Yrittäjyyskasvatusta ja toista kotimaista

NYTin ruotsinkielisten palveluiden asiantuntija Maarit Westerén huomasi äskettäin kiinnostavan tavan hyödyntää Vuosi yrittäjänä -ohjelmaa yrittäjyyskasvatuksen ohella myös kielenoppimiseen. Kaksi ammatillista oppilaitosta on verkostoitunut keskenään esimerkillisesti.

Tutkimus: Yrittäjyysohjelma tasoittaa eri taustoista tulevien nuorten osaamista ja vahvistaa erityisesti tyttöjen taitoja 

Yrittäjyyskasvatuksen vaikutuksia opiskelijoiden oppimiseen tutkitaan tasaisin väliajoin. Ruotsissa tehty tuore tutkimus on kiinnostavaa luettavaa, sillä se kohdistuu oppimisohjelmaan, joka Suomessa tunnetaan nimellä Vuosi yrittäjänä. Ruotsissa ohjelmaa opiskelee vuosittain vajaa 40 000 nuorta. Yrittäjyystaidot kuuluvat siellä monen osaamispatteristoon, sillä tutkimuksen mukaan opinnoilla on selkeitä vaikutuksia.

Kesätöihin vai sittenkin yrittäjäksi?

Suurin osa nuorista 8.–9.-luokkalaisista ja toisen asteen opiskelijoista haluaa löytää kesätyön. Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin vuosittaisissa kyselyissä kesätöitä kertoo etsivänsä noin 70 prosenttia nuorista. Myös kesäyrittäjyys tarjoaa yhden keinon työllistyä.

Miten tukea nuorta ensimmäisen työpaikan hakemisessa?

Viime viikolla julkaistun kesätyökyselyn mukaan 71 prosenttia nuorista aikoi hakea kesätöitä tulevaksi kesäksi. Myönteisillä työelämäasenteilla ja uskolla omiin kykyihin on suuri vaikutus kesätöihin hakeutumisessa. Nuorten työelämäasiantuntija Riikka Ahonvala tarjoaa opettajille, vanhemmille ja nuorten kanssa toimiville viisi vinkkiä, nuoren työnhaun tukemiseen.

Tulevaisuuden hyvinvointi kasvaa nuorissa

Suomen tulevaisuus maalataan sunnuntain ja maanantain välisenä yönä seuraavalle neljälle vuodelle ja pitkälle tulevaisuuteen. Eduskuntavaalien pääteema on ollut talouden tasapainottaminen ja hyvinvointivaltion selviytyminen.

Talouskasvatus on tasa-arvoteko

Hyvät taloustaidot ovat sekä oman elämän että yhteiskunnan toiminnan kannalta elintärkeitä, kirjoittaa TATin viestinnän asiantuntija Verna Vuorinen.

Vieraskynä: Oman kulutuksen hallinta on kriisiajan tärkein taloustaito

Kyky hallita omaa kulutusta määrittää viime kädessä rahan riittävyyden ja vaikuttaa siis vaikeuksista selviytymiseen. Talousopetuksesta olisi tärkeää tehdä aiempaa kulutuslähtöisempää. Eurojen ohella pitäisi käsitellä myös kulutukseen liittyviä tunteita, mielikuvia ja sosiaalista painetta. Digitaitojen ja sosiaalisen median rooli kulutuksessa pitäisi myös tunnistaa paremmin ja hyödyntää näistä aiheista tehtyä tutkimusta.