteita, kuunnella, auttaa ja kannustaa kavereita, kykyä innostua asioista, kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, pukeutumista, kauneuden tajua, tanssitaitoa jne.
Nuoret ja heidän vanhempansa reagoivat eri tavoin unelmointiin
Kun koulu loppuu -kiertueella haluamme kannustaa nuorta tutkimaan itseään, mikä kiinnostaa ja mistä hän unelmoi. Esitämme nuorelle videon, jossa joukko nuoria – ehkä heitä nyt sanotaan menestyjiksi – kertovat oman tarinansa. Mikä on ollut heidän polku siihen pisteeseen, missä he ovat nyt. Helppoa se ei ollut yhdelläkään. Kaikille on mahtunut matkan varrelle iso joukko vastoinkäymisiä monella eri tavalla. Yhteistä kaikille videon nuorille on, että heidän unelmiaan ei ole uskottu. Sitä on vähätelty.
Olemme näyttäneet videon myös nuorten vanhemmille. Käynnistimme syksyllä pilotin vanhempainilloista. Olemme tarjonneet opoille mahdollisuuden tilata meiltä henkilöitä puhumaan vanhempaintilaisuuksissa mm. nuorten tukemisesta koulutus- ja alan valinnoissa.
Vanhemmilta tullut palaute videosta on ollut osin kriittistä. Heidän pelkonsa on, että video antaa nuorelle liian positiivisen ja helpon kuvan elämästä. Miten voi muka tehdä sitä, mistä tykkää? Ja miksi videolla on vain luovan alan ammattilaisia?
Haloo! Kuinka paljon nuorille on tarjolla työelämään ja tulevaisuuteen liittyviä kannustavia ja rohkaisevia juttuja? Ei ainakaan liikaa nuorten palautteiden mukaan. Nuoret kiittävät tilaisuuden jälkeen juuri siitä, että heidän pelkojaan tulevaisuudesta ja ”vääristä valinnoista” on onnistuttu vähentämään. Ja jos videota katsoo ja ennen kaikkea kuuntelee tarkasti, huomaa sen, että siinä puhutaan paljon juuri epäonnistumisista. Ja ammattien kirjo on laajaa. On toki näyttelijä, tanssija ja tubettaja, mutta on myös kokki, puuseppä ja e-urheilija.
Näytämme nuorille jatkossakin videon. Jos se ei oppilaiden vanhempiin uppoa, niin silloin, luojan kiitos, olemme onnistuneet. Videota ei tehty heille, vaan se tehtiin nuorille.
Taidoilla kiinni tulevaisuuden työelämään
Palataan vielä vahvuuksiin. Pärjätäksemme elämässä yleensä tarvitsemme tietopohjaisen osaamisen lisäksi taitoja. Taidoista suurimmat tai tärkeimmät ovat asenne ja vuorovaikutustaidot. Taitojen korostaminen ei ole vain suomalainen idea. Euroopan taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD on käynnistänyt Education 2030 –ohjelman, jossa mietitään, miten koulussa tulisi opettaa tulevaisuuden työelämässä ja yhteiskunnassa tarvittavia taitoja. Näihin taitoihin luetaan muun muassa yhteistyön tekeminen ja empatia.
Muodosta oma mielipiteesi. Katso Kun koulu loppuu -video: